Förlossningstankar
Junibarn 2014
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Förlossningstankar

    Jag har börjat fundera en hel del på förlossningen. Inte rädd på något sätt för själva födandet, jag "gillar" att föda barn, och har fött ett i säte o ett i vidöppet läge, så jag grejar det! Men, jag vill hinna in till sjukhuset, vill ABSOLUT inte föda hemma/i bilen etc. Min man jobbar 4 h bilfärd härifrån, så jag vill ju också att han ska hinna hem, förra förlossningen tog ca 3,5 h från 3 min mellan värkarna. Nu kan man man jobba hemifrån ganska mkt, vilket är bra, men TÄNK om det startar när han INTE är det?! Förmodligen kommer det att lösa sig helt fint, men jag känner att jag tänker väldigt mycket på det, och behöver ventilera.
  2. 1
    Förlossningstankar Jag har börjat fundera en hel del på förlossningen. Inte rädd på något sätt för själva födandet, jag "gillar" att föda barn, och har fött ett i säte o ett i vidöppet läge, så jag grejar det! Men, jag vill hinna in till sjukhuset, vill ABSOLUT inte föda hemma/i bilen etc. Min man jobbar 4 h bilfärd härifrån, så jag vill ju också att han ska hinna hem, förra förlossningen tog ca 3,5 h från 3 min mellan värkarna. Nu kan man man jobba hemifrån ganska mkt, vilket är bra, men TÄNK om det startar när han INTE är det?! Förmodligen kommer det att lösa sig helt fint, men jag känner att jag tänker väldigt mycket på det, och behöver ventilera.
  3. Medlem sedan
    Nov 2012
    #2
    Jag har också börjat fundera på förlossningen, främst på om det kommer gå fortare än sist (15 timmar från absolut första känningen). Min man jobbar 30 min hemifrån, och sen ska vi tillbaka samma väg till förlossningen, så minst en timme får jag räkna med här. Jag är inte heller det minsta rädd för själva förlossningen, har enbart positiva minnen från förra, och ser fram emot den här också =)

    Kanske din man kan se till att ha semester veckorna runt bf? Det funderar min man på, att lägga en del av sommarsemestern kring bf just för att få finnas på hemmaplan när det sätter igång. Hur länge hade du haft känningar innan du hade 3min mellan värkarna sist? Kanske du hinner förvarna lite tidigare. Hellre att han åker hem och det är falskt alarm än inte hinner hem alls kan jag känna...

    Hur som helst så kommer det med all säkerhet lösa sig till det bästa, den dag det är dags =)
  4. 2
    Jag har också börjat fundera på förlossningen, främst på om det kommer gå fortare än sist (15 timmar från absolut första känningen). Min man jobbar 30 min hemifrån, och sen ska vi tillbaka samma väg till förlossningen, så minst en timme får jag räkna med här. Jag är inte heller det minsta rädd för själva förlossningen, har enbart positiva minnen från förra, och ser fram emot den här också =)

    Kanske din man kan se till att ha semester veckorna runt bf? Det funderar min man på, att lägga en del av sommarsemestern kring bf just för att få finnas på hemmaplan när det sätter igång. Hur länge hade du haft känningar innan du hade 3min mellan värkarna sist? Kanske du hinner förvarna lite tidigare. Hellre att han åker hem och det är falskt alarm än inte hinner hem alls kan jag känna...

    Hur som helst så kommer det med all säkerhet lösa sig till det bästa, den dag det är dags =)
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3

    Tillhör Juligruppen

    men funderar också då jag har tre jätte snabba förlossningar bakom mig, första var mer normal. Har BF 7/7 och blir det i Juli har mannen sem. Han jobbar 40 min hemifrån, vi har 40 min in till förlossningen om det inte är mycket trafik. De har ju delat vägen vissa sträckor med mitträcke där man inte kan köra om och det har inte funnits när vi kört in tidigare.

    De 2 sista åkte vi påengång när jag kände de första värkarna, har aldrig haft några förvärkar utan när jag kännt första mensvärken på de 2 sista har vi åkt in, precis hunnit innanför dörrarna på förlossningen sen är bebisen vart ute, de har inte hunnit tagit in mig till undersökningsrummet eller läst min journal.
  6. 3
    Tillhör Juligruppen men funderar också då jag har tre jätte snabba förlossningar bakom mig, första var mer normal. Har BF 7/7 och blir det i Juli har mannen sem. Han jobbar 40 min hemifrån, vi har 40 min in till förlossningen om det inte är mycket trafik. De har ju delat vägen vissa sträckor med mitträcke där man inte kan köra om och det har inte funnits när vi kört in tidigare.

    De 2 sista åkte vi påengång när jag kände de första värkarna, har aldrig haft några förvärkar utan när jag kännt första mensvärken på de 2 sista har vi åkt in, precis hunnit innanför dörrarna på förlossningen sen är bebisen vart ute, de har inte hunnit tagit in mig till undersökningsrummet eller läst min journal.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Oj! Jösses! Det var raketbebisar minsann! Hur har du upplevt det efteråt? Hann du med mentalt liksom?
  8. 4
    Oj! Jösses! Det var raketbebisar minsann! Hur har du upplevt det efteråt? Hann du med mentalt liksom?
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Ja, han har ju ett ganska flexibelt jobb, så han kan nog jobba hemifrån iaf de sista 2 v innan BF.

    Jag fick värkstart kl 10.00, 10 min emellan, vid 13/13.30 åkte vi mot BB, 5 min mellan värkarna, inne på förlossningen ca kl 14, 3 min mellan värkarna o öppen 5 cm, och 15.21 är han född. Så nöjd med förlossningen, fantastisk, vill bara inte att det ska gå fortare

    Som du säger, det kommer att lösa sig bra, för oss båda
  10. 5
    Ja, han har ju ett ganska flexibelt jobb, så han kan nog jobba hemifrån iaf de sista 2 v innan BF.

    Jag fick värkstart kl 10.00, 10 min emellan, vid 13/13.30 åkte vi mot BB, 5 min mellan värkarna, inne på förlossningen ca kl 14, 3 min mellan värkarna o öppen 5 cm, och 15.21 är han född. Så nöjd med förlossningen, fantastisk, vill bara inte att det ska gå fortare

    Som du säger, det kommer att lösa sig bra, för oss båda
  11. Medlem sedan
    Mar 2000
    #6

    när andra

    barnet föddes hade jag ju räknat med en förlossning liknande den första, då vi var hemma många timmar, 11-18, åkte in och var inne på förlossningen strax innan kl 19 och sonen föddes 00.29 och jag fick epiduralbedövning.

    Så när vattnet gick hemma med andra och jag ringde in och sa det så ville de att jag skulle komma in påengång eftersom just vattnet gått och tur var väl det annars hade jag stannat hemma, då var jag inte berredd, bad om bedövning när vi kommit in, de sa att de skulle kolla hur mycket jag var öppen och då sa hon bara vi hinner inte ge bedövning bebisen kommer ju nu. Jag blev livrädd och tänkte att jag klarar aldrig det här utan bedövning sen fick jag frossa när dottern kommit ut, annars mådde jag bra, var lite chockad över det snabba förloppet.

    Med de 2 sista sen var jag mer beredd och med sista var jag helt säker på att det skulle gå snabbt.

    Kan ju bli annorlunda denna gång men jag räknar med att det kommer gå i raketfart denna gång haha. Barnmorskan tyckte jag ska satsa på hemförlossning- men det är jag för feg för.
  12. 6
    när andra barnet föddes hade jag ju räknat med en förlossning liknande den första, då vi var hemma många timmar, 11-18, åkte in och var inne på förlossningen strax innan kl 19 och sonen föddes 00.29 och jag fick epiduralbedövning.

    Så när vattnet gick hemma med andra och jag ringde in och sa det så ville de att jag skulle komma in påengång eftersom just vattnet gått och tur var väl det annars hade jag stannat hemma, då var jag inte berredd, bad om bedövning när vi kommit in, de sa att de skulle kolla hur mycket jag var öppen och då sa hon bara vi hinner inte ge bedövning bebisen kommer ju nu. Jag blev livrädd och tänkte att jag klarar aldrig det här utan bedövning sen fick jag frossa när dottern kommit ut, annars mådde jag bra, var lite chockad över det snabba förloppet.

    Med de 2 sista sen var jag mer beredd och med sista var jag helt säker på att det skulle gå snabbt.

    Kan ju bli annorlunda denna gång men jag räknar med att det kommer gå i raketfart denna gång haha. Barnmorskan tyckte jag ska satsa på hemförlossning- men det är jag för feg för.
  13. Medlem sedan
    Nov 2011
    #7
    Jag känner mig lite orolig inför denna förlossningen, med dottern blev jag igångsatt och det tog 9 timmar från första tabletten till fröken var ute. Hade regelbundna starka värkar efter 20 min men det hände inte så mycket. När vattnet gick trodde de att nu tar det 12 timmar till då jag knappt var öppen, 1,5 cm. Gick från det till 9 cm på typ 2 timmar. Det som stressar mig är att jag inte vet hur det blir med en "normal" förlossning. Kommer det gå fortare eller var det bara min kropp som reagerade på tabletterna. Läskigt är det i alla fall. Vi bor ju dock nära sjukhuset och har maken bilen vid jobbet så tar det bara en timme hem för honom så han borde hinna.
  14. 7
    Jag känner mig lite orolig inför denna förlossningen, med dottern blev jag igångsatt och det tog 9 timmar från första tabletten till fröken var ute. Hade regelbundna starka värkar efter 20 min men det hände inte så mycket. När vattnet gick trodde de att nu tar det 12 timmar till då jag knappt var öppen, 1,5 cm. Gick från det till 9 cm på typ 2 timmar. Det som stressar mig är att jag inte vet hur det blir med en "normal" förlossning. Kommer det gå fortare eller var det bara min kropp som reagerade på tabletterna. Läskigt är det i alla fall. Vi bor ju dock nära sjukhuset och har maken bilen vid jobbet så tar det bara en timme hem för honom så han borde hinna.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar