En fråga om hur många barn ni har och
Hörselskador & nedsättning
  1. tvåbarnsmamman
    #1

    En fråga om hur många barn ni har och

    vad man bör tänka på när man har flera barn i en familj för att underlätta för det/de hörselskadade barnen/barnen ljudmässigt (förutom de vanliga åtgärderna, såsom att prata en i taget, stänga av onödigt brus som radio osv). Har två barn med nedsatt hörsel och skulle så gärna ha i alla fall ytterligare något barn. Är det någon som har tre barn (el. flera) och tycker att det funkar bra?
  2. 1
    En fråga om hur många barn ni har och vad man bör tänka på när man har flera barn i en familj för att underlätta för det/de hörselskadade barnen/barnen ljudmässigt (förutom de vanliga åtgärderna, såsom att prata en i taget, stänga av onödigt brus som radio osv). Har två barn med nedsatt hörsel och skulle så gärna ha i alla fall ytterligare något barn. Är det någon som har tre barn (el. flera) och tycker att det funkar bra?
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2

    Är det kommunikationen..

    som du vill ska fungera när du tänker på att underlätta för barnen ljudmässigt???
  4. 2
    Är det kommunikationen.. som du vill ska fungera när du tänker på att underlätta för barnen ljudmässigt???
  5. tvåbarnsmamman
    #3

    Det kanske lät som en konstig fråga

    men jag funderade mest på bullernivån och så, hur tröttsamt det kan bli för barn med mer ljud omkring sig. Men jag inser att det ju också har att göra med syskonens ålder, om de är lugna eller livliga, hur man bor osv. Tror väl inte att det behöver bli så jättemycket jobbigare för barnen ljudmässigt med ett syskon till. Alla barn är ju olika, som bekant...
  6. 3
    Det kanske lät som en konstig fråga men jag funderade mest på bullernivån och så, hur tröttsamt det kan bli för barn med mer ljud omkring sig. Men jag inser att det ju också har att göra med syskonens ålder, om de är lugna eller livliga, hur man bor osv. Tror väl inte att det behöver bli så jättemycket jobbigare för barnen ljudmässigt med ett syskon till. Alla barn är ju olika, som bekant...
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    min tanke

    är mer allmänt hållen (än just för barn med hörselskador). Min tanke är att om man har barn med funktionshinder så ska man fundera noga innan man skaffar fler (iallafall fler än 2 tycker jag) eftersom man som förälder ska orka också. Man ska både orka ge barnet med funktionshinder det som det barnet behöver, men också syskonen. Syskonen har också behov som måste fyllas och jag tror det är ganska jobbigt att vara syskon till ett barn med nån typ av funktionshinder.
    Själv har jag ju barn med bokstavsproblematik (jo jag har ett barn med lättare hörsekskada också, men det påverkar inte syskonen tycker jag) och storasyster till mitt bokstavsbarn har ju behov av att bli sedd (något man ofta missar eftersom bokstavsbarnet kräver så mycket).
    Så ta er en funderare innan ni gör ert val. Sedan vilket val ni gör kan nu ju bara bestämma själva *ler*.
    Jag ville iallafall dela med mig av lite allmänna funderingar.
    Lycka till.
    Hälsningar Åsa.
  8. 4
    min tanke är mer allmänt hållen (än just för barn med hörselskador). Min tanke är att om man har barn med funktionshinder så ska man fundera noga innan man skaffar fler (iallafall fler än 2 tycker jag) eftersom man som förälder ska orka också. Man ska både orka ge barnet med funktionshinder det som det barnet behöver, men också syskonen. Syskonen har också behov som måste fyllas och jag tror det är ganska jobbigt att vara syskon till ett barn med nån typ av funktionshinder.
    Själv har jag ju barn med bokstavsproblematik (jo jag har ett barn med lättare hörsekskada också, men det påverkar inte syskonen tycker jag) och storasyster till mitt bokstavsbarn har ju behov av att bli sedd (något man ofta missar eftersom bokstavsbarnet kräver så mycket).
    Så ta er en funderare innan ni gör ert val. Sedan vilket val ni gör kan nu ju bara bestämma själva *ler*.
    Jag ville iallafall dela med mig av lite allmänna funderingar.
    Lycka till.
    Hälsningar Åsa.
  9. tvåbarnsmamman
    #5

    Håller med dig om att man självklart måste känna

    efter om man orkar med ett barn till, med eller utan funktionshinder! Nu var detta inte min fråga utan jag funderade mer kring barnens ljudmiljö. Kan bara tillägga att jag själv har flera syskon, varav ett med Downs syndrom och jag har aldrig känt mig undanskuffad på något sätt, tvärtom har jag känt mig sedd och ser det snarast som att det har gett mig så otroligt mycket att ha ett syskon med funktionshinder. Jag inser att det nog var en konstig fråga som kanske uppfattas på fel sätt....
  10. 5
    Håller med dig om att man självklart måste känna efter om man orkar med ett barn till, med eller utan funktionshinder! Nu var detta inte min fråga utan jag funderade mer kring barnens ljudmiljö. Kan bara tillägga att jag själv har flera syskon, varav ett med Downs syndrom och jag har aldrig känt mig undanskuffad på något sätt, tvärtom har jag känt mig sedd och ser det snarast som att det har gett mig så otroligt mycket att ha ett syskon med funktionshinder. Jag inser att det nog var en konstig fråga som kanske uppfattas på fel sätt....
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6

    Det kan ju inte bli jobbigare..

    än i skolan/på dagis... Ni kan ju kolla vad ni kan göra för att dämpa ljuden hemma, man kan ha mattor på golven, fixa med skydd på stolsbenen så det inte låter så mycket, m.m... Vad jag menade med min \"motfråga\" var om du tänkte på kommunikationen, så kan man ju underlätta för barnen genom att använda tecken som stöd, då behöver de inte anstränga sig sp mycket för att höra, när ögonen kan hjälpa till..
    Jag tyckte inte din fråga var konstig på något sätt, jag ville bara veta vad du syftade på ..
  12. 6
    Det kan ju inte bli jobbigare.. än i skolan/på dagis... Ni kan ju kolla vad ni kan göra för att dämpa ljuden hemma, man kan ha mattor på golven, fixa med skydd på stolsbenen så det inte låter så mycket, m.m... Vad jag menade med min \"motfråga\" var om du tänkte på kommunikationen, så kan man ju underlätta för barnen genom att använda tecken som stöd, då behöver de inte anstränga sig sp mycket för att höra, när ögonen kan hjälpa till..
    Jag tyckte inte din fråga var konstig på något sätt, jag ville bara veta vad du syftade på ..
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7

    ja

    nu läste JAG frågan lite noggrannare och ser att du frågade om det rent ljudmässiga. Sorry, hoppas jag inte trampade på några tår.
    Hälsningar Åsa.
  14. 7
    ja nu läste JAG frågan lite noggrannare och ser att du frågade om det rent ljudmässiga. Sorry, hoppas jag inte trampade på några tår.
    Hälsningar Åsa.

Liknande trådar

  1. En fråga till er som fött många barn!
    By Loijsan in forum Många barn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 08:34
  2. Inga barn-många barn
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 10:31
  3. Ni som har många barn-fråga
    By Moonbeam in forum Många barn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 19:43
  4. Fråga till er med många barn.
    By Kram från en anonym in forum Mammasnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 07:59
  5. Fråga till er andra med många barn!
    By Kram från en anonym in forum Många barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 08:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar