autismspektrumstörningdiagnos
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    autismspektrumstörningdiagnos

    Hej Har precis fått diagnosen på min 10 åriga son och känner mig lite låst då jag inte vet så mycket. Bråkar med fk och försäkringsbolag och skulle behöva info om mina rättigheter. Hjälp mottages tacksamt
  2. 1
    autismspektrumstörningdiagnos Hej Har precis fått diagnosen på min 10 åriga son och känner mig lite låst då jag inte vet så mycket. Bråkar med fk och försäkringsbolag och skulle behöva info om mina rättigheter. Hjälp mottages tacksamt
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Tänker främst på vårdbidrag

    Försäkringsbolag är nog svårt, autism klassar de som medfött och därmed som något som inte täcks av försäkringen - så var det i alla fall för mig.

    Vad gäller FK så kan du ha rätt till vårdbidrag om ditt barn kräver extra jobb och slit jämfört med andra barn. Det beror helt på hur barnet är. Du får försöka beskriva er vardag så ingående som möjligt och se vad de säger.

    Förutom det kan du (ni) ha rätt till insatser med stöd av LSS. Det är inget ni får automatiskt utan ta kontakt med kommunens LSS-handläggare och diskutera läget. Återigen, det beror på vad ni har för behov. Det kan handla om stödfamilj, ledsagare eller liknande.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Tänker främst på vårdbidrag Försäkringsbolag är nog svårt, autism klassar de som medfött och därmed som något som inte täcks av försäkringen - så var det i alla fall för mig.

    Vad gäller FK så kan du ha rätt till vårdbidrag om ditt barn kräver extra jobb och slit jämfört med andra barn. Det beror helt på hur barnet är. Du får försöka beskriva er vardag så ingående som möjligt och se vad de säger.

    Förutom det kan du (ni) ha rätt till insatser med stöd av LSS. Det är inget ni får automatiskt utan ta kontakt med kommunens LSS-handläggare och diskutera läget. Återigen, det beror på vad ni har för behov. Det kan handla om stödfamilj, ledsagare eller liknande.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar