alla skk:are och läkare
Arbete, ekonomi & juridik
  1. undrar
    #1

    alla skk:are och läkare

    jag har precis opererats för gallsten och undrar är det bra att fasta efteråt för att rensa ut och låta kroppen vila lite eller är det skadligt?
  2. 1
    alla skk:are och läkare jag har precis opererats för gallsten och undrar är det bra att fasta efteråt för att rensa ut och låta kroppen vila lite eller är det skadligt?
  3. Tessipless, ssk student
    #2

    Jag skulle säga nej...

    Utan att vara så insatt i det egentliga ämnet men efter spontant så vet jag att efter en operation är det ju viktigt att vara välnutrierad och att inte tära på kroppens egna resurser. Det finns flera studier som visar att man läker snabbare om man inte fastar innan operationen (om det går med tanke på aspirationsrisk osv) samt om man kan äta näringsriskt och nyttigt snart efter operationen, då läker man snabbare än de som fastat längre innan och efter. Men däremot ska du kanske undvika vissa gallretande födoämnen som mycket fet mat, men det har säkert din läkare gett dig rekomendationer om.
  4. 2
    Jag skulle säga nej... Utan att vara så insatt i det egentliga ämnet men efter spontant så vet jag att efter en operation är det ju viktigt att vara välnutrierad och att inte tära på kroppens egna resurser. Det finns flera studier som visar att man läker snabbare om man inte fastar innan operationen (om det går med tanke på aspirationsrisk osv) samt om man kan äta näringsriskt och nyttigt snart efter operationen, då läker man snabbare än de som fastat längre innan och efter. Men däremot ska du kanske undvika vissa gallretande födoämnen som mycket fet mat, men det har säkert din läkare gett dig rekomendationer om.
  5. Pia ssk sedan måååånga år!
    #3

    Vadå \"vila kroppen\"? Att svälta är stress!!

    Att späka sig (fasta) efter en lång sjukdomsperiod alt. kirurgisk ingrepp är att påfresta kroppen med ytterligare stress. Svält för kroppen är stress, den börjar då att beta av sina depåer och resurser...bl.a de fettdepåer som finns i levern (just där man har varit och joxat)!

    Varför vill du \"rensa\" kroppen just nu? Är det någon som sagt att det ska vara bra? Det är i sådana fall fel.

    mvh
  6. 3
    Vadå \"vila kroppen\"? Att svälta är stress!! Att späka sig (fasta) efter en lång sjukdomsperiod alt. kirurgisk ingrepp är att påfresta kroppen med ytterligare stress. Svält för kroppen är stress, den börjar då att beta av sina depåer och resurser...bl.a de fettdepåer som finns i levern (just där man har varit och joxat)!

    Varför vill du \"rensa\" kroppen just nu? Är det någon som sagt att det ska vara bra? Det är i sådana fall fel.

    mvh
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4

    Nej! från en läkarstudent

    Undvika att fasta, kroppen behöver energi för att läka skadan efter operationen. En operation är alltid ett trauma för kroppen - den behöver energi för att läka och inte få infektion.
    Ät mat, undvik bara sånt som doktorn sa åt dig att undvika (om han sa något). Har du gallblåsan kvar eller rök den? Är den kvar så undvik äpplen, gurka, paprika mm mm. men det där vet du väl redan.
    Krya på dig!
  8. 4
    Nej! från en läkarstudent Undvika att fasta, kroppen behöver energi för att läka skadan efter operationen. En operation är alltid ett trauma för kroppen - den behöver energi för att läka och inte få infektion.
    Ät mat, undvik bara sånt som doktorn sa åt dig att undvika (om han sa något). Har du gallblåsan kvar eller rök den? Är den kvar så undvik äpplen, gurka, paprika mm mm. men det där vet du väl redan.
    Krya på dig!

Liknande trådar

  1. Så olika alla läkare är...
    By Loijsan in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 10:36
  2. Alla som läser eller vill läsa t Läkare
    By *Polgara* in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 20:37
  3. Vår läkare
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 20:54
  4. Min läkare på v.c.
    By Malin in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 19:17
  5. Blir inte mer klok av alla läkare
    By Anne-Marie med Anton ( 99a ), v.33 in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 09:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar