Nu börjar julkänslan anlända...
Högtidssnack
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Nu börjar julkänslan anlända...

    Det är adventspyntat sedan en vecka tillbaka, pepparkaksdegen är fixad (bästa degen, ska bakas ut imorgon eller övermorgon) och sista plåten lussekatter står och jäser. Om en kvart sissådär är den bakad också. Det doftar saffran i hela lägenheten. Mmm...
    Anna E med Viktor och Emma

    Hitta massa goda recept och matbudgettips på
    http://eklund.dyndns.org/mat/index.html -
    även med julrecept från tidigare års julsnack
    -o0===0o-
  2. 1
    Nu börjar julkänslan anlända... Det är adventspyntat sedan en vecka tillbaka, pepparkaksdegen är fixad (bästa degen, ska bakas ut imorgon eller övermorgon) och sista plåten lussekatter står och jäser. Om en kvart sissådär är den bakad också. Det doftar saffran i hela lägenheten. Mmm...
  3. Medlem sedan
    Sep 2013
    Redax
    #2
    Mmmm.... om internet ändå hade doft (nja kasnke inte... men just i denna tråd

    Skulle baka igår, men min man tog övre köket och bakade jordgubbsbeskvier ..... LIVSFARLIGA!!!!!
    * Redaktionen på Allt för föräldrar *
    *Du följer väl oss på @alltforforaldrar och på FB? *
  4. 2
    Mmmm.... om internet ändå hade doft (nja kasnke inte... men just i denna tråd

    Skulle baka igår, men min man tog övre köket och bakade jordgubbsbeskvier ..... LIVSFARLIGA!!!!!
  5. Kul i Jul
    #3
    Ja, nu kommer julbelysningen fram och det blir sådan mysig belysning på kvällarna. Härligt!
  6. 3
    Ja, nu kommer julbelysningen fram och det blir sådan mysig belysning på kvällarna. Härligt!
  7. elsatrulsa
    #4
    Ja, jag ska sätta små degar av lussebullar och pepparkakor, men väntar någon vecka till. Hinner inte nu. Kollar bara in som hastigast, idag.
  8. 4
    Ja, jag ska sätta små degar av lussebullar och pepparkakor, men väntar någon vecka till. Hinner inte nu. Kollar bara in som hastigast, idag.
  9. elsatrulsa
    #5
    Biskvier är mums, men det skulle aldrig min sambo göra. Vilken fin man du har som bakar biskvier till dig... Fråga om han har lust att lägga ut receptet här.

    Visst är det härligt med alla julförberedelser?
  10. 5
    Biskvier är mums, men det skulle aldrig min sambo göra. Vilken fin man du har som bakar biskvier till dig... Fråga om han har lust att lägga ut receptet här.

    Visst är det härligt med alla julförberedelser?
  11. Medlem sedan
    Sep 2013
    Redax
    #6
    Ja det är urmysigt Här är receptet från Hela Sverige bakar :-) (min mans favvoprogram )
    Ingredienser

    Botten 200 g mandelmassa
    1,25 dl strösocker
    0,5 dl äggvita
    1 msk kakao
    Fyllning 250 g smör, rumstempererat
    1,5 dl florsocker
    2 tsk vaniljsocker
    2 äggulor
    100 g frysta jordgubbar
    Garnering ca 150 g vit choklad
    lite mörk choklad om så önskas

    Gör så här

    1. Bottnar
    Riv mandelmassan och blanda för hand med strösocker och kakao.
    2. Vispa äggvitan till hårt skum och blanda försiktigt ned i mandelmasseblandningen.
    3. Klicka ut den färdiga smeten i små fina högar på ett bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader cirka 8-10 min.
    4. Fyllning
    Koka upp jordgubbarna, mixa till en slät konsistens och låta svalna. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker till en krämig smet.
    5. Blanda sedan i äggulorna en i taget, vispa kraftigt tills krämen går ihop sig fint. Rör då i den avsvalnade jordgubbssåsen.
    6. Sätt en ordentlig klick fyllning på varje mandelbotten (som helt fått svalna). Använd tex en liten sked för att få fram den fina formen och de jämna kanterna. Frys gärna kakorna innan garnering för bästa resultat.
    7. Garnering
    Smält den via chokladen över vattenbad eller i micron.
    8. Ta fram de frysta biskvierna och doppa kaktopparna snabbt i den vita chokladen så att fyllningen döljs.
    9. Smält lite mörk choklad och spritsa över fina linjer.



    SÅ du vår julgran på jobbet AFF? Inte så nära min BAUTAgran hemma haha - men alla kanju inte var jultokiga ;-) Däremot ligger det riktiga julklappar under granen heheaffjul.jpg
    * Redaktionen på Allt för föräldrar *
    *Du följer väl oss på @alltforforaldrar och på FB? *
  12. 6
    Ja det är urmysigt Här är receptet från Hela Sverige bakar :-) (min mans favvoprogram )
    Ingredienser

    Botten 200 g mandelmassa
    1,25 dl strösocker
    0,5 dl äggvita
    1 msk kakao
    Fyllning 250 g smör, rumstempererat
    1,5 dl florsocker
    2 tsk vaniljsocker
    2 äggulor
    100 g frysta jordgubbar
    Garnering ca 150 g vit choklad
    lite mörk choklad om så önskas

    Gör så här

    1. Bottnar
    Riv mandelmassan och blanda för hand med strösocker och kakao.
    2. Vispa äggvitan till hårt skum och blanda försiktigt ned i mandelmasseblandningen.
    3. Klicka ut den färdiga smeten i små fina högar på ett bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader cirka 8-10 min.
    4. Fyllning
    Koka upp jordgubbarna, mixa till en slät konsistens och låta svalna. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker till en krämig smet.
    5. Blanda sedan i äggulorna en i taget, vispa kraftigt tills krämen går ihop sig fint. Rör då i den avsvalnade jordgubbssåsen.
    6. Sätt en ordentlig klick fyllning på varje mandelbotten (som helt fått svalna). Använd tex en liten sked för att få fram den fina formen och de jämna kanterna. Frys gärna kakorna innan garnering för bästa resultat.
    7. Garnering
    Smält den via chokladen över vattenbad eller i micron.
    8. Ta fram de frysta biskvierna och doppa kaktopparna snabbt i den vita chokladen så att fyllningen döljs.
    9. Smält lite mörk choklad och spritsa över fina linjer.



    SÅ du vår julgran på jobbet AFF? Inte så nära min BAUTAgran hemma haha - men alla kanju inte var jultokiga ;-) Däremot ligger det riktiga julklappar under granen heheaffjul.jpg
  13. elsatrulsa
    #7
    Tack för receptet. Det var en söt liten gran. Här blir det heller ingen bautagran för här är inte så högt i tak. Men där jag bodde förut kunde jag ha höga fina granar, något som jag saknar ibland. Jag struntade i girlang och gjorde små hängen av rönnbären istället.
  14. 7
    Tack för receptet. Det var en söt liten gran. Här blir det heller ingen bautagran för här är inte så högt i tak. Men där jag bodde förut kunde jag ha höga fina granar, något som jag saknar ibland. Jag struntade i girlang och gjorde små hängen av rönnbären istället.
  15. Medlem sedan
    Sep 2013
    Redax
    #8
    Å vad fint med rönnbär!!!!
    * Redaktionen på Allt för föräldrar *
    *Du följer väl oss på @alltforforaldrar och på FB? *
  16. 8
    Å vad fint med rönnbär!!!!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar