Hej alla,

min son (ADHD, Tourette och möjligen även Asperger) är nu 26 år, har bott själv i drygt 2 år. Han bor i andra hand, inofficiellt. Och det gick också bra så länge han delade lägenheten med en annan kille. Nu har den killen dragit - vilket iofs är bra, för att den killen inte gjorde något vettigt i alla fall. Sonen verkade göra allt och verkligen ta ansvar. Men sedan killen har flyttat, så känner väl sonen att ingen ser hur det ser ut. Och det är KAOS nu. Jag vet det för att vi har ställt in några saker i hans sovrum, som han inte använder, tills vi ska flytta om en månad.

Då kommer vi att bo en bit ifrån - andra ändan av stan (Stockholm) och jag är orolig över utvecklingen. Det är en sak att ha det lite rörigt, men han har helt slutat städa. Även köket och badrummet. Och slutat diska! Han köper pizza för att det nog inte går att laga mat i köket. Avloppet är helt täppt och efter att det inte gick att åtgärda själv har han lagt ner det och slutat diska. Iofs säger han att han diskar i handfatet i badrummet nu. Han har haft såna faser tidigare när han bodde hemma. Två gånger blev det mycket snuskigt, ena gången fick jag faktiskt renovera rummet (rökning i rummet också). Att han inte vill ta dit en rörmokare förstår jag - om den rapporterar till hyresvärden hur det ser ut i lägenheten, kan han åka ut. Och den egentliga hyresgästen också.

Jag får inte hjälpa honom göra ordning heller. Egentligen har jag fullt upp också, men jag skulle ändå hjälpa till. Visst, sonen har börjat jobba lite (3 dagar i veckan), och även om han är lite ovan så har han jobbat tidigare, och längre än dem två månaderna som han inte städat. Jag har också frågat honom om han är deprimerad, och han menar att han ska prata med läkaren och höja dosen på antidepressivan. Men jag är orolig hur det kommer att gå i längden.

Jag skulle vilja ha en säkrare lösning eller en plan B. Jag har själv så fullt upp med jobb och eget ADHD och två yngre barn, så jag vill inte så gärna bli överraskad av att han åker ut och att vi måste fixa nåt snabbt. Vad finns det egentligen? Boendestödjare? Stödboende? Finns väl bara till dem med Aspergerdiagnos, eller?