Behöver tips på nyttiga pannkakor.
Mat & dryck
  1. Nettan
    #1

    Behöver tips på nyttiga pannkakor.

    Har hört att man kan använda dinkelmjöl istället för vetemjöl.
    Har en 2 åring som älskar pannkakor men jag vill gärna göra dem lite nyttigare.
    Nån här som har ett recept?
  2. 1
    Behöver tips på nyttiga pannkakor. Har hört att man kan använda dinkelmjöl istället för vetemjöl.
    Har en 2 åring som älskar pannkakor men jag vill gärna göra dem lite nyttigare.
    Nån här som har ett recept?
  3. Mimmi & Zacki
    #2

    Pannkakorna blir nyttigare...

    ..om man utesluter sockret helt o tillsätter rårivna morötter i smeten i stället...Stek som vanligt fast på låg värme o servera m Lingonsylt...
    Sedan va man serverar till pannkakorna har stor betydelse....själv har jag ätit pannkakor med mixade frukter o bär oxå dom osötade....
    Lite mer fiberrika pannkakor så har man i lite rågmjöl blandat m vetemjölet....
  4. 2
    Pannkakorna blir nyttigare... ..om man utesluter sockret helt o tillsätter rårivna morötter i smeten i stället...Stek som vanligt fast på låg värme o servera m Lingonsylt...
    Sedan va man serverar till pannkakorna har stor betydelse....själv har jag ätit pannkakor med mixade frukter o bär oxå dom osötade....
    Lite mer fiberrika pannkakor så har man i lite rågmjöl blandat m vetemjölet....
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    jag blandar i morötter :=)

    men varför inte hitta på nyttigare tillbehör till dem :=) typ rårivna äpplen med kanel, granatäpple med lite vaniljsocker osv osv
  6. 3
    jag blandar i morötter :=) men varför inte hitta på nyttigare tillbehör till dem :=) typ rårivna äpplen med kanel, granatäpple med lite vaniljsocker osv osv
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4

    Dinkel, graham, vetegroddar mm

    Hej
    pannkakor kan verkligen varieras på flera sätt, för att de ska bli nyttigare. Jag brukar ta hälften vetemjöl och hälften grahamsmjöl i smeten. Ibland finriver vi i morötter också. Kan hända får du använda lite mer mjöl för att det ska hålla ihop.

    Har för mig att någon skrev att de använde ljust dinkel till pannkakor och då bara bytte ut vetemjölet men att det gick åt lite extra dinkel för att få samma konsistens.

    Man kan även hälla i lite havregryn eller vetegroddar i smeten, riven squash, hela eller mixade majskorn. Linfrön har jag funderat på men aldrig testat.

    Som fyllning gillar jag
    Keso med sylt, eller olika frukter.
    Finrivna morötter med citron på, turkisk youghurt och lite honung
  8. 4
    Dinkel, graham, vetegroddar mm Hej
    pannkakor kan verkligen varieras på flera sätt, för att de ska bli nyttigare. Jag brukar ta hälften vetemjöl och hälften grahamsmjöl i smeten. Ibland finriver vi i morötter också. Kan hända får du använda lite mer mjöl för att det ska hålla ihop.

    Har för mig att någon skrev att de använde ljust dinkel till pannkakor och då bara bytte ut vetemjölet men att det gick åt lite extra dinkel för att få samma konsistens.

    Man kan även hälla i lite havregryn eller vetegroddar i smeten, riven squash, hela eller mixade majskorn. Linfrön har jag funderat på men aldrig testat.

    Som fyllning gillar jag
    Keso med sylt, eller olika frukter.
    Finrivna morötter med citron på, turkisk youghurt och lite honung
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    Så här gör jag mina

    Jag använder lättmjölk och som mjöl gärna dinkelsikt (lika mycket som vanligt mjöl), eller så vetemjöl fullkorn (även där samma mått som vanligt), eller så tar jag en del dinkel och en del vetemjöl fullkorn. Dessutom brukar det få åka i lite vetekli samt rågflingor. om jag tycker smeten blir för tjock så lägger jag till ytterligare lite vätska.

    Efter grundsmeten är klar tillsätter jag någon sorts finriven grönsak, bär eller frukt. Morot, rödbeta, jättefinhackad blomkål, finhackad spenat, äpple, päron, mosad banan eller bär... Morot är extra poppis, det blir en fin lite gyllene färg på dem då, samt en anings sötma. Rödbetspannkakor blir häftigt röda i färgen och spenatpannkakor är gröna (förståss).

    Jag har ALDRIG haft i socker i smeten, jag vet att det finns folk som gör det, men dels så ingår det inte i standardrecepten som jag lärde mig göra pannkakor efter en gång i tiden, och dels så förstår jag inte vitsen med det. Om man har sylt och sånt till så har man ju en massa sött där och då behövs ju inte socker i smeten också. Tex morot och äpple tillför ju också sötma om man har i det.

    Som tillbehör kan man ju också välja nåt lite nyttigare. Jag serverar oftast med hemgjord sylt, men det är ju inte alla som har lust att koka sin egen sylt. Man kan tex steka äppelklyftor med en anings socker på, det blir mumsigt med mycket mindre socker än i äppelmos. Har man lingon i frysen kan man råröra själv det man tror kommer gå åt med mindre mängd socker. Hallon (Euroshoppers frysta är fina, goda och väldigt prisvärda), färska bär i säsong, fruktsallad, etc, allt utan extra socker funkar finfint. Om man vill göra det extra lyxigt kan man hyvla lite choklad (gärna mörk) och strö LITE över den varma pannkakan. Det smälter och funkar som chokladsås med mindre socker då.

    En del av grönsakspannkakorna är för övrigt förträffligt goda med lite finhackad lök, gräddfil/turkisk yoghurt/CF och så en klick med röd eller svart caviar. Det funkar också att ha i grönsaker/bär/frukt i våffelsmet.
  10. 5
    Så här gör jag mina Jag använder lättmjölk och som mjöl gärna dinkelsikt (lika mycket som vanligt mjöl), eller så vetemjöl fullkorn (även där samma mått som vanligt), eller så tar jag en del dinkel och en del vetemjöl fullkorn. Dessutom brukar det få åka i lite vetekli samt rågflingor. om jag tycker smeten blir för tjock så lägger jag till ytterligare lite vätska.

    Efter grundsmeten är klar tillsätter jag någon sorts finriven grönsak, bär eller frukt. Morot, rödbeta, jättefinhackad blomkål, finhackad spenat, äpple, päron, mosad banan eller bär... Morot är extra poppis, det blir en fin lite gyllene färg på dem då, samt en anings sötma. Rödbetspannkakor blir häftigt röda i färgen och spenatpannkakor är gröna (förståss).

    Jag har ALDRIG haft i socker i smeten, jag vet att det finns folk som gör det, men dels så ingår det inte i standardrecepten som jag lärde mig göra pannkakor efter en gång i tiden, och dels så förstår jag inte vitsen med det. Om man har sylt och sånt till så har man ju en massa sött där och då behövs ju inte socker i smeten också. Tex morot och äpple tillför ju också sötma om man har i det.

    Som tillbehör kan man ju också välja nåt lite nyttigare. Jag serverar oftast med hemgjord sylt, men det är ju inte alla som har lust att koka sin egen sylt. Man kan tex steka äppelklyftor med en anings socker på, det blir mumsigt med mycket mindre socker än i äppelmos. Har man lingon i frysen kan man råröra själv det man tror kommer gå åt med mindre mängd socker. Hallon (Euroshoppers frysta är fina, goda och väldigt prisvärda), färska bär i säsong, fruktsallad, etc, allt utan extra socker funkar finfint. Om man vill göra det extra lyxigt kan man hyvla lite choklad (gärna mörk) och strö LITE över den varma pannkakan. Det smälter och funkar som chokladsås med mindre socker då.

    En del av grönsakspannkakorna är för övrigt förträffligt goda med lite finhackad lök, gräddfil/turkisk yoghurt/CF och så en klick med röd eller svart caviar. Det funkar också att ha i grönsaker/bär/frukt i våffelsmet.
  11. Nettan
    #6

    Tack! *imt*

    .
  12. 6
    Tack! *imt* .

Liknande trådar

  1. Nyttiga pannkakor
    By Lurpan in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 18:28
  2. Nyttiga pannkakor
    By .Lina. in forum Mat & dryck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 02:25
  3. Nyttiga pannkakor kan man
    By EllaNora in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 09:17
  4. Hyfsat nyttiga pannkakor...
    By S-JJ in forum Vikt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 10:15
  5. Nyttiga pannkakor?
    By Esmeralda in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 19:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar