Bolltäcke
Bokstavsbarn
  1. Anonym
    #1

    Bolltäcke

    Hur får man ett bolltäcke? Kostar det mycket eller får man det? Vår son har en uppmärksamhetsstörning som diagnos. Vart kan man vända sig då? Krävs det vissa diagnoser för att få ett sånt?
  2. 1
    Bolltäcke Hur får man ett bolltäcke? Kostar det mycket eller får man det? Vår son har en uppmärksamhetsstörning som diagnos. Vart kan man vända sig då? Krävs det vissa diagnoser för att få ett sånt?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Du vänder dig till habiliteringen som provar ut ett täcke till din son ifall han bedöms ha behov av ett. Du ber din sons läkare om remiss för ett tungt täcke (det finns även kedjetäcken som är tystare än bolltäcken).
    Om du får den på recept så är den gratis - i alla fall här där jag bor - och ses som hjälpmedel. Om du måste köpa ett själv så är de snordyra... Flera tusenlappar. Om du har nåt riktigt tungt täcke/överkast så kan du i viss mån simulera effekten av ett tungt täcke genom att använda det.
    Jag har ingen aning om vilka diagnoser som kan tänkas krävas...
  4. 2
    Du vänder dig till habiliteringen som provar ut ett täcke till din son ifall han bedöms ha behov av ett. Du ber din sons läkare om remiss för ett tungt täcke (det finns även kedjetäcken som är tystare än bolltäcken).
    Om du får den på recept så är den gratis - i alla fall här där jag bor - och ses som hjälpmedel. Om du måste köpa ett själv så är de snordyra... Flera tusenlappar. Om du har nåt riktigt tungt täcke/överkast så kan du i viss mån simulera effekten av ett tungt täcke genom att använda det.
    Jag har ingen aning om vilka diagnoser som kan tänkas krävas...
  5. Anonym
    #3
    Vi fick en remiss från psykologen på BUP. Vårt barn har ingen diagnos, det räckte att vi pratade om sömnsvårigheter.
  6. 3
    Vi fick en remiss från psykologen på BUP. Vårt barn har ingen diagnos, det räckte att vi pratade om sömnsvårigheter.
  7. Medlem sedan
    Jul 2004
    #4
    Här är det arbetsterapeuten som jag pratade med, min son har adhd så han tillhör inte habiliteringen, men vi fick ett bolltäcke (att låna så länge han behöver).
    Han använder det inte alltid eftersom det är väldigt varmt, så nu ångrar jag mig att vi inte provade kedjetäcke också som är något svalare. Men om han inte har det på sig så har han det under sig, det ger nästan samma effekt.
    Hur usel dagen än varit, så lyser alltid stjärnorna/Dogbert
  8. 4
    Här är det arbetsterapeuten som jag pratade med, min son har adhd så han tillhör inte habiliteringen, men vi fick ett bolltäcke (att låna så länge han behöver).
    Han använder det inte alltid eftersom det är väldigt varmt, så nu ångrar jag mig att vi inte provade kedjetäcke också som är något svalare. Men om han inte har det på sig så har han det under sig, det ger nästan samma effekt.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar