smärträdd!
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Dec 2013
    #1

    smärträdd!

    Jag längtar som bara den efter vår lilla plutt som kommer om tre månader. Men jag vill inte vara med om förlossningen. Jag är jätte smärträdd. Hatar smärta över allt annat. Börjar lipa så fort jag vet att nåt kommer göra ont. Och en förlossning går ju int smärtfritt. Vet ju att det gör så sjuuuukt ont. Annars e jag inte direkt rädd för förlossningen. Mer småsaker som att bajsa ner sig eller att man skulle fisa barnmorskan rakt i ansiktet (ni får tycka jag är konstig) men sen jag blev gravid har jag blivit riktigt gasig i magen så så fort jag tar i när jag gör nåt så måste jag fisa. Skulle vara väldigt pinsamt att fisa bm i ansiktet. Vet inte hur jag ska klara av smärtan. Skakar nästan nu bara jag tänker på det. Någon som har lite tips?
  2. 1
    smärträdd! Jag längtar som bara den efter vår lilla plutt som kommer om tre månader. Men jag vill inte vara med om förlossningen. Jag är jätte smärträdd. Hatar smärta över allt annat. Börjar lipa så fort jag vet att nåt kommer göra ont. Och en förlossning går ju int smärtfritt. Vet ju att det gör så sjuuuukt ont. Annars e jag inte direkt rädd för förlossningen. Mer småsaker som att bajsa ner sig eller att man skulle fisa barnmorskan rakt i ansiktet (ni får tycka jag är konstig) men sen jag blev gravid har jag blivit riktigt gasig i magen så så fort jag tar i när jag gör nåt så måste jag fisa. Skulle vara väldigt pinsamt att fisa bm i ansiktet. Vet inte hur jag ska klara av smärtan. Skakar nästan nu bara jag tänker på det. Någon som har lite tips?
  3. Medlem sedan
    Mar 2012
    #2
    Tänk på att av smärtan kommer något positivt =) Den bästa skatten någonsin - ert barn! Visst det gör helvetes ont men det finns väldigt bra smärtlindring. mitt tips är att prata med din barnmorska och få tips om smärtlindring som kan passa just dig. Det finns även hjälp att få sk. Stödsamtal inför förlossningsrädsla. Kolla med din BM är mitt tips. DU kommer klara detta galant! Baka på!
  4. 2
    Tänk på att av smärtan kommer något positivt =) Den bästa skatten någonsin - ert barn! Visst det gör helvetes ont men det finns väldigt bra smärtlindring. mitt tips är att prata med din barnmorska och få tips om smärtlindring som kan passa just dig. Det finns även hjälp att få sk. Stödsamtal inför förlossningsrädsla. Kolla med din BM är mitt tips. DU kommer klara detta galant! Baka på!
  5. Medlem sedan
    Dec 2011
    #3

    smärträdd!

    Det här låter som betydligt mer än vanlig nervositet inför förlossningen. Mitt tips till dig är att prata med din BM om dina rädslor. Jag vet att kvinnor med förlossningsskräck kan bli erbjudna ett planerat kejsarsnitt. Det kanske räcker för dig att prata med BM eller en kurator om dina känslor för att bli mer trygg inför kommande BF. Kram och lycka till!!
  6. 3
    smärträdd! Det här låter som betydligt mer än vanlig nervositet inför förlossningen. Mitt tips till dig är att prata med din BM om dina rädslor. Jag vet att kvinnor med förlossningsskräck kan bli erbjudna ett planerat kejsarsnitt. Det kanske räcker för dig att prata med BM eller en kurator om dina känslor för att bli mer trygg inför kommande BF. Kram och lycka till!!
  7. Medlem sedan
    Feb 2014
    #4
    Jag lovar dig att när värkarna går över och blir krystvärkar kommer du inte känna dom som smärta, utan som en befrielse, för när öppningsvärkarna går över, så gör det inte ont på samma vis, utan det blir en mer behaglig smärta, än det ond onda som är innan.
    Tänk på att du ska ANDAS, andas RÄTT, det hjälper, du kommer igenom en värk betydligt mycket lättare om du är avslappnad och andas rätt.
    Försök inte att spänna dig, slappna av och be den som ska följa med till förlossningen att ge dig beröring så du slappnar av (klappa på armen/pannan osv), lugnande ord och pepping.
    Jag sovar att du fixar det ("du är född att föda barn"- Kvinnans kropp).
  8. 4
    Jag lovar dig att när värkarna går över och blir krystvärkar kommer du inte känna dom som smärta, utan som en befrielse, för när öppningsvärkarna går över, så gör det inte ont på samma vis, utan det blir en mer behaglig smärta, än det ond onda som är innan.
    Tänk på att du ska ANDAS, andas RÄTT, det hjälper, du kommer igenom en värk betydligt mycket lättare om du är avslappnad och andas rätt.
    Försök inte att spänna dig, slappna av och be den som ska följa med till förlossningen att ge dig beröring så du slappnar av (klappa på armen/pannan osv), lugnande ord och pepping.
    Jag sovar att du fixar det ("du är född att föda barn"- Kvinnans kropp).
  9. Medlem sedan
    May 2010
    #5
    Jag blev ganska traumatiserad av min första förlossning, som var normal men väldigt långdragen och påfrestande. Jag tror dock att med rätt stöd och coachning hade jag kunnat hantera det bättre och inte bara fokusera på smärtan hela tiden. Men med den resursbrist som råder inom förlossningsvården idag, så kan man inte få kontinuerligt stöd av förlossningspersonalen. Jag såg knappt röken av dem under min förlossning, de dök bara upp då och då för att genomföra diverse rutinåtgärder. Därför kommer jag vid min nära förestående andra förlossning att ha med mig en doula i stället. Hon kommer att finnas vid min sida hela tiden och se till att jag är informerad om vad som sker och fokuserar på rätt saker. Det känns väldigt lugnande att veta.

    Tyvärr är det så att man måste betala själv om man vill anlita en doula. Alla har inte möjlighet till det. Vi bestämde oss långt i förväg och har sparat inför det. Om det inte känns som ett alternativ för dig, så se till att ha med dig någon annan som har förlossningserfarenhet, är påläst om psykoprofylax och kan stötta dig. De flesta har ju med sig barnets andra förälder (och det ska man ju så klart ha också om man vill), men det är inte säkert att han är bekväm med situationen och kan stötta på ett bra sätt. Så var det i vårt fall. Doulan är ett stöd för oss båda.
  10. 5
    Jag blev ganska traumatiserad av min första förlossning, som var normal men väldigt långdragen och påfrestande. Jag tror dock att med rätt stöd och coachning hade jag kunnat hantera det bättre och inte bara fokusera på smärtan hela tiden. Men med den resursbrist som råder inom förlossningsvården idag, så kan man inte få kontinuerligt stöd av förlossningspersonalen. Jag såg knappt röken av dem under min förlossning, de dök bara upp då och då för att genomföra diverse rutinåtgärder. Därför kommer jag vid min nära förestående andra förlossning att ha med mig en doula i stället. Hon kommer att finnas vid min sida hela tiden och se till att jag är informerad om vad som sker och fokuserar på rätt saker. Det känns väldigt lugnande att veta.

    Tyvärr är det så att man måste betala själv om man vill anlita en doula. Alla har inte möjlighet till det. Vi bestämde oss långt i förväg och har sparat inför det. Om det inte känns som ett alternativ för dig, så se till att ha med dig någon annan som har förlossningserfarenhet, är påläst om psykoprofylax och kan stötta dig. De flesta har ju med sig barnets andra förälder (och det ska man ju så klart ha också om man vill), men det är inte säkert att han är bekväm med situationen och kan stötta på ett bra sätt. Så var det i vårt fall. Doulan är ett stöd för oss båda.
  11. Anonym
    #6
    Fast samtidigt måste man ha i åtanke att alla upplever sina förlossningar på väldigt olika sätt. Jag vet att jag kände mig lite lurad av det vissa hade sagt om hur man kommer att uppleva smärtan. För mig var krystverkarna verkligen inte en befrielse tex. Och det säger jag givetvis inte för att skrämmas på något vis! Men såhär i efterhand kan jag se att jag gärna velat att folk hade tryckt mer på att det är så otroligt olika för alla...

    Jag kommer att gå på samtal inför min kommande förlossning och det rekommenderar jag absolut att alla förlossningsrädda gör.
  12. 6
    Fast samtidigt måste man ha i åtanke att alla upplever sina förlossningar på väldigt olika sätt. Jag vet att jag kände mig lite lurad av det vissa hade sagt om hur man kommer att uppleva smärtan. För mig var krystverkarna verkligen inte en befrielse tex. Och det säger jag givetvis inte för att skrämmas på något vis! Men såhär i efterhand kan jag se att jag gärna velat att folk hade tryckt mer på att det är så otroligt olika för alla...

    Jag kommer att gå på samtal inför min kommande förlossning och det rekommenderar jag absolut att alla förlossningsrädda gör.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar