Hjälp mig planera överraskningsfest
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Feb 2001
    #1

    Hjälp mig planera överraskningsfest

    Hej
    min man har tagit sin fil.mag och vi har pratat om att ha en liten examensfest, men sen har det inte blivit något.
    Nu funderar jag på om jag ska göra en liten överraskningsfest (inte nån middagssittning). Jag är sjuk (det är väl därför han inte drivit på i frågan) så allt måste kunna förberedas och frysas, så att jag kan göra lite i taget.

    Det jag funderar på är en mingelfest där man får äta lite på stående fot. Funderar på färsspett (+ veg.alternativ), sallad, youghurtsås, hummus och hembakt bröd. En back öl och en box vin. Efteråt vill jag bjuda på någon paj med smak av lime.

    Kan man göra nötfärsspett färdiga, frysa och sedan värma i ugn när de ska serveras? Är det i så fall någon som har ett gott recept på det och förslag på passande youghurtsås till?
    Sedan är jag intresserad av era bästa lime/citronpajer, men de måste också kunna frysas!

    Tror ni det kan funka eller måste jag tänka om? Bombardera mig med recept och idéer nu :)
    kram
  2. 1
    Hjälp mig planera överraskningsfest Hej
    min man har tagit sin fil.mag och vi har pratat om att ha en liten examensfest, men sen har det inte blivit något.
    Nu funderar jag på om jag ska göra en liten överraskningsfest (inte nån middagssittning). Jag är sjuk (det är väl därför han inte drivit på i frågan) så allt måste kunna förberedas och frysas, så att jag kan göra lite i taget.

    Det jag funderar på är en mingelfest där man får äta lite på stående fot. Funderar på färsspett (+ veg.alternativ), sallad, youghurtsås, hummus och hembakt bröd. En back öl och en box vin. Efteråt vill jag bjuda på någon paj med smak av lime.

    Kan man göra nötfärsspett färdiga, frysa och sedan värma i ugn när de ska serveras? Är det i så fall någon som har ett gott recept på det och förslag på passande youghurtsås till?
    Sedan är jag intresserad av era bästa lime/citronpajer, men de måste också kunna frysas!

    Tror ni det kan funka eller måste jag tänka om? Bombardera mig med recept och idéer nu :)
    kram
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Hur långt fram i tiden...

    jag har ett bra recept på vietnamesiska nem...(det är fläskkött - så de kan inte frysas så länge) till det äter man isbergsssallad, doppsås...höjdargott :=) Sen kan du göra på oxfärs med smak av sherry, kikkoman, sesamolja, frön av dito, selleri & farinsocker...serveras med en nudelsallad med ung samma saker i plus sockerärtor & kinakål...
  4. 2
    Hur långt fram i tiden... jag har ett bra recept på vietnamesiska nem...(det är fläskkött - så de kan inte frysas så länge) till det äter man isbergsssallad, doppsås...höjdargott :=) Sen kan du göra på oxfärs med smak av sherry, kikkoman, sesamolja, frön av dito, selleri & farinsocker...serveras med en nudelsallad med ung samma saker i plus sockerärtor & kinakål...
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Här kommer ingredienserna till nem...

    som eg är vårrullar, men vi brukar göra spett & steka i ugnen. (Jag steker rullader i ugnen & sätter dem på spett efteråt)
    1 kg blandfärs
    • 500g färska böngroddar
    • 200g vårlök
    • 4 st färska ägg
    • 200g torkad skogsöronsvamp eller shitake
    • 1 msk salt
    • 1 msk malen svartpeppar
    • 3 msk fisksås
    • 1 msk riven ingefära
    • 100g bönnudlar

    Lycka till!
  6. 3
    Här kommer ingredienserna till nem... som eg är vårrullar, men vi brukar göra spett & steka i ugnen. (Jag steker rullader i ugnen & sätter dem på spett efteråt)
    1 kg blandfärs
    • 500g färska böngroddar
    • 200g vårlök
    • 4 st färska ägg
    • 200g torkad skogsöronsvamp eller shitake
    • 1 msk salt
    • 1 msk malen svartpeppar
    • 3 msk fisksås
    • 1 msk riven ingefära
    • 100g bönnudlar

    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4

    Bra förslag, men

    det måste vara nötfärs. Fläskfärs är bannlyst... fast det är inte så långt fram i tiden utan det skulle funka att frysa!
    Jag tänkte något spett som passar till en vanlig grönsallad med tomat, gurka, paprika, babyspenat och sånt + vinägrett.

    Glömde också skriva att jag inte är nån höjdare på att laga kötträtter eftersom jag inte äter det själv, så ju enklare desto bättre :)
  8. 4
    Bra förslag, men det måste vara nötfärs. Fläskfärs är bannlyst... fast det är inte så långt fram i tiden utan det skulle funka att frysa!
    Jag tänkte något spett som passar till en vanlig grönsallad med tomat, gurka, paprika, babyspenat och sånt + vinägrett.

    Glömde också skriva att jag inte är nån höjdare på att laga kötträtter eftersom jag inte äter det själv, så ju enklare desto bättre :)

Liknande trådar

  1. HJÄLP överraskningsfest 30 år (kort mm)
    By Bet_ty in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 11:43
  2. Hjälp mig planera!
    By CarolinaK in forum Mat & dryck
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 10:23
  3. Hjälp mig planera.
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 19:31
  4. Hjälp att planera
    By cat m Vilgot o Molly in forum Vikt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 21:54
  5. Hjälp mig planera
    By Pip m Noel in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 12:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar