Djupt demprimerad- vill bli frisk
Psykisk ohälsa
  1. Medlem sedan
    May 2000
    #1

    Djupt demprimerad- vill bli frisk

    För snart 4 veckor sedan brakade jag ihop, har länge känt att jag inte orkar, känt mig värdelös, håglös, glömt saker, svårt att koncentrera mig och fruktansvärt stresskänslig.

    Det har blivit svårare och svårare att klara jobbet, i en stressig butik samtidigt som situationen här hemma med min 17 åriga son, som har en lindrig utvecklingsstörning, inte vill gå skola och absolut inte lyssnar på oss vuxna, och då allra minst på mig.
    4 veckor sedan gick det inte lägre, jag klarade ingenting, bara grät och grät.
    Min mamma och min svärmor har en längre tid bett mig söka hjälp, men jag har trott att det går över att jag klarar det här.
    Men till slut gick det inte längre.

    Jag hade kontaktat en kurator, men väntetiden var lång.
    Ringde vårdcentralen och min läkare ordnade fram en tid samma eftermiddag
    Hon skattade mig som djupt deprimerad.

    Jag fick medicin , som jag nu på onsdag ätit 4 veckor, är även sjukskriven, först 2 veckor och så efter kontakt med henne efter 2 veckor,ytterligare 2 veckor och en ökning av dosen på medicinen till det dubbla.

    Men även om jag inte gråter så mycket längre, så är jag ännu inte så mycket bättre och de stressar mig så!
    Minnet funkar inte som det ska, koncentrationen är usel, jag kan inte med för mycket folk, ljud eller stress.

    Gjorde ett försök som kund i affären en kväll,tog maken med mig, klarade inte att gå in själv.
    Det gick ganska bra genom affären, jobbigt i kassakön, fast det bara var 2 före oss.
    Började dansa konstiga ljusblixtar i ögonen, som höll i sig i timmar!

    Kan inte följa med på mina barns innebandy matcher , åkerbara tilden lilla affären och handlar när jag seratt det inte finns några bilar på kundparkeringen, och nästan alltid tillsammas med en av mina mina oerhört duktiga 12 åringar.

    Till och med att skriva och läsa är jobbigt.
    Att betala räkningar tog dubbelt så lång tid som vanligt, för det blev hela tiden fel md siffrorna!
    Och jag som jobbar jättemycket med siffror på jobbet!

    Hur lång tid ska det ta att bli bra!?
    Skulle inte jag ha blivit mycket bättre av medicinen nu?

    Det är snart jul, massor på jobbet och massor här hemma, men jag orkar inte!
    Ska i alla fall träffa kuratorn på tisdag.
  2. 1
    Djupt demprimerad- vill bli frisk För snart 4 veckor sedan brakade jag ihop, har länge känt att jag inte orkar, känt mig värdelös, håglös, glömt saker, svårt att koncentrera mig och fruktansvärt stresskänslig.

    Det har blivit svårare och svårare att klara jobbet, i en stressig butik samtidigt som situationen här hemma med min 17 åriga son, som har en lindrig utvecklingsstörning, inte vill gå skola och absolut inte lyssnar på oss vuxna, och då allra minst på mig.
    4 veckor sedan gick det inte lägre, jag klarade ingenting, bara grät och grät.
    Min mamma och min svärmor har en längre tid bett mig söka hjälp, men jag har trott att det går över att jag klarar det här.
    Men till slut gick det inte längre.

    Jag hade kontaktat en kurator, men väntetiden var lång.
    Ringde vårdcentralen och min läkare ordnade fram en tid samma eftermiddag
    Hon skattade mig som djupt deprimerad.

    Jag fick medicin , som jag nu på onsdag ätit 4 veckor, är även sjukskriven, först 2 veckor och så efter kontakt med henne efter 2 veckor,ytterligare 2 veckor och en ökning av dosen på medicinen till det dubbla.

    Men även om jag inte gråter så mycket längre, så är jag ännu inte så mycket bättre och de stressar mig så!
    Minnet funkar inte som det ska, koncentrationen är usel, jag kan inte med för mycket folk, ljud eller stress.

    Gjorde ett försök som kund i affären en kväll,tog maken med mig, klarade inte att gå in själv.
    Det gick ganska bra genom affären, jobbigt i kassakön, fast det bara var 2 före oss.
    Började dansa konstiga ljusblixtar i ögonen, som höll i sig i timmar!

    Kan inte följa med på mina barns innebandy matcher , åkerbara tilden lilla affären och handlar när jag seratt det inte finns några bilar på kundparkeringen, och nästan alltid tillsammas med en av mina mina oerhört duktiga 12 åringar.

    Till och med att skriva och läsa är jobbigt.
    Att betala räkningar tog dubbelt så lång tid som vanligt, för det blev hela tiden fel md siffrorna!
    Och jag som jobbar jättemycket med siffror på jobbet!

    Hur lång tid ska det ta att bli bra!?
    Skulle inte jag ha blivit mycket bättre av medicinen nu?

    Det är snart jul, massor på jobbet och massor här hemma, men jag orkar inte!
    Ska i alla fall träffa kuratorn på tisdag.
  3. Medlem sedan
    May 2012
    #2
    Hej,
    Vad jobbigt du har det!!! Men vad bra att du har sökt hjälp och påbörjat behandling. Antidepressiva tabletter fungerar ofta mycket bra och är direkt livräddande för många deprimerade personer. Innan de har effekt kommer biverkningarna - lite otacksamt kanske...

    Man får räkna med att det tar ca 3 veckor på en och samma dos innan man får effekt. Det betyder att det är 3 veckor efter att man trappat upp den. Om inte den har fullgod effekt då, vilket är i de flesta fallen, måste man höja dosen och vänta ytterligare 3 veckor.

    När man väl kommer upp i rätt dos brukar det kännas väldigt mycket bättre ganska snabbt. Många upplever det som att vända på en hand och man kan nästan inte förstå att man kunde må så dåligt bara några veckor tidigare.

    Det låter som att du är mitt inne i upptrappningsprocessen och du bör alltså lugnt vänta på att det kommer att bli bättre inom några veckor. Till jul borde du må lite bättre.

    Tänk på att du har mått dåligt ett långt tag. Att må dåligt på det här viset är en stress för kroppen och tär även på hjärnan. Antidepressiva hjälper till för att hjärnan ska kunna återhämta sig och stimulerar nybildningen av hjärnceller. Men innan det har skett så har du dålig koncentration, minnet är påverkat osv. Det är helt normalt i ditt läge.

    Var nu rädd om dig och ge dig själv en återhämtningsperiod.

    Ludmilla
    Ludmilla

    Ludmilla Rosengren
    Leg Läkare, KBT-terapeut och Mamma till fem barn

    http://ludmilla.se
  4. 2
    Hej,
    Vad jobbigt du har det!!! Men vad bra att du har sökt hjälp och påbörjat behandling. Antidepressiva tabletter fungerar ofta mycket bra och är direkt livräddande för många deprimerade personer. Innan de har effekt kommer biverkningarna - lite otacksamt kanske...

    Man får räkna med att det tar ca 3 veckor på en och samma dos innan man får effekt. Det betyder att det är 3 veckor efter att man trappat upp den. Om inte den har fullgod effekt då, vilket är i de flesta fallen, måste man höja dosen och vänta ytterligare 3 veckor.

    När man väl kommer upp i rätt dos brukar det kännas väldigt mycket bättre ganska snabbt. Många upplever det som att vända på en hand och man kan nästan inte förstå att man kunde må så dåligt bara några veckor tidigare.

    Det låter som att du är mitt inne i upptrappningsprocessen och du bör alltså lugnt vänta på att det kommer att bli bättre inom några veckor. Till jul borde du må lite bättre.

    Tänk på att du har mått dåligt ett långt tag. Att må dåligt på det här viset är en stress för kroppen och tär även på hjärnan. Antidepressiva hjälper till för att hjärnan ska kunna återhämta sig och stimulerar nybildningen av hjärnceller. Men innan det har skett så har du dålig koncentration, minnet är påverkat osv. Det är helt normalt i ditt läge.

    Var nu rädd om dig och ge dig själv en återhämtningsperiod.

    Ludmilla
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar