Mutism?
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Mutism?

    Är det någon som har någon erfarenhet av mutism? Om ämnet är känsligt diskuterar jag gärna via personliga meddelanden. Jag har en kille som har varit helt tyst rätt länge och undrar vad som kan bryta det, om någon har några erfarenheter?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Mutism? Är det någon som har någon erfarenhet av mutism? Om ämnet är känsligt diskuterar jag gärna via personliga meddelanden. Jag har en kille som har varit helt tyst rätt länge och undrar vad som kan bryta det, om någon har några erfarenheter?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Min styvbror har en flicka på 24 som har bla selektiv mutism. Hon har alltid varit fåordig under alla år. Hon bor fortfarande hos sina föräldrar och har kommit till det stadiet att hon knappt pratar med sina föräldrar och syskon.

    När hon var runt 15-16 år så var det ingen som tvingade henne att svara men vid många tillfällen fick hon välja vad hon ville göra genom att skriva på en lapp.

    För att locka fram något svar, om det så bara var "ja" eller "nej" så gjorde vi det genom att prata med henne om hennes specialintressen. Ibland pratade hon lite "extra" men efter en stund blev hon sluten i sig själv och det dröjde längre tid mellan orden.

    Flickan har AS och vänder på dygnet.. Hon sover på dagarna då föräldrarna jobbar och är vaken på nätterna - på så sätt behöver hon inte ens vara social - vilket jag är övertygad om att det är den värsta boven då det gäller denna tjej.

    Många forskare säger ju att ju längre d är tysta...desto svårare är det för dem att börja prata igen, det blir en form av livsstil för dem.

    Jag har tyvärr inget trollspö för dig och din son och du har säkert försökt locka fram både ett och ett annat ord. Tyvärr, så om ingen ändring sker, så tror jag många av dessa unga fortsätter med sin mutism, just för att de inte har det sociala behovet eller ser någon nytta med att prata.

    Har ni pratat med någon psykolog/psykiatriker? Vad säger dem?
  4. 2
    Min styvbror har en flicka på 24 som har bla selektiv mutism. Hon har alltid varit fåordig under alla år. Hon bor fortfarande hos sina föräldrar och har kommit till det stadiet att hon knappt pratar med sina föräldrar och syskon.

    När hon var runt 15-16 år så var det ingen som tvingade henne att svara men vid många tillfällen fick hon välja vad hon ville göra genom att skriva på en lapp.

    För att locka fram något svar, om det så bara var "ja" eller "nej" så gjorde vi det genom att prata med henne om hennes specialintressen. Ibland pratade hon lite "extra" men efter en stund blev hon sluten i sig själv och det dröjde längre tid mellan orden.

    Flickan har AS och vänder på dygnet.. Hon sover på dagarna då föräldrarna jobbar och är vaken på nätterna - på så sätt behöver hon inte ens vara social - vilket jag är övertygad om att det är den värsta boven då det gäller denna tjej.

    Många forskare säger ju att ju längre d är tysta...desto svårare är det för dem att börja prata igen, det blir en form av livsstil för dem.

    Jag har tyvärr inget trollspö för dig och din son och du har säkert försökt locka fram både ett och ett annat ord. Tyvärr, så om ingen ändring sker, så tror jag många av dessa unga fortsätter med sin mutism, just för att de inte har det sociala behovet eller ser någon nytta med att prata.

    Har ni pratat med någon psykolog/psykiatriker? Vad säger dem?
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Jodå, visst har vi det

    Kruxet är bara att de förmodade experterna, psykologerna på barnhabiliteringen, inte har en aning om vad man kan göra...

    Jag har försökt litet olika varianter men inte lyckats ännu.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Jodå, visst har vi det Kruxet är bara att de förmodade experterna, psykologerna på barnhabiliteringen, inte har en aning om vad man kan göra...

    Jag har försökt litet olika varianter men inte lyckats ännu.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Vet att du försökt med en katt, men här är i alla fall en liten solskenshistoria som kanske kan ge lite hopp? Den autistiske grabben i den var skygg, tyst och isolerad innan han träffade valpen Xena.

    http://www.dailymail.co.uk/femail/ar...tic-child.html
  8. 4
    Vet att du försökt med en katt, men här är i alla fall en liten solskenshistoria som kanske kan ge lite hopp? Den autistiske grabben i den var skygg, tyst och isolerad innan han träffade valpen Xena.

    http://www.dailymail.co.uk/femail/ar...tic-child.html
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Fin historia + Filmtips!

    Onekligen en fin solskenshistoria även o mbilderna på den stackars hunden som just omhändertagen var rätt otäcka. Det påminner mig om en film som jag köpt på DVD i flera exemplar för att kunna ge bort men som faktiskt finns helt gratis på YouTube som vi borde rekommendera våra släktingar och vänner som inte träffar våra barn så väldigt ofta att se på: "After Thomas" http://www.youtube.com/watch?v=isrc_bo0TBo
    Se till att ha ett bra förråd av näsdukar.

    Nu är det inte riktigt så att min kille är blyg och tillbakadragen från början, han har helt enkelt slutat prata efter att glatt ha babblat på hur mycket som helst under alla år. Men vad det egentligen beror på och hur man skall bryta det vet jag inte.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Fin historia + Filmtips! Onekligen en fin solskenshistoria även o mbilderna på den stackars hunden som just omhändertagen var rätt otäcka. Det påminner mig om en film som jag köpt på DVD i flera exemplar för att kunna ge bort men som faktiskt finns helt gratis på YouTube som vi borde rekommendera våra släktingar och vänner som inte träffar våra barn så väldigt ofta att se på: "After Thomas" http://www.youtube.com/watch?v=isrc_bo0TBo
    Se till att ha ett bra förråd av näsdukar.

    Nu är det inte riktigt så att min kille är blyg och tillbakadragen från början, han har helt enkelt slutat prata efter att glatt ha babblat på hur mycket som helst under alla år. Men vad det egentligen beror på och hur man skall bryta det vet jag inte.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Jag har ju inte så mycket tips då, men jag kan ju tillägga att min son (som visserligen aldrig varit tystlåten utan snarare tvärtom) har blivit mer harmonisk och bättre på det sociala sedan vi skaffade två stycken sibiriska katter. En av dem har utvecklats till en enpersonskatt - sonens katt. Han tolererar resten av familjen och är trevlig och så, men det är bara sonen som han är riktigt gosig med. Det har verkligen fått sonen att leva upp och när katten kräver det så kan han ligga och klappa katten i flera timmar tills dess att den är nöjd.
  12. 6
    Jag har ju inte så mycket tips då, men jag kan ju tillägga att min son (som visserligen aldrig varit tystlåten utan snarare tvärtom) har blivit mer harmonisk och bättre på det sociala sedan vi skaffade två stycken sibiriska katter. En av dem har utvecklats till en enpersonskatt - sonens katt. Han tolererar resten av familjen och är trevlig och så, men det är bara sonen som han är riktigt gosig med. Det har verkligen fått sonen att leva upp och när katten kräver det så kan han ligga och klappa katten i flera timmar tills dess att den är nöjd.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Det löste sig!

    Efter 13 månaders (sic) total tystnad utan ett ord till någon så kom han igång nu i jul! Tack för det!

    Vi gjorde nämligen en deal: Han ville gärna ha en spelmaskin men jag sade att vi ger inte så dyra julklappar utan sådana är mest symboliska. Men jag kunde gå med på det om jag fick min julklapp: Att han började prata med mig och efter några turer gick han med på det och lyckades (trots uppenbara svårigheter) komma igång igen med talet dagen före jul.

    Det har varit ett rätt jobbigt år.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Det löste sig! Efter 13 månaders (sic) total tystnad utan ett ord till någon så kom han igång nu i jul! Tack för det!

    Vi gjorde nämligen en deal: Han ville gärna ha en spelmaskin men jag sade att vi ger inte så dyra julklappar utan sådana är mest symboliska. Men jag kunde gå med på det om jag fick min julklapp: Att han började prata med mig och efter några turer gick han med på det och lyckades (trots uppenbara svårigheter) komma igång igen med talet dagen före jul.

    Det har varit ett rätt jobbigt år.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Ja! Vilken underbar julklapp du fått!

    Nu gäller det väl bara att se till att han inte halkar tillbaka till tystnaden igen. Jag håller tummarna för att det kommer igen på allvar igen.
  16. 8
    Ja! Vilken underbar julklapp du fått!

    Nu gäller det väl bara att se till att han inte halkar tillbaka till tystnaden igen. Jag håller tummarna för att det kommer igen på allvar igen.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9
    Vad härligt!! Snacka om en bra deal för er båda
  18. 9
    Vad härligt!! Snacka om en bra deal för er båda
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Inga tecken på det ännu

    Han pladdrar på för fullt!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Inga tecken på det ännu Han pladdrar på för fullt!
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    *letar som en tok efter tummen upp-knappen*

    Härligt Christopher! Det verkar som om det släppt för honom. Gillar han sin nya dator också?
  22. 11
    *letar som en tok efter tummen upp-knappen*

    Härligt Christopher! Det verkar som om det släppt för honom. Gillar han sin nya dator också?
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Underbart
  24. 12
    Underbart
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    Nu har han pratat i skolan också!

    Det var nog väldigt bra att läraren kom hem till oss innan skolan började så han fick öva på henne för i skolan hade han tydligen pratat litet med henne "i hemlighet" och när de vid lunchen hade diskuterat filmer, hans favoritämne, kunde han inte hålla tyst utan sa vad han tyckte om någon Batmanfilm. De andra eleverna höll på att ramla av stolarna men lärarna var ju införstådda med läget. Tydligen hade han varit litet förskräckt själv över reaktionen men kommit över den och pratat vidare sen.

    Så då är det hindret också överståndet! Nu återstår bara att ta itu med hans svartsyn inför framtiden, att han inte tror sig om att klara av någon skola alls och att det hade varit bättre om han inte funnits och diverse i samma stil... *suck*

    Nåja, vi tar en framgång i taget!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    Nu har han pratat i skolan också! Det var nog väldigt bra att läraren kom hem till oss innan skolan började så han fick öva på henne för i skolan hade han tydligen pratat litet med henne "i hemlighet" och när de vid lunchen hade diskuterat filmer, hans favoritämne, kunde han inte hålla tyst utan sa vad han tyckte om någon Batmanfilm. De andra eleverna höll på att ramla av stolarna men lärarna var ju införstådda med läget. Tydligen hade han varit litet förskräckt själv över reaktionen men kommit över den och pratat vidare sen.

    Så då är det hindret också överståndet! Nu återstår bara att ta itu med hans svartsyn inför framtiden, att han inte tror sig om att klara av någon skola alls och att det hade varit bättre om han inte funnits och diverse i samma stil... *suck*

    Nåja, vi tar en framgång i taget!
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14
    Känner igen det där med svarsynen, men det ska säkert bli mycket bättre nu när han börjat prata i skolan igen! Jag är väldigt glad för er bådas skull!
  28. 14
    Känner igen det där med svarsynen, men det ska säkert bli mycket bättre nu när han börjat prata i skolan igen! Jag är väldigt glad för er bådas skull!
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Härligt
  30. 15
    Härligt
  31. Medlem sedan
    Aug 2000
    #16
    Hur går det med sonen, nu en 3-4 månader senare? Pratar han på?
  32. 16
    Hur går det med sonen, nu en 3-4 månader senare? Pratar han på?
  33. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #17

    Tack, det går fortfarande bra

    Han pladdrar på rätt bra fortfarande, även om det är mycket tankar kring Batman och liknande som inte direkt är intressant om man säger så...

    Men han pratar på och har kommit ur den låsning han hade och det känns bra!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  34. 17
    Tack, det går fortfarande bra Han pladdrar på rätt bra fortfarande, även om det är mycket tankar kring Batman och liknande som inte direkt är intressant om man säger så...

    Men han pratar på och har kommit ur den låsning han hade och det känns bra!
  35. Medlem sedan
    Aug 2000
    #18
    Härligt!

    Här verkar en prestationslåsning ha släppt lite. Sonen som bara hade med knapp nöd godkänt i två ämnen och underkänt i allt övrigt skrev B i två delprov på nationella proven i engelska nu i veckan. Jag dansar fram som på små moln. Hoppas han lyckas prestera på delproven imorgon också.
  36. 18
    Härligt!

    Här verkar en prestationslåsning ha släppt lite. Sonen som bara hade med knapp nöd godkänt i två ämnen och underkänt i allt övrigt skrev B i två delprov på nationella proven i engelska nu i veckan. Jag dansar fram som på små moln. Hoppas han lyckas prestera på delproven imorgon också.
  37. Medlem sedan
    Jun 2006
    #19
    Min son fick diagnosen selektiv mutism för 2 år sedan . Det är ganska frustrerande . Hantalade med oss men aldrig med någon annan. På förskolan hade de tex aldrig hört hans röst på 3 år . Nu har det släppt han kommer aldrig bli den där killen som rusar fram å pratar med allt och alla men är han på humör så pratar han för fullt. han är under autismutredning nu
    Det som förskolan gjorde var att inte pressa honom utan låta det ta tid. det jobbiga var alla andras kommentarer , typ han är lika blyg som vanligt , oj vad du är blyg, lika försiktig som vanligt mm så tröttsamt ibland hade jag lust att säga typ å du är lika tjatig som vanligt .
  38. 19
    Min son fick diagnosen selektiv mutism för 2 år sedan . Det är ganska frustrerande . Hantalade med oss men aldrig med någon annan. På förskolan hade de tex aldrig hört hans röst på 3 år . Nu har det släppt han kommer aldrig bli den där killen som rusar fram å pratar med allt och alla men är han på humör så pratar han för fullt. han är under autismutredning nu
    Det som förskolan gjorde var att inte pressa honom utan låta det ta tid. det jobbiga var alla andras kommentarer , typ han är lika blyg som vanligt , oj vad du är blyg, lika försiktig som vanligt mm så tröttsamt ibland hade jag lust att säga typ å du är lika tjatig som vanligt .
  39. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #20

    Hej!

    Grattis till fler barn om du nu har en på förskolan! Om jag minns rätt skulle din yngste numera vara tonåring annars, om du är den doriz jag tänker på och har minnen av.

    Selektiv mutism är säkert illa nog. Total mutism inbillar jag mig var snäppet värre så jag är glad över att det har släppt!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  40. 20
    Hej! Grattis till fler barn om du nu har en på förskolan! Om jag minns rätt skulle din yngste numera vara tonåring annars, om du är den doriz jag tänker på och har minnen av.

    Selektiv mutism är säkert illa nog. Total mutism inbillar jag mig var snäppet värre så jag är glad över att det har släppt!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar