6 årig väldigt pappigt. Hjälp!
Styvfamiljer
  1. Medlem sedan
    Feb 2012
    #1

    6 årig väldigt pappigt. Hjälp!

    Mitt bonusbarn som är 6 år är tydligen sin pappas pojke. Han sätter sin pappa väldigt högt. Min sambo gör allt för sin son och kommer ofta så fort hans son ropar. För så fort han är ensam och vi har sagt -"nu ska vi laga mat så du får leka själv" så tar det inte lång tid förrens han ropar på sin pappa kan komma. Han begär uppmärksamhet från morgon till kväll. Det är något frustrerande för man får ensamtid alls. Nu väntar vi vårt första gemensamma barn och jag är orolig för att bonusbarnen kommer ha svårt och acceptera det och vilja ha sin pappa för sig själv och jag kommer få vara ensam med bebisen ofta. Jag önskar att bonusbarnet kunde vara mer självständigt då jag kommer behöva hjälp med den lilla bebisen. Jag pratar ofta med min sambo att han måste släppa taget lite men det är svårt, han är svag när det gäller hans son. Hur kan man göra?
    Orolig blivande mamma
  2. 1
    6 årig väldigt pappigt. Hjälp! Mitt bonusbarn som är 6 år är tydligen sin pappas pojke. Han sätter sin pappa väldigt högt. Min sambo gör allt för sin son och kommer ofta så fort hans son ropar. För så fort han är ensam och vi har sagt -"nu ska vi laga mat så du får leka själv" så tar det inte lång tid förrens han ropar på sin pappa kan komma. Han begär uppmärksamhet från morgon till kväll. Det är något frustrerande för man får ensamtid alls. Nu väntar vi vårt första gemensamma barn och jag är orolig för att bonusbarnen kommer ha svårt och acceptera det och vilja ha sin pappa för sig själv och jag kommer få vara ensam med bebisen ofta. Jag önskar att bonusbarnet kunde vara mer självständigt då jag kommer behöva hjälp med den lilla bebisen. Jag pratar ofta med min sambo att han måste släppa taget lite men det är svårt, han är svag när det gäller hans son. Hur kan man göra?
    Orolig blivande mamma
  3. Loveless
    #2
    Låt honom vara pappig och stöd deras relation. Säg till din sambo så att pojken hör "Du kanske vill läsa för *pojken* medan jag tar disken". Visa att du stöttar deras relation - i annat fall är du bara en konkurrent som han måste slita sin pappa ifrån. Det finns inget annat att göra. Eller inkludera honom i det ni gör t ex matlagningen. Be sambon ge sonen lite meningsfulla uppgifter så att han känner sig som en viktig del i familjen. När småsyskonet kommer så blir situationen en annan. Vissa saker kan man inte lösa förrän man är där.
  4. 2
    Låt honom vara pappig och stöd deras relation. Säg till din sambo så att pojken hör "Du kanske vill läsa för *pojken* medan jag tar disken". Visa att du stöttar deras relation - i annat fall är du bara en konkurrent som han måste slita sin pappa ifrån. Det finns inget annat att göra. Eller inkludera honom i det ni gör t ex matlagningen. Be sambon ge sonen lite meningsfulla uppgifter så att han känner sig som en viktig del i familjen. När småsyskonet kommer så blir situationen en annan. Vissa saker kan man inte lösa förrän man är där.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar