Frysa pizzadeg?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Frysa pizzadeg?

    Jag fick massa jäst över igår efter bullbaket, och tänkte använda den till att göra massa ny pizzadeg och kalljäsa den i kylen ett dygn. Sen undrar jag om det går bra att frysa in den och använda som \"bake-up deg\" - för vi kan ju inte äta pizza i morgon igen...

    Iallafall så undrar jag isåfall om det är nåt speciellt man ska tänka på när man fryser jäst deg?

    Tack på förhand.
  2. 1
    Frysa pizzadeg? Jag fick massa jäst över igår efter bullbaket, och tänkte använda den till att göra massa ny pizzadeg och kalljäsa den i kylen ett dygn. Sen undrar jag om det går bra att frysa in den och använda som \"bake-up deg\" - för vi kan ju inte äta pizza i morgon igen...

    Iallafall så undrar jag isåfall om det är nåt speciellt man ska tänka på när man fryser jäst deg?

    Tack på förhand.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Grädda pizzabottnarna..

    ...till de är halvklara, sedan kan du frysa in dem!

    Ta sedan ur bottnarna ur frysen, lägg på fyllningen och grädda dem klart.

    Funkar finfint! Lycka till!
    /solna-madde
  4. 2
    Grädda pizzabottnarna.. ...till de är halvklara, sedan kan du frysa in dem!

    Ta sedan ur bottnarna ur frysen, lägg på fyllningen och grädda dem klart.

    Funkar finfint! Lycka till!
    /solna-madde
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Jag frös färsk deg

    bakade ut små minipizzor och frös in dem som de var. Sedan när jag ville använda dem tog jag bara ut så många jag behövde, lät dem tina och sedan på med fyllning och in i ugnen som vanligt.

    Jag la två lager bakplåtspapper mellan pizzorna så de inte fastnade och så fick de ligga på ett papper och tina och in i ugnen med det hela för de blir smått klibbiga när de tinat men det fungerade toppen ändå att frysa färsk deg.
  6. 3
    Jag frös färsk deg bakade ut små minipizzor och frös in dem som de var. Sedan när jag ville använda dem tog jag bara ut så många jag behövde, lät dem tina och sedan på med fyllning och in i ugnen som vanligt.

    Jag la två lager bakplåtspapper mellan pizzorna så de inte fastnade och så fick de ligga på ett papper och tina och in i ugnen med det hela för de blir smått klibbiga när de tinat men det fungerade toppen ändå att frysa färsk deg.

Liknande trådar

  1. Frysa eller inte frysa brödet?
    By malva_ in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 22:26
  2. Frysa eller inte frysa, det är frågan
    By ~Trixie~ in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 10:08
  3. Frysa pizzadeg?
    By *Lottiz* in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 15:35
  4. Pizzadeg?
    By Cissi med G och A in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 18:23
  5. Kan man frysa in pizzadeg
    By Camelia in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 14:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar