Mjölkproteinallergi?
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Anonym
    #1

    Mjölkproteinallergi?

    Frågade längre bak om man kan söka för syskon då Amandas lillebror fått massvis med eksem, nu verkar det mycket troligt att det rör sig om komjölksproteinallergi :(

    Någon här som har barn med detta och sökt vb? Amandas ansökan ligger redan hos FK men dom har ej börjat med den ännu, känner lite stress över att om det nu är detta att hinna in med alla papper innan dom påbörjar Amandas ansökan.

    Någon som har lite tips på mertid/merkostnad, tips på sidor man kan läsa osv.?

    Usch, känns som om denna mjölk finns i alla produkter man stoppar i sig :/
  2. 1
    Mjölkproteinallergi? Frågade längre bak om man kan söka för syskon då Amandas lillebror fått massvis med eksem, nu verkar det mycket troligt att det rör sig om komjölksproteinallergi :(

    Någon här som har barn med detta och sökt vb? Amandas ansökan ligger redan hos FK men dom har ej börjat med den ännu, känner lite stress över att om det nu är detta att hinna in med alla papper innan dom påbörjar Amandas ansökan.

    Någon som har lite tips på mertid/merkostnad, tips på sidor man kan läsa osv.?

    Usch, känns som om denna mjölk finns i alla produkter man stoppar i sig :/
  3. Karin
    #2

    Svar

    Mjölkallergi och helt omöjligt att få vb för törs jag nog säga. Man måste har extremt speciella omst, för att få för det. Du kan läsa generellt på fk:s sida samt även konsumentverkets för att se merkostnaden. Sedan rekommenderar jag att gå med i Celiakiförbundet som har en jättebra lathund för just vb (det är bra att vara med ändå). Om du har ett annat barn som du söker för ska du såklart skicka in även på den allergiske men jag tror inte att det barnet ger så mkt men om du ligger nära en gräns så...
  4. 2
    Svar Mjölkallergi och helt omöjligt att få vb för törs jag nog säga. Man måste har extremt speciella omst, för att få för det. Du kan läsa generellt på fk:s sida samt även konsumentverkets för att se merkostnaden. Sedan rekommenderar jag att gå med i Celiakiförbundet som har en jättebra lathund för just vb (det är bra att vara med ändå). Om du har ett annat barn som du söker för ska du såklart skicka in även på den allergiske men jag tror inte att det barnet ger så mkt men om du ligger nära en gräns så...
  5. Katah
    #3

    sök naturligtvis

    alla timmar för syskon räknas i hop, lika så merkostnader.
    Om det skulle påverka på vb ( till ex 1/4 blir 1/2)
    så gäller den förändringen från den månad du lämnade in förändringen.
    Du kan alltså skriva bara några rader nu i oktober och sen har du ett par månader till att beskriva läget och du får allt retroaktivt.

    Kämpa på!
  6. 3
    sök naturligtvis alla timmar för syskon räknas i hop, lika så merkostnader.
    Om det skulle påverka på vb ( till ex 1/4 blir 1/2)
    så gäller den förändringen från den månad du lämnade in förändringen.
    Du kan alltså skriva bara några rader nu i oktober och sen har du ett par månader till att beskriva läget och du får allt retroaktivt.

    Kämpa på!
  7. Anonym
    #4

    Hej..

    Har också förstått att man inte beviljas vb för enbart mjölkallergi men nu har vi vb för Amanda och som jag fattar så kan man göra en \"medansökan\" för syskon.

    Amandas lillebror har mjölkfri kost nu för att kolla (eksemen i ansiktet har så gott som helt försvunnit!) men igår hittade han en chokladkaka som han mumsade i sig några bitar av vilket ledde till trista eksem i ansiktet :(
    Vad bra, ska kolla upp celakiförbundet, tack för ditt svar!
  8. 4
    Hej.. Har också förstått att man inte beviljas vb för enbart mjölkallergi men nu har vi vb för Amanda och som jag fattar så kan man göra en \"medansökan\" för syskon.

    Amandas lillebror har mjölkfri kost nu för att kolla (eksemen i ansiktet har så gott som helt försvunnit!) men igår hittade han en chokladkaka som han mumsade i sig några bitar av vilket ledde till trista eksem i ansiktet :(
    Vad bra, ska kolla upp celakiförbundet, tack för ditt svar!
  9. Anonym
    #5

    Hej på dig med :)

    Vad bra, nu är Amandas förnyelse redan inlämnad men ej påbörjad av FK ännu. Fått till svar av FK att allt måste vara inne innan dom påbörjar Amandas ansökan annars gäller det inte och om jag vill att det ska gälla måste jag göra en helt ny ansökan.

    Här är väntetiden 1år så det känns som om det ska vara aktuellt att lämna in för hennes lillebror måste det ske snabbt annars blir det ytterligare 1års väntan :/

    Tack för ditt svar!
  10. 5
    Hej på dig med :) Vad bra, nu är Amandas förnyelse redan inlämnad men ej påbörjad av FK ännu. Fått till svar av FK att allt måste vara inne innan dom påbörjar Amandas ansökan annars gäller det inte och om jag vill att det ska gälla måste jag göra en helt ny ansökan.

    Här är väntetiden 1år så det känns som om det ska vara aktuellt att lämna in för hennes lillebror måste det ske snabbt annars blir det ytterligare 1års väntan :/

    Tack för ditt svar!

Liknande trådar

  1. Mjölkproteinallergi??
    By saneline in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 22:45
  2. Mjölkproteinallergi??
    By saneline in forum _1005 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 14:08
  3. Mjölkproteinallergi???
    By C@ttis in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 14:21
  4. Mjölkproteinallergi
    By Sandra -83 in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 14:17
  5. Mjölkproteinallergi m.m
    By Sandra -83 in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 14:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar