pubertet, finnar...
Stora barn
  1. snart tonårsmamma
    #1

    pubertet, finnar...

    Min dotter är tio år, ser på henne och förstår att hon är i förpuberteten. Nu ser jag på hennes ansikte att hon har blivit lite småpipplig, inte uttalad acne, men pipplig. Ingen barnahy längre... Ska man ge henne något milt att tvätta med, är det bra att börja i tid för att dämpa eventuell acne eller gör man det bara värre?
  2. 1
    pubertet, finnar... Min dotter är tio år, ser på henne och förstår att hon är i förpuberteten. Nu ser jag på hennes ansikte att hon har blivit lite småpipplig, inte uttalad acne, men pipplig. Ingen barnahy längre... Ska man ge henne något milt att tvätta med, är det bra att börja i tid för att dämpa eventuell acne eller gör man det bara värre?
  3. Medlem sedan
    Apr 2013
    #2
    Ta typ apolivas ansiktstvätt den är nog bäst och mildast.
    Har hon fått mycket finnar testa neutrogenas ansikts skrubb den tar nog bort det mesta
  4. 2
    Ta typ apolivas ansiktstvätt den är nog bäst och mildast.
    Har hon fått mycket finnar testa neutrogenas ansikts skrubb den tar nog bort det mesta
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Vanligt tvål och vatten räcker ganska långt, men när det börjar bli mer acne är tipset Basiron. Finns receptfritt på apotek.
  6. 3
    Vanligt tvål och vatten räcker ganska långt, men när det börjar bli mer acne är tipset Basiron. Finns receptfritt på apotek.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    Tänk oxå på att byta örngott regelbundet också.
  8. 4
    Tänk oxå på att byta örngott regelbundet också.
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    Det kan vara bra att tvätta och hålla rent men samtidigt försöka att inte rubba hudens balans för mycket för då kan det bli värre.
    Sen går det inte säkert att bli av med acnen då den är hormonell, men genom att hålla rent så kan man kanske undvika att få så mycket inflammationer och stora blemmor. Men vad jag har förstått så är det ärftligt och det går bara att motverka till viss del, dvs det går att behandla symptom men inte att "bota".
  10. 5
    Det kan vara bra att tvätta och hålla rent men samtidigt försöka att inte rubba hudens balans för mycket för då kan det bli värre.
    Sen går det inte säkert att bli av med acnen då den är hormonell, men genom att hålla rent så kan man kanske undvika att få så mycket inflammationer och stora blemmor. Men vad jag har förstått så är det ärftligt och det går bara att motverka till viss del, dvs det går att behandla symptom men inte att "bota".
  11. Medlem sedan
    Oct 2011
    #6
    Jag har följt min lillebror genom helvetet under hans ungdom och testat det mesta. Även om det inte har brutit ut till något så hemskt för er vill jag bara inflika med ett råd. Jag läste ovanstående och måste kontra och säga att ni inte får peela ansiktet - då skrubbar man och öppnar upp porerna och ger med det tillåtelse att det får komma ner mer orenheter som kan inflammera.
  12. 6
    Jag har följt min lillebror genom helvetet under hans ungdom och testat det mesta. Även om det inte har brutit ut till något så hemskt för er vill jag bara inflika med ett råd. Jag läste ovanstående och måste kontra och säga att ni inte får peela ansiktet - då skrubbar man och öppnar upp porerna och ger med det tillåtelse att det får komma ner mer orenheter som kan inflammera.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar