Hantera pengar
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2012
    #1

    Hantera pengar

    Hej
    Har googlat lite på tips och råd att få min 13-årige son (med ADHD) att lära sig hantera pengar.
    Så fort han får pengar, bränner det hål i fickorna på honom och han måste köpa nått, tills det är slut.
    Han tror att pengar finns det obegränsat av på mitt och hans pappas bankkort.
    Man bara sätter i det i "väggen" så kommer det ut pengar.
    Vi har försökt på alla olika sätt lära honom att man måste spara o s v.
    Men ingenting har hittills fungerat.
    Hans syster däremot (utan ADHD) är som en liten Krösus.....tur man lyckats med nått.... :-(
    Någon som har något bra råd / tips?
    Tack på förhand
  2. 1
    Hantera pengar Hej
    Har googlat lite på tips och råd att få min 13-årige son (med ADHD) att lära sig hantera pengar.
    Så fort han får pengar, bränner det hål i fickorna på honom och han måste köpa nått, tills det är slut.
    Han tror att pengar finns det obegränsat av på mitt och hans pappas bankkort.
    Man bara sätter i det i "väggen" så kommer det ut pengar.
    Vi har försökt på alla olika sätt lära honom att man måste spara o s v.
    Men ingenting har hittills fungerat.
    Hans syster däremot (utan ADHD) är som en liten Krösus.....tur man lyckats med nått.... :-(
    Någon som har något bra råd / tips?
    Tack på förhand
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2

    Tror inte det går så tidigt

    man kan nog bara ransonera...

    När de blir äldre och börjar jobba får man vara skyddsnät under en period.. Sen har det här kommit spontant.. Vill du hjälpa mamma?
    då har jag fått dispositonsrätter på konton och kunnat portionera ut lön. Det har sakta som säkert börjat synas en ljusning men det tar tid. Mina är 22 + 25 idag.
    Bara måste...... allt....
  4. 2
    Tror inte det går så tidigt man kan nog bara ransonera...

    När de blir äldre och börjar jobba får man vara skyddsnät under en period.. Sen har det här kommit spontant.. Vill du hjälpa mamma?
    då har jag fått dispositonsrätter på konton och kunnat portionera ut lön. Det har sakta som säkert börjat synas en ljusning men det tar tid. Mina är 22 + 25 idag.
  5. Anonym
    #3
    Vår 12-årige son har heller ingen koll på pengar. han t o m stjäl pengar av oss Vi har fått det förklarat så att liksom man inte förstår viss matte vid 12-årsålder så kanske man inte har förmågan att förstå moralbegreppen ännu (jag menar vissa barn alltså), men att barnet mognar och kommer förmodligen att greppa dessa begrepp mer och mer fast kanske senare än kompisarna.

    Vi ger honom den frihet han klarar av, t ex ta med sig 100 kr till fritidsklubben, ta med sig 100 kr till en granne som lånat - och sedan kollar vi upp att det har funkat, sedan att få 50 kr med sig och gå och handla, ta med kvittot hem och redovisa det som blivit över.

    dET klarar han, men våra egna pengar gömmer vi tillsvidare.
  6. 3
    Vår 12-årige son har heller ingen koll på pengar. han t o m stjäl pengar av oss Vi har fått det förklarat så att liksom man inte förstår viss matte vid 12-årsålder så kanske man inte har förmågan att förstå moralbegreppen ännu (jag menar vissa barn alltså), men att barnet mognar och kommer förmodligen att greppa dessa begrepp mer och mer fast kanske senare än kompisarna.

    Vi ger honom den frihet han klarar av, t ex ta med sig 100 kr till fritidsklubben, ta med sig 100 kr till en granne som lånat - och sedan kollar vi upp att det har funkat, sedan att få 50 kr med sig och gå och handla, ta med kvittot hem och redovisa det som blivit över.

    dET klarar han, men våra egna pengar gömmer vi tillsvidare.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar