Betala hemma? Vem? När?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Betala hemma? Vem? När?

    Barn som går gymnasiet och har deltidsjobb?
    Barn som avslutat gymnasiet och har heltidsjobb?
    Annorlunda om ovanstående barn ska börja plugga inom ett år?
  2. 1
    Betala hemma? Vem? När? Barn som går gymnasiet och har deltidsjobb?
    Barn som avslutat gymnasiet och har heltidsjobb?
    Annorlunda om ovanstående barn ska börja plugga inom ett år?
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2
    Har inte behövt fundera på saken ännu. Barnen går i 9:an och 3:an i gymnasiet. Så saken har inte satts på sin spets än.
  4. 2
    Har inte behövt fundera på saken ännu. Barnen går i 9:an och 3:an i gymnasiet. Så saken har inte satts på sin spets än.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Så fort man har en inkomst

    Har man en inkomst, bidrar man. Sedan med hur mycket kan vara en fråga som beror på omständigheterna.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Så fort man har en inkomst Har man en inkomst, bidrar man. Sedan med hur mycket kan vara en fråga som beror på omständigheterna.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #4
    Eftersom man är försörjningsskyldig för gymnasieungdomar, så ska det till rätt höga inkomster om de ska betala hemma.
    Barn som avslutat gymnasiet och har heltidsarbete, inget snack om saken, det gäller även om de ska plugga inom ett år (sonen låg ju lumpen, så han behövde inte betala hemma, han var ju bara hemma varannan helg på sin höjd).
    Jag anser även de som läser på universitet / högskolan även ska betala hemma.
    Hur mycket beror på situationen, men minst de merkostnader de bidrar till (mat, el, hygienprodukter).
  8. 4
    Eftersom man är försörjningsskyldig för gymnasieungdomar, så ska det till rätt höga inkomster om de ska betala hemma.
    Barn som avslutat gymnasiet och har heltidsarbete, inget snack om saken, det gäller även om de ska plugga inom ett år (sonen låg ju lumpen, så han behövde inte betala hemma, han var ju bara hemma varannan helg på sin höjd).
    Jag anser även de som läser på universitet / högskolan även ska betala hemma.
    Hur mycket beror på situationen, men minst de merkostnader de bidrar till (mat, el, hygienprodukter).
  9. Medlem sedan
    Nov 1998
    #5
    Barn som går gymnasiet och har deltidsjobb?
    - Nej, man är försörjningsskyldig där. Men jag brukade dela ut lite uppgifter till mina numera vuxna barn.
    Barn som avslutat gymnasiet och har heltidsjobb?
    - Ja
    Annorlunda om ovanstående barn ska börja plugga inom ett år?
    - Ja, om barnet blir student och inte har några inkomster, så kan det väl bo hemma tills examen. Så gjorde jag. Fast mina barn trivdes hos mig, så det var svårt att kasta ut dom. Fast när det blev för många pojk/flickvänner som dessutom flyttade in, så blev det lite väl mycket.
  10. 5
    Barn som går gymnasiet och har deltidsjobb?
    - Nej, man är försörjningsskyldig där. Men jag brukade dela ut lite uppgifter till mina numera vuxna barn.
    Barn som avslutat gymnasiet och har heltidsjobb?
    - Ja
    Annorlunda om ovanstående barn ska börja plugga inom ett år?
    - Ja, om barnet blir student och inte har några inkomster, så kan det väl bo hemma tills examen. Så gjorde jag. Fast mina barn trivdes hos mig, så det var svårt att kasta ut dom. Fast när det blev för många pojk/flickvänner som dessutom flyttade in, så blev det lite väl mycket.
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    Det är i allafall viktigt att man som föräldrar lär sina barn att man inte kan ha tillgång till hela sin inkomst att använda till "roligheter". Det kommer ofta som en chock ändå hur mycket pengar som går åt till hyra, räkningar och sådant som man inte tänkt på kostar. (Diskmedel, toapapper och annat trist som ändå behövs)

    När barnen arbetar heltid och fortfarande bor hemma tycker jag nog att de ska bidra till hushållsomkostnaderna. Ska sagda barn börja plugga inom närmaste framtiden kan man istället komma överens om att en viss del av inkomsten ska sparas för senare behov. Så gjorde vi med äldsta dottern och kommer även göra med de yngre barnen.
  12. 6
    Det är i allafall viktigt att man som föräldrar lär sina barn att man inte kan ha tillgång till hela sin inkomst att använda till "roligheter". Det kommer ofta som en chock ändå hur mycket pengar som går åt till hyra, räkningar och sådant som man inte tänkt på kostar. (Diskmedel, toapapper och annat trist som ändå behövs)

    När barnen arbetar heltid och fortfarande bor hemma tycker jag nog att de ska bidra till hushållsomkostnaderna. Ska sagda barn börja plugga inom närmaste framtiden kan man istället komma överens om att en viss del av inkomsten ska sparas för senare behov. Så gjorde vi med äldsta dottern och kommer även göra med de yngre barnen.
  13. Medlem sedan
    Oct 2014
    #7
    Hos oss har vi haft regeln att man betalar hemma efter gymnasiet och jobbar. Även deltid men då lite mindre. Har man pluggat har man fått bo gratis. Puggar man och har flyttat har man fått lite ekonomiskt stöd från oss
  14. 7
    Hos oss har vi haft regeln att man betalar hemma efter gymnasiet och jobbar. Även deltid men då lite mindre. Har man pluggat har man fått bo gratis. Puggar man och har flyttat har man fått lite ekonomiskt stöd från oss
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Enkelt

    Barn som går gymnasiet och har deltidsjobb?
    - nej det tycker jag inte.

    Barn som avslutat gymnasiet och har heltidsjobb?
    - Ja det tycker jag.

    Annorlunda om ovanstående barn ska börja plugga inom ett år?
    - Nej tycker inte man kan ta nåt här.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    Enkelt Barn som går gymnasiet och har deltidsjobb?
    - nej det tycker jag inte.

    Barn som avslutat gymnasiet och har heltidsjobb?
    - Ja det tycker jag.

    Annorlunda om ovanstående barn ska börja plugga inom ett år?
    - Nej tycker inte man kan ta nåt här.
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Lite skönt det, du har kvar frågan!
  18. 9
    Lite skönt det, du har kvar frågan!
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Fast inte som gymnasist väl?

    Ja, hur mkt man bidrar lär bero på om man behöver pengar senare i livet utan inkomst.
  20. 10
    Fast inte som gymnasist väl?

    Ja, hur mkt man bidrar lär bero på om man behöver pengar senare i livet utan inkomst.
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Hur räknar man ut summan?
  22. 11
    Hur räknar man ut summan?
  23. Medlem sedan
    Oct 2015
    #12
    Haha, låter jättemysigt!

    Vi har bara en flickvän som bosatt sig här.

    Skulle gärna ha en partner till äldste också som boende.

    Hur bestämmer man vad de ska betala?
  24. 12
    Haha, låter jättemysigt!

    Vi har bara en flickvän som bosatt sig här.

    Skulle gärna ha en partner till äldste också som boende.

    Hur bestämmer man vad de ska betala?
  25. Medlem sedan
    Oct 2015
    #13
    Ja, håller med. Låter som en bra deal.
  26. 13
    Ja, håller med. Låter som en bra deal.
  27. Medlem sedan
    Oct 2015
    #14
    Så vill jag också lösa det! Principiellt.
  28. 14
    Så vill jag också lösa det! Principiellt.
  29. Medlem sedan
    Oct 2015
    #15
    Ok, intressant. Egentligen vore det ju lockande tt ta ut en avgift till hemmaboende barn . Men samtidigt tar det emot....
  30. 15
    Ok, intressant. Egentligen vore det ju lockande tt ta ut en avgift till hemmaboende barn . Men samtidigt tar det emot....
  31. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #16

    Det var inte aktuellt här

    Iofs kan jag visst tänka mig att man bidrar även som gymnasist om man tjänar pengar själv - att inpränta principen att om man har inkomster bidrar man behöver inte vara fel. Summorna får bero på omständigheterna, men att etablera principen tycker jag spontant verkar vettigt även om det aldrig var aktuellt i mitt fall.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  32. 16
    Det var inte aktuellt här Iofs kan jag visst tänka mig att man bidrar även som gymnasist om man tjänar pengar själv - att inpränta principen att om man har inkomster bidrar man behöver inte vara fel. Summorna får bero på omständigheterna, men att etablera principen tycker jag spontant verkar vettigt även om det aldrig var aktuellt i mitt fall.
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #17
    Okej.
  34. 17
    Okej.
  35. Medlem sedan
    Feb 2000
    #18
    Ja, men sonen tänker plugga på annan ort direkt efter gymnasiet, så vi skjuter på det ett tag till :-)
  36. 18
    Ja, men sonen tänker plugga på annan ort direkt efter gymnasiet, så vi skjuter på det ett tag till :-)
  37. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #19
    Konsumentverket har rätt bra siffror.
  38. 19
    Konsumentverket har rätt bra siffror.
  39. Pyssling
    #20
    Barn som går gymnasiet och har deltidsjobb? Inte hos oss i alla fall, de pengarna fick de behålla själva.


    Barn som avslutat gymnasiet och har heltidsjobb?

    Har inte haft några såna som bott hemma, en fick jobb direkt efter gymnasiet och flyttade då, två flyttade till studieorten efter gymnasiet och den fjärde skaffade barn direkt efter gymnasiet o flyttade hemifrån.
    Hade vi haft barn som bodde hemma med heltidsjobb så hade de förmodligen fått betala för sig, men det naturliga i vår familj är nog att man skaffar eget om man har jobb.

    Annorlunda om ovanstående barn ska börja plugga inom ett år?

    Som sagt ovan, de hade nog redan flyttat då, men om inte så hade de nog inte behövt betala.
  40. 20
    Barn som går gymnasiet och har deltidsjobb? Inte hos oss i alla fall, de pengarna fick de behålla själva.


    Barn som avslutat gymnasiet och har heltidsjobb?

    Har inte haft några såna som bott hemma, en fick jobb direkt efter gymnasiet och flyttade då, två flyttade till studieorten efter gymnasiet och den fjärde skaffade barn direkt efter gymnasiet o flyttade hemifrån.
    Hade vi haft barn som bodde hemma med heltidsjobb så hade de förmodligen fått betala för sig, men det naturliga i vår familj är nog att man skaffar eget om man har jobb.

    Annorlunda om ovanstående barn ska börja plugga inom ett år?

    Som sagt ovan, de hade nog redan flyttat då, men om inte så hade de nog inte behövt betala.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar