Gifta sig borgligt. Någon med erfarenh?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Gifta sig borgligt. Någon med erfarenh?

    Hej.

    Nån som gift sig borgligt o kan berätta hur ni gjorde?
    Vilka var vittnen?
    Fest efteråt? Vilka bjudna, de närmaste eller många?
    Mat?

    M.m.
    Tack på förhand
    Nobody puts baby in a corner
  2. 1
    Gifta sig borgligt. Någon med erfarenh? Hej.

    Nån som gift sig borgligt o kan berätta hur ni gjorde?
    Vilka var vittnen?
    Fest efteråt? Vilka bjudna, de närmaste eller många?
    Mat?

    M.m.
    Tack på förhand
  3. Medlem sedan
    Mar 2017
    #2
    Inte gjort det själv, jag gifte mig kyrkligt. Men vill bara inflika, att det inte behöver vara så att kyrkvigsel = enormt stort och dyrt bröllop och borgerlig vigsel = litet och enkelt bröllop. Detta är någon konstig missuppfattning som vi nog bara har i Sverige (som så mycket annat dumt). Du kan ha precis lika många gäster, precis lika påkostad fest, precis lika dyra kläder (bara "andra" - en riktig, vit brudklänning, krona och slöja på bruden är kanske mindre lyckat) o.s.v. om du vigs av en borgerlig förrättare. Och på motsvarande sätt kan du gifta dig kyrkligt, i sakristian, utan gäster, med bara de två nödvändiga bröllopsvittnena som kyrkan också kan skaka fram förutom ni två och prästen, i era vanliga vardagskläder och ingen fest efteråt. Det kostar inte ett öre om det sker i brudens hemförsamling!

    Det är helt andra saker som ska avgöra om man väljer borgerligt eller kyrkligt, än budgeten och antalet gäster.
    It's what you know that sets you apart
  4. 2
    Inte gjort det själv, jag gifte mig kyrkligt. Men vill bara inflika, att det inte behöver vara så att kyrkvigsel = enormt stort och dyrt bröllop och borgerlig vigsel = litet och enkelt bröllop. Detta är någon konstig missuppfattning som vi nog bara har i Sverige (som så mycket annat dumt). Du kan ha precis lika många gäster, precis lika påkostad fest, precis lika dyra kläder (bara "andra" - en riktig, vit brudklänning, krona och slöja på bruden är kanske mindre lyckat) o.s.v. om du vigs av en borgerlig förrättare. Och på motsvarande sätt kan du gifta dig kyrkligt, i sakristian, utan gäster, med bara de två nödvändiga bröllopsvittnena som kyrkan också kan skaka fram förutom ni två och prästen, i era vanliga vardagskläder och ingen fest efteråt. Det kostar inte ett öre om det sker i brudens hemförsamling!

    Det är helt andra saker som ska avgöra om man väljer borgerligt eller kyrkligt, än budgeten och antalet gäster.
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Sån är min erfarenhet också.
  6. 3
    Sån är min erfarenhet också.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Ingen egen erfarenhet

    Jag kan bara säga att jag håller med ovanstående: Hur stor fest man har behöver inte ha något att göra med om man gifter sig kyrkligt eller borgerligt.

    PS: Grattis, för det handlar väl om dig!?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Ingen egen erfarenhet Jag kan bara säga att jag håller med ovanstående: Hur stor fest man har behöver inte ha något att göra med om man gifter sig kyrkligt eller borgerligt.

    PS: Grattis, för det handlar väl om dig!?
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    För över 30 år sen gifte sig min mamma och styvpappa. De gifte sig borgerligt i rådhuset. Jag och min bror var med men vi var inte myndiga och fick inte vara vittnen. Det var 2 släktingar med som vittnen.
    Sen på kvällen hade vi fest för min styvpappa som fyllde jämt och då under festen fick alla gäster veta det.
  10. 5
    För över 30 år sen gifte sig min mamma och styvpappa. De gifte sig borgerligt i rådhuset. Jag och min bror var med men vi var inte myndiga och fick inte vara vittnen. Det var 2 släktingar med som vittnen.
    Sen på kvällen hade vi fest för min styvpappa som fyllde jämt och då under festen fick alla gäster veta det.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Ja det har du absolut rätt i! Man tänker nog ofta så. Även jag! Tack för påminnelsen.

    Grejen är att vi vill gärna gifta oss men funderar på hur vi ska göra med allt.
    Vill inte gifta oss i kyrkan.
    Jag kan tänka mig vid havet, på en äng. Ja lite var som. Känner en som isf kan viga oss borgligt.
    Men funderar på hur man ska göra med allt därav nyfiken på hur andra gjort.
    Är väldigt spontan som person så hade jag fått bestämma helt fritt utan någon som bromsar mig lite så hade vi åkt dit i vanliga kläder bara för att vi var i krokarna o sen skickat ut inbjudan om fest. 🤣
    Sambon önskar lite mer planering. Kanske bra det. Vi kompletterar varandra bra.
  12. 6
    Ja det har du absolut rätt i! Man tänker nog ofta så. Även jag! Tack för påminnelsen.

    Grejen är att vi vill gärna gifta oss men funderar på hur vi ska göra med allt.
    Vill inte gifta oss i kyrkan.
    Jag kan tänka mig vid havet, på en äng. Ja lite var som. Känner en som isf kan viga oss borgligt.
    Men funderar på hur man ska göra med allt därav nyfiken på hur andra gjort.
    Är väldigt spontan som person så hade jag fått bestämma helt fritt utan någon som bromsar mig lite så hade vi åkt dit i vanliga kläder bara för att vi var i krokarna o sen skickat ut inbjudan om fest. 🤣
    Sambon önskar lite mer planering. Kanske bra det. Vi kompletterar varandra bra.
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    Citat Ursprungligen postat av Christopher Visa inlägg
    Jag kan bara säga att jag håller med ovanstående: Hur stor fest man har behöver inte ha något att göra med om man gifter sig kyrkligt eller borgerligt.

    PS: Grattis, för det handlar väl om dig!?


    Japp handlar om mig. Tack så mycket 😊
  14. 7
    Citat Ursprungligen postat av Christopher Visa inlägg
    Jag kan bara säga att jag håller med ovanstående: Hur stor fest man har behöver inte ha något att göra med om man gifter sig kyrkligt eller borgerligt.

    PS: Grattis, för det handlar väl om dig!?


    Japp handlar om mig. Tack så mycket 😊
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8
    Var vittne på en väns bröllop. Det var jag, det andre vittnet samt fotokunnigt vänpar och brudens bror med flickvän. Efter ceremonin tog vi lite dryck och snacks innan vi gick på restaurant och åt middag. Lagomt bröllop tycker jag. Sen föddes det en liten filur nästan exakt nio månader senare
  16. 8
    Var vittne på en väns bröllop. Det var jag, det andre vittnet samt fotokunnigt vänpar och brudens bror med flickvän. Efter ceremonin tog vi lite dryck och snacks innan vi gick på restaurant och åt middag. Lagomt bröllop tycker jag. Sen föddes det en liten filur nästan exakt nio månader senare
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar