lågt liggande moderkaka
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    lågt liggande moderkaka

    jag ska in föda från 9 mars men ha redan nu fått bekäftat 2 gångeer att den ligget mkt lågt. ska gå på ul igång i ve från ve 30 om det inte flyttar på sig, så min fråga e lite om någon ha erfarenhet av detta. hur det gick med snitt o så. Är med rädd för snitt än för föda vanligt
  2. 1
    lågt liggande moderkaka jag ska in föda från 9 mars men ha redan nu fått bekäftat 2 gångeer att den ligget mkt lågt. ska gå på ul igång i ve från ve 30 om det inte flyttar på sig, så min fråga e lite om någon ha erfarenhet av detta. hur det gick med snitt o så. Är med rädd för snitt än för föda vanligt
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2

    Hade det förra gången

    Det behöver absolut inte betyda att du inte kan föda vaginalt. I de allra flesta fall flyttar sig moderkakan uppåt i takt med att livmodern växer. För mig flyttade den sig uppåt, inte så mycket som jag hade hoppats på men precis så mycket att jag kunde föda vaginalt. Är själv livrädd för snitt så du kan ju gissa hur lättad jag var.

    Det kommer nog att gå bra för dig med så du slipper snitt.
  4. 2
    Hade det förra gången Det behöver absolut inte betyda att du inte kan föda vaginalt. I de allra flesta fall flyttar sig moderkakan uppåt i takt med att livmodern växer. För mig flyttade den sig uppåt, inte så mycket som jag hade hoppats på men precis så mycket att jag kunde föda vaginalt. Är själv livrädd för snitt så du kan ju gissa hur lättad jag var.

    Det kommer nog att gå bra för dig med så du slipper snitt.
  5. Jordemor
    #3

    Såhär tidigt i graviditeten ligger många

    moderkakor långt ner, de flesta, förutom 15 % flyttar sig uppåt när livmodern växer, och då går det bra att föda som vanligt.

  6. 3
    Såhär tidigt i graviditeten ligger många moderkakor långt ner, de flesta, förutom 15 % flyttar sig uppåt när livmodern växer, och då går det bra att föda som vanligt.

  7. *på besök*
    #4

    Jag fick

    höra att det bara var ca 1,5% som inte flyttade med upp - inte 15 %...
  8. 4
    Jag fick höra att det bara var ca 1,5% som inte flyttade med upp - inte 15 %...
  9. Jordemor
    #5

    Hej

    Det skulle ju vara ett komma där, bra att du såg och reagerade !
    Har konsulterat mina böcker, för säkerhets skull och där står att vid 1-1,5 % av förlossningarna förekommer det placenta previa. Då antar jag att de menar total placenta previa. De flesta föreliggande moderkakorna ligger nära/kant i kant eller vid inre modermunnen och de flyttar sig uppåt under graviditetens gång, men även under förlossningen följer de med uppåt.......
  10. 5
    Hej Det skulle ju vara ett komma där, bra att du såg och reagerade !
    Har konsulterat mina böcker, för säkerhets skull och där står att vid 1-1,5 % av förlossningarna förekommer det placenta previa. Då antar jag att de menar total placenta previa. De flesta föreliggande moderkakorna ligger nära/kant i kant eller vid inre modermunnen och de flyttar sig uppåt under graviditetens gång, men även under förlossningen följer de med uppåt.......
  11. Jordemor
    #6

    tillägg...

    Såhär menade jag också, att av de placentor som ligger lågt vid första/tidiga ULet, är det endast 15 % av som ligger kvar där nere och inte följer med uppåt när livmodern växer.

    Förstår du vad jag menar ??
  12. 6
    tillägg... Såhär menade jag också, att av de placentor som ligger lågt vid första/tidiga ULet, är det endast 15 % av som ligger kvar där nere och inte följer med uppåt när livmodern växer.

    Förstår du vad jag menar ??
  13. Medlem sedan
    Jul 2005
    #7

    tack för svar!

    ja förstår vad du menar, käns skönt att chansen e stor ja få föda normalt om allt e som det ska. Ändå om det kommer göra mer ont så läker ju kroppen mkt fortare än snitt.. och vill inte att någon skär upp min mage :/
  14. 7
    tack för svar! ja förstår vad du menar, käns skönt att chansen e stor ja få föda normalt om allt e som det ska. Ändå om det kommer göra mer ont så läker ju kroppen mkt fortare än snitt.. och vill inte att någon skär upp min mage :/

Liknande trådar

  1. Snitt ett måste vid lågt liggande moderk
    By Anonym in forum Förlossning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 18:23
  2. Lågt liggande moderkaka?
    By Hannastina in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 15:26
  3. Lågt sittande moderkaka?
    By Yahoo in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 07:49
  4. Lågt liggande moderkaka!
    By compax in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 15:59
  5. Hjälp ang för lågt liggande moderkaka??
    By Patricia m Anthon 01 & Robin 02+BF 5/5 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 22:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar