Kreta - var?
Resesnack
  1. Medlem sedan
    Jul 1999
    #1

    Kreta - var?

    Tänkte åka till Kreta med ungarna (10 o 13 år) så fort skolan slutar, men vilken ort och vilket hotell ska vi välja?
    Vi gillar pool men inte mastodontanläggningar och bamseklubb, vill ha nära till strand och kunna göra utflykter på ön.
    Alla tips mottages tacksamt!
  2. 1
    Kreta - var? Tänkte åka till Kreta med ungarna (10 o 13 år) så fort skolan slutar, men vilken ort och vilket hotell ska vi välja?
    Vi gillar pool men inte mastodontanläggningar och bamseklubb, vill ha nära till strand och kunna göra utflykter på ön.
    Alla tips mottages tacksamt!
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    Jag tyckte rethymnon var en väldigt mysig liten stad med en fin liten småbåtshamn med tavernor kring. Och bra att göra utflykter ifrån. Nu var det -82 jag var där så infon är kansle inte så aktuell...
  4. 2
    Jag tyckte rethymnon var en väldigt mysig liten stad med en fin liten småbåtshamn med tavernor kring. Och bra att göra utflykter ifrån. Nu var det -82 jag var där så infon är kansle inte så aktuell...
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Var i Rethymnon 99. Tyckte det var mysig med hamnen, men Rethymnon är ganska stort. En stor nackdel var att det var badförbud pga underströmmar. Man kunde gå i till knäna ungefär. Tydligen är det vanligt med underströmmar längs Chaniakusten.
    Men jag hoppas att du får fler tips.
  6. 3
    Var i Rethymnon 99. Tyckte det var mysig med hamnen, men Rethymnon är ganska stort. En stor nackdel var att det var badförbud pga underströmmar. Man kunde gå i till knäna ungefär. Tydligen är det vanligt med underströmmar längs Chaniakusten.
    Men jag hoppas att du får fler tips.
  7. Medlem sedan
    Jul 2001
    #4
    Haha, vad lustigt! Jag var också i Rethymnon 1982. I september om jag minns rätt.
  8. 4
    Haha, vad lustigt! Jag var också i Rethymnon 1982. I september om jag minns rätt.
  9. Medlem sedan
    Jul 2001
    #5
    Jag tycker hela kusten väster om Chania är himla mysig! Men även Almyrida och Kalives är fint (ligger öster om Chania). Riktigt mysigta småbyar och fina stränder. Rethymnon var fint men ganska stort. Har även hört gott om Agios Nikolaos (men mina släktingar som var där i fjol hade inte barn med sig).
    http://www.kreta.se/
  10. 5
    Jag tycker hela kusten väster om Chania är himla mysig! Men även Almyrida och Kalives är fint (ligger öster om Chania). Riktigt mysigta småbyar och fina stränder. Rethymnon var fint men ganska stort. Har även hört gott om Agios Nikolaos (men mina släktingar som var där i fjol hade inte barn med sig).
    http://www.kreta.se/
  11. Medlem sedan
    Aug 2009
    #6

    Undrar också :)

    Har liknande funderingar, isåfall i slutet på sommarlovet istället, men annars ungefär samma förutsättningar så jag hakar på den här tråden!

    Har kikat lite på en by som heter Kolimbari, är det någon som har någon erfarenhet av den? Bra? Dålig?

    Tack på förhand!
  12. 6
    Undrar också :) Har liknande funderingar, isåfall i slutet på sommarlovet istället, men annars ungefär samma förutsättningar så jag hakar på den här tråden!

    Har kikat lite på en by som heter Kolimbari, är det någon som har någon erfarenhet av den? Bra? Dålig?

    Tack på förhand!
  13. Medlem sedan
    Jan 1999
    #7
    Hej,
    rekomenderar Almirida, vi har varit där 2 ggr och rest med Langley. Kanonställe, bra mat, trevlig, lagom stor by med fin strand.
    Bra rum och väldigt avslappnat
  14. 7
    Hej,
    rekomenderar Almirida, vi har varit där 2 ggr och rest med Langley. Kanonställe, bra mat, trevlig, lagom stor by med fin strand.
    Bra rum och väldigt avslappnat
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    Kul :-) Jag var där i juni midsommar inföll när vi var där minns jag. Väldigt varmt var det, kring 40 grader :-) Vi var på Knossos bla och var och badade på sydkusten där det knappt fanns hotell.
  16. 8
    Kul :-) Jag var där i juni midsommar inföll när vi var där minns jag. Väldigt varmt var det, kring 40 grader :-) Vi var på Knossos bla och var och badade på sydkusten där det knappt fanns hotell.
  17. Medlem sedan
    Jul 2001
    #9
    Där har jag också varit (på Langleyhotellet i Almirida)!
  18. 9
    Där har jag också varit (på Langleyhotellet i Almirida)!
  19. Medlem sedan
    Mar 2002
    #10
    Vi var i orten Maleme Mare väster om Chania en vecka i somras. Det är en liten och lugn ort, inget partyställe. Vi var väldigt nöjda, fick precis vad vi ville ha! Det är stenstrand med en del underströmmar, och vi badade omväxlande i havet och poolen. Om du rör dig väster om Chania är orterna mindre och mer oexploaterade ju längre bort från Chania du kommer.
    Vi hade hyrbil i tre dagar och gjorde då utflykter till Elafonissi (otroligt fint), Chania och någon liten strand längs västkusten som jag glömt namnet på samt Paleochora. Väldigt trevlig semester!
  20. 10
    Vi var i orten Maleme Mare väster om Chania en vecka i somras. Det är en liten och lugn ort, inget partyställe. Vi var väldigt nöjda, fick precis vad vi ville ha! Det är stenstrand med en del underströmmar, och vi badade omväxlande i havet och poolen. Om du rör dig väster om Chania är orterna mindre och mer oexploaterade ju längre bort från Chania du kommer.
    Vi hade hyrbil i tre dagar och gjorde då utflykter till Elafonissi (otroligt fint), Chania och någon liten strand längs västkusten som jag glömt namnet på samt Paleochora. Väldigt trevlig semester!
  21. Medlem sedan
    Jul 1999
    #11
    Men tack va fint, vilka bra tips!
  22. 11
    Men tack va fint, vilka bra tips!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar