Tystlåten make
Pappasnack
  1. Anonym
    #1

    Tystlåten make

    Min make är extremt tystlåten, han pratar inte i onödan. Vi har ju hängt ihop över 10 år så det har inte varit så stor grej. När man är nyförälskad är det ju inte heller aktuellt att bekymmra sig över ngt sånt. Det ställer till det en aning kan man säga eftersom han inte ens pratar praktiska saker som ska jag handla det eller det, det visar sig att vi kommer hem med exakt likadana matkassar dubbelt upp . Kommunikation känns ju ändå lite som kittet i ett förhållande , men han vill aldrig tala ekonomi, drömmar,semesterplaner , vad som bör göras i hemmet, han har ingen kontakt med sina syskon eller föräldrar . Sonen är under aspergerutredning och nu börjar jag bli lite bekymmrad över att min sambo har samma diagnos. Det är egnetligen inget att vara bekymmrad över eftersom han är ju samma person ändå men det har liksom trillat ner en polett. Han har alltid varit extremt pålitlig och punktlig. Men han saknar den empatiska förmågan , att hjälpa någon som behöver hjälp tex , prioriterar att spela på mobilen istället för att umgås med familjen, en samlare av en specifik sak som han har stenkoll på trots att det är tusentals. Elförbrukningen har han stenkoll på för statistik varje dag . men att tex jobba aktivt för att åtgärda elförbrukningen ,tex byta fönster eller ngt annat existerar inte. Vårt kylskåp läcker vatten jag förklarade att vi bör byta det , pengar finns men som sagt det gjordes inte det var dyrt . Trots att han lägger samma summa på sina samlarsaker varje månad som vad ett kylskåp kostar som håller i 10 år. Nu hör till saken att det blev en fuktskada på golvet också såå det blev ju lite dyrare . när han håller på med sitt intresse så glöder han och verkligen skiner upp . Önskar man kunde ha samma dragningskraft som ett hockeykort
  2. 1
    Tystlåten make Min make är extremt tystlåten, han pratar inte i onödan. Vi har ju hängt ihop över 10 år så det har inte varit så stor grej. När man är nyförälskad är det ju inte heller aktuellt att bekymmra sig över ngt sånt. Det ställer till det en aning kan man säga eftersom han inte ens pratar praktiska saker som ska jag handla det eller det, det visar sig att vi kommer hem med exakt likadana matkassar dubbelt upp . Kommunikation känns ju ändå lite som kittet i ett förhållande , men han vill aldrig tala ekonomi, drömmar,semesterplaner , vad som bör göras i hemmet, han har ingen kontakt med sina syskon eller föräldrar . Sonen är under aspergerutredning och nu börjar jag bli lite bekymmrad över att min sambo har samma diagnos. Det är egnetligen inget att vara bekymmrad över eftersom han är ju samma person ändå men det har liksom trillat ner en polett. Han har alltid varit extremt pålitlig och punktlig. Men han saknar den empatiska förmågan , att hjälpa någon som behöver hjälp tex , prioriterar att spela på mobilen istället för att umgås med familjen, en samlare av en specifik sak som han har stenkoll på trots att det är tusentals. Elförbrukningen har han stenkoll på för statistik varje dag . men att tex jobba aktivt för att åtgärda elförbrukningen ,tex byta fönster eller ngt annat existerar inte. Vårt kylskåp läcker vatten jag förklarade att vi bör byta det , pengar finns men som sagt det gjordes inte det var dyrt . Trots att han lägger samma summa på sina samlarsaker varje månad som vad ett kylskåp kostar som håller i 10 år. Nu hör till saken att det blev en fuktskada på golvet också såå det blev ju lite dyrare . när han håller på med sitt intresse så glöder han och verkligen skiner upp . Önskar man kunde ha samma dragningskraft som ett hockeykort
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Och....?

    Jag vet inte riktigt vad du frågar efter?

    Jag har sett Aspergers beskrivas som "manliga karaktärsdrag dragna till sin spets" så letar man efter Asperger hos en man, vilken som helst, är det väldigt troligt att man hittar en hel del som stöder den tanken. Fast det du beskriver om ett intensivt intresse för vissa saker stämmer onekligen rätt bra in på Asperger. Samtidigt finns det inga exakta gränser i mänskligt beteende och det finns en gråzon mellan vad som är så uttalat att man anser det vara Asperger och vad som inte är det.

    Finns det ingen tillverkare av hockeykort som kan specialtillverka ett med en bild på som du skickar in själv?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Och....? Jag vet inte riktigt vad du frågar efter?

    Jag har sett Aspergers beskrivas som "manliga karaktärsdrag dragna till sin spets" så letar man efter Asperger hos en man, vilken som helst, är det väldigt troligt att man hittar en hel del som stöder den tanken. Fast det du beskriver om ett intensivt intresse för vissa saker stämmer onekligen rätt bra in på Asperger. Samtidigt finns det inga exakta gränser i mänskligt beteende och det finns en gråzon mellan vad som är så uttalat att man anser det vara Asperger och vad som inte är det.

    Finns det ingen tillverkare av hockeykort som kan specialtillverka ett med en bild på som du skickar in själv?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar