Veckans
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    Veckans

    Det känns som att det är dålig fart här inne. Jag försöker mig på en "veckans mat", så får vi se om någon hakar på.
    måndag: italiensk lövbiffspasta
    tisdag: fisk- och musselgryta, ris
    onsdag: lammfärsbollar i tomatsås med kikärtor, bulgur
    torsdag: grönsakswok med fläskytterfilé
    fredag: maken och jag äter ute, barnen får hemgjord pizza med mormor o morfar
    lördag: bortbjudna
    söndag: antingen vegetarisk lasagne eller viltgryta av något slag - vi får se hur lång tid det finns till matlagning.
    ****************************** *******

    "Inget mod är så förbisett som tålamodet."
    Rolf Fridholm
  2. 1
    Veckans Det känns som att det är dålig fart här inne. Jag försöker mig på en "veckans mat", så får vi se om någon hakar på.
    måndag: italiensk lövbiffspasta
    tisdag: fisk- och musselgryta, ris
    onsdag: lammfärsbollar i tomatsås med kikärtor, bulgur
    torsdag: grönsakswok med fläskytterfilé
    fredag: maken och jag äter ute, barnen får hemgjord pizza med mormor o morfar
    lördag: bortbjudna
    söndag: antingen vegetarisk lasagne eller viltgryta av något slag - vi får se hur lång tid det finns till matlagning.
  3. Pyssling
    #2
    Åh vad roligt med ett nytt inlägg på denna sida, jag försökte vara engagerad men det är ju nu inte så roligt när det blir så lite svar så jag la nog ner lite ett tag. Hoppas vi kan få lite fart på sidan, det finns ju ganska många matintresserade personer, t ex på OÄF men de verkar inte ha hittat hit?

    Fast jag har inte så mycket att skriva kom jag på, måste tömma frysen eftersom vi ska få kalvkött nästa vecka så nu måste jag laga på det som finns samtdigt som tiden inte riktigt finns

    Idag blev det gulaschsoppa från frysen o varma mackor med ost, chilisås och pizzakrydda i alla fall.

    Jag har precis kokat en fantastiskt god pastasås tills imorgon av lite av det som fanns i kyl och frys, jag fräste en röd hackad paprika och en bit överbliven purjolök, hällde på alla slattar av grädde och cf som fanns i kylskåpet plus en skvätt mjölk, la i mängder med strimlad färsk bladspenat och kryddade med tomatpuré, curry och två isbitar skaldjursfond. När det hade kokat ihop la jag i en skål räkor jag hade skalat, från frysen. Rev även i en överbliven bit parmesan. Jättegott, jag ser redan fram emot middagen imorgon

    Resten av veckan får gå i samma tema, äta så mycket som från frysen.

    Vi har en del långsamlagad kotlettrad, den kan bli en middag med potatismos, gräddsås och brysselkål tänkte jag.

    Sen finns det en massa svamp som jag fått av min pappa, jag har en fin bit hjortkött från honom också, det kanske skulle kunna bli något till helgen men det får bli till söndagen i så fall

    På lördag kommer vår dotter med familj hit, de flyttade från stan förra veckan men kommer hit för att städa sin gamla lägenhet och då ska de bo här några nätter. Vi passade på att bjuda hem resten av de utflyttade syskonen med respektive så just på lördag blir det nog grillning med goda tillbehör.

    Ja, lite så är veckans planer, ganska löst men jag tror det blir ungefär så där
  4. 2
    Åh vad roligt med ett nytt inlägg på denna sida, jag försökte vara engagerad men det är ju nu inte så roligt när det blir så lite svar så jag la nog ner lite ett tag. Hoppas vi kan få lite fart på sidan, det finns ju ganska många matintresserade personer, t ex på OÄF men de verkar inte ha hittat hit?

    Fast jag har inte så mycket att skriva kom jag på, måste tömma frysen eftersom vi ska få kalvkött nästa vecka så nu måste jag laga på det som finns samtdigt som tiden inte riktigt finns

    Idag blev det gulaschsoppa från frysen o varma mackor med ost, chilisås och pizzakrydda i alla fall.

    Jag har precis kokat en fantastiskt god pastasås tills imorgon av lite av det som fanns i kyl och frys, jag fräste en röd hackad paprika och en bit överbliven purjolök, hällde på alla slattar av grädde och cf som fanns i kylskåpet plus en skvätt mjölk, la i mängder med strimlad färsk bladspenat och kryddade med tomatpuré, curry och två isbitar skaldjursfond. När det hade kokat ihop la jag i en skål räkor jag hade skalat, från frysen. Rev även i en överbliven bit parmesan. Jättegott, jag ser redan fram emot middagen imorgon

    Resten av veckan får gå i samma tema, äta så mycket som från frysen.

    Vi har en del långsamlagad kotlettrad, den kan bli en middag med potatismos, gräddsås och brysselkål tänkte jag.

    Sen finns det en massa svamp som jag fått av min pappa, jag har en fin bit hjortkött från honom också, det kanske skulle kunna bli något till helgen men det får bli till söndagen i så fall

    På lördag kommer vår dotter med familj hit, de flyttade från stan förra veckan men kommer hit för att städa sin gamla lägenhet och då ska de bo här några nätter. Vi passade på att bjuda hem resten av de utflyttade syskonen med respektive så just på lördag blir det nog grillning med goda tillbehör.

    Ja, lite så är veckans planer, ganska löst men jag tror det blir ungefär så där
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3
    Nu har flera dagar redan gått men detta är planerat framöver

    Onsdag: Hamburgare med tillbehör
    Torsdag: Lax
    Fredag: Taco
    Lördag: Grillat
    Söndag: fläskfilé
    Måndag: Kycklinggryta.

    Även vi försöker äta ur frysarna, då dom börjar bli fulla.
  6. 3
    Nu har flera dagar redan gått men detta är planerat framöver

    Onsdag: Hamburgare med tillbehör
    Torsdag: Lax
    Fredag: Taco
    Lördag: Grillat
    Söndag: fläskfilé
    Måndag: Kycklinggryta.

    Även vi försöker äta ur frysarna, då dom börjar bli fulla.
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4
    Jag saknar också lite fart här. Ska försöka hänga på när du gjort en omstart.

    mån: rödbetssoppa (vi fick äta i omgångar, men soppan var redan klar)
    tis: squashbiffar med diverse tillbehör
    ons: hamburgare i pitabröd
    tors: nå'n äter gulasch, nå'n äter ärtsoppa och jag äter inte alls hemma
    fre: minns inte
    lör: soppa till lunch och någon gott till kvällen
    sön: det vår familj kallar mexikansk kyckling mitt på dagen och krabblåda till kvällen
  8. 4
    Jag saknar också lite fart här. Ska försöka hänga på när du gjort en omstart.

    mån: rödbetssoppa (vi fick äta i omgångar, men soppan var redan klar)
    tis: squashbiffar med diverse tillbehör
    ons: hamburgare i pitabröd
    tors: nå'n äter gulasch, nå'n äter ärtsoppa och jag äter inte alls hemma
    fre: minns inte
    lör: soppa till lunch och någon gott till kvällen
    sön: det vår familj kallar mexikansk kyckling mitt på dagen och krabblåda till kvällen
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Det som är kvar av veckan
    dvs nu och i morgon söndag.

    Idag falafel i pita med ajvar, grönsaker och tzatziki.
    Imorgon grönsakswok med äggnudlar och oriental chili till lunch
    Grekisk pastasallad till middag.

    Helvegetarisk helg men det är nästan alla dagar hos oss.
  10. 5
    Det som är kvar av veckan
    dvs nu och i morgon söndag.

    Idag falafel i pita med ajvar, grönsaker och tzatziki.
    Imorgon grönsakswok med äggnudlar och oriental chili till lunch
    Grekisk pastasallad till middag.

    Helvegetarisk helg men det är nästan alla dagar hos oss.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar