Juligt och kattsäkert hem
Högtidssnack
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Juligt och kattsäkert hem

    Nu är det första julen på x antal år som vi återigen har katt. Eller katter faktiskt, det är 2 stycken på 8 månader. Eller extremt busiga lurvskallar som de de facto är.

    I alla fall så har jag införskaffat granpynt i papp och tålig plast, glaskulor är inte att tänka på, och kommer fästa granen i väggen så den inte tippar när de lurviga monstren tar sig för att klättra i det. Men vad för andra saker behöver jag tänka på? De flesta traditionella julplantor är ju giftiga, det vet jag, och klapparna hamnar nog inte under granen förrän till julafton (de ÄLSKAR att riva sönder papper och kartong!). Får nog ha hasselnötter i ljusstaken i alla fall och se till att besöka Clas Ohlsson för lite batteridrivna fuskljus i vax. Levande ljus kommer det nog bli väldigt begränsat med.

    Nåt mer som kan behövas ha i åtanke?
    Anna E med Viktor och Emma

    Hitta massa goda recept och matbudgettips på
    http://eklund.dyndns.org/mat/index.html -
    även med julrecept från tidigare års julsnack
    -o0===0o-
  2. 1
    Juligt och kattsäkert hem Nu är det första julen på x antal år som vi återigen har katt. Eller katter faktiskt, det är 2 stycken på 8 månader. Eller extremt busiga lurvskallar som de de facto är.

    I alla fall så har jag införskaffat granpynt i papp och tålig plast, glaskulor är inte att tänka på, och kommer fästa granen i väggen så den inte tippar när de lurviga monstren tar sig för att klättra i det. Men vad för andra saker behöver jag tänka på? De flesta traditionella julplantor är ju giftiga, det vet jag, och klapparna hamnar nog inte under granen förrän till julafton (de ÄLSKAR att riva sönder papper och kartong!). Får nog ha hasselnötter i ljusstaken i alla fall och se till att besöka Clas Ohlsson för lite batteridrivna fuskljus i vax. Levande ljus kommer det nog bli väldigt begränsat med.

    Nåt mer som kan behövas ha i åtanke?
  3. Kerstimärta
    #2
    Lägg inte glitter i fina bågar runt granen, de kommer att draperas hårt runt stammen av glada busiga katter som slänger sig som apor i glittret. Vi har lärt oss att hänga glittret lodrätt. Då kan man plocka upp det från golvet och hänga upp igen.
  4. 2
    Lägg inte glitter i fina bågar runt granen, de kommer att draperas hårt runt stammen av glada busiga katter som slänger sig som apor i glittret. Vi har lärt oss att hänga glittret lodrätt. Då kan man plocka upp det från golvet och hänga upp igen.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Glitter kommer jag skippa helt faktiskt. Det är inte så kul om de tuggar i sig det. Men glada kommer de säkert vara över allt kuligt som sätts upp i lagom kattbusarhöjd!
  6. 3
    Glitter kommer jag skippa helt faktiskt. Det är inte så kul om de tuggar i sig det. Men glada kommer de säkert vara över allt kuligt som sätts upp i lagom kattbusarhöjd!
  7. Medlem sedan
    Jul 2001
    #4

    Mysigt!!!

    Förra julen hade vi två små buskatter som då vår precis 8 månader (födda i april). Jag måste säga att de skötte hela gran-grejen ganska bra! Det var en del kulor som föll i golvet när de användes som boxboll men vi såg till att hänga platskulor längst ner. Turligt nog gjorde de aldrig några försök att klättra i granen. Vi försökte att aldrig lämna levande ljus på borden, i övrigt står våra levande ljus (har många av den varan) på lite högre höjder (skänk, fönsterbrädor mm) där katterna aldrig var (eller försökte ta sig upp till).

    Ha en mysig kattjul! Åh, vad mysigt!!! Försöker få in en bild på våra kissekatter från ifjol...:

    [IMG]\\file00.chalmers.se\home\elin and\.win\Desktop[/IMG]
  8. 4
    Mysigt!!! Förra julen hade vi två små buskatter som då vår precis 8 månader (födda i april). Jag måste säga att de skötte hela gran-grejen ganska bra! Det var en del kulor som föll i golvet när de användes som boxboll men vi såg till att hänga platskulor längst ner. Turligt nog gjorde de aldrig några försök att klättra i granen. Vi försökte att aldrig lämna levande ljus på borden, i övrigt står våra levande ljus (har många av den varan) på lite högre höjder (skänk, fönsterbrädor mm) där katterna aldrig var (eller försökte ta sig upp till).

    Ha en mysig kattjul! Åh, vad mysigt!!! Försöker få in en bild på våra kissekatter från ifjol...:

    [IMG]\\file00.chalmers.se\home\elin and\.win\Desktop[/IMG]
  9. Medlem sedan
    Jul 2001
    #5

    Sorry, ingen bild...

    Och det gick som vanligt inte att få in en bild... Nu då...?

  10. 5
    Sorry, ingen bild... Och det gick som vanligt inte att få in en bild... Nu då...?

  11. Medlem sedan
    Jul 2001
    #6
    Näää, inte nu heller. Att det ska vara så svårt...

    Men ha en mysig kattig jul!
  12. 6
    Näää, inte nu heller. Att det ska vara så svårt...

    Men ha en mysig kattig jul!
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Det ska vi! Det var allt ett tag sedan vi hade kattjul sist!
  14. 7
    Det ska vi! Det var allt ett tag sedan vi hade kattjul sist!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar