Lite frågor...
Ensamförälder
  1. Tiffan
    #1

    Lite frågor...

    Har sett här att fler ensamstående har hus. Jag har just köpt hus själv och ska snart flytta. Jag känner ingen som bor själv i hus och det är inte samma sak att fråga dom som är två... Där vi bor nu betalar jag ca 5000 kr/mån, månadskostnaden i huset är beräknad till 3400 kr/mån men vad tillkommer? sopor, fösäkring, fastighetsskatt och mer? Jag skulle vilja veta vad det är förutom driftskostnaden i månaden? Jag förstår att det är olika för alla men på ett ungefär... Med min månadskostnad nu klarar vi oss bra och jag tror att i huset hamnar det nog allt som allt på ungefär samma summa eller vad tror ni?
  2. 1
    Lite frågor... Har sett här att fler ensamstående har hus. Jag har just köpt hus själv och ska snart flytta. Jag känner ingen som bor själv i hus och det är inte samma sak att fråga dom som är två... Där vi bor nu betalar jag ca 5000 kr/mån, månadskostnaden i huset är beräknad till 3400 kr/mån men vad tillkommer? sopor, fösäkring, fastighetsskatt och mer? Jag skulle vilja veta vad det är förutom driftskostnaden i månaden? Jag förstår att det är olika för alla men på ett ungefär... Med min månadskostnad nu klarar vi oss bra och jag tror att i huset hamnar det nog allt som allt på ungefär samma summa eller vad tror ni?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Poster relaterade till boendet

    Det jag betalar som har med boendet att göra är väl:
    * Ränta
    * Amortering
    * Avsättning till egen reparationsfond (det kommer alltid att behövas)
    * Uppvärmning
    * Vatten och avlopp
    * Sophämtning
    * Fastighetsskatt
    * Försäkring
    * Ev. bredbandsuppkopplingen om den idag ingår i lägenheten

    Det är väl vad jag kan komma på för ögonblicket, sedan kan du räkna själv på dina siffror.
  4. 2
    Poster relaterade till boendet Det jag betalar som har med boendet att göra är väl:
    * Ränta
    * Amortering
    * Avsättning till egen reparationsfond (det kommer alltid att behövas)
    * Uppvärmning
    * Vatten och avlopp
    * Sophämtning
    * Fastighetsskatt
    * Försäkring
    * Ev. bredbandsuppkopplingen om den idag ingår i lägenheten

    Det är väl vad jag kan komma på för ögonblicket, sedan kan du räkna själv på dina siffror.
  5. Limarelli
    #3

    Beror på

    vad som ingår i månadskostnaden som man räknat ut. Det jag kan lägga till Christophers lista är väl att elen är en ganska stor utgift även om man inte har eluppvärmning. Småposter som kan tillkomma är sotare och vägförening el.dyl. Svårt att beräkna driftskostnader - det är så olika från hus till hus och beroende på så många variabler. Mitt tips är att räkna med marginaler - det tillkommer alltid mer än man tror - beroende på standarden i ditt hus osv. Jag bor själv i ett gammalt hus och det är alltid något som man inte räknat med som behöver göras eller köpas. Men det är helt klart värt det!! Lycka till!
  6. 3
    Beror på vad som ingår i månadskostnaden som man räknat ut. Det jag kan lägga till Christophers lista är väl att elen är en ganska stor utgift även om man inte har eluppvärmning. Småposter som kan tillkomma är sotare och vägförening el.dyl. Svårt att beräkna driftskostnader - det är så olika från hus till hus och beroende på så många variabler. Mitt tips är att räkna med marginaler - det tillkommer alltid mer än man tror - beroende på standarden i ditt hus osv. Jag bor själv i ett gammalt hus och det är alltid något som man inte räknat med som behöver göras eller köpas. Men det är helt klart värt det!! Lycka till!
  7. Tiffan
    #4

    Känner oxå att det är värt det!

    Jag har funderat väldigt länge på detta husköp och räknat hit och dit. I mitt hus är det uppvärmning med pellets vilket jag tror gör driftskostnaden lite lägre än om det varit tex olja. Jag får nog gå på min magkänsla som säger att det kommer att gå bra! På sätt och viss är det bra att ha vintern framför sig för det är väl då hus kostar som mest, så man vet ung. vad det blir för uppvärmningskostnader. Tack så mycket för era svar!
  8. 4
    Känner oxå att det är värt det! Jag har funderat väldigt länge på detta husköp och räknat hit och dit. I mitt hus är det uppvärmning med pellets vilket jag tror gör driftskostnaden lite lägre än om det varit tex olja. Jag får nog gå på min magkänsla som säger att det kommer att gå bra! På sätt och viss är det bra att ha vintern framför sig för det är väl då hus kostar som mest, så man vet ung. vad det blir för uppvärmningskostnader. Tack så mycket för era svar!
  9. Medlem sedan
    May 2000
    #5

    jag betalar

    * 2.000 kr/mån för räntor och amorteringar
    * 1.000 kr/2 mån för el, v/a,
    * 1.000/2 mån för renh.
    * 2.900 kr/år för villaförsäkring
    * ca 10.000 kr/år i uppvärmning.
    * ca 500 kr/år för sotning
    * 300 kr/år vägavgift

    Skatten vet jag inte, har ett taxeringsvärde på 500.000, vad blir det för fastighetsskatt?

    Undrar vad jag glömt...

    har ett hus på ca 130 kvm, 6 r.o.k, 1½ plan med hel källare (uppvärmd som övriga huset)
  10. 5
    jag betalar * 2.000 kr/mån för räntor och amorteringar
    * 1.000 kr/2 mån för el, v/a,
    * 1.000/2 mån för renh.
    * 2.900 kr/år för villaförsäkring
    * ca 10.000 kr/år i uppvärmning.
    * ca 500 kr/år för sotning
    * 300 kr/år vägavgift

    Skatten vet jag inte, har ett taxeringsvärde på 500.000, vad blir det för fastighetsskatt?

    Undrar vad jag glömt...

    har ett hus på ca 130 kvm, 6 r.o.k, 1½ plan med hel källare (uppvärmd som övriga huset)
  11. Tiffan
    #6

    Tack anne.h

    för ditt väldigt utförliga svar. Enligt vad du skriver så stämmer mina egna beräkningar väldigt bra! Mitt hus är \" bara \" 90 kvm så min uppvärmningskostnad blir nog lite mindre. Vad har du för uppvärmning? Jag har beräknat att sätta in på mitt blivande huskonto 6000 kr/mån och så får man se eftersom hur beräkningarna stämmer... Tack än en gång för ditt svar!
  12. 6
    Tack anne.h för ditt väldigt utförliga svar. Enligt vad du skriver så stämmer mina egna beräkningar väldigt bra! Mitt hus är \" bara \" 90 kvm så min uppvärmningskostnad blir nog lite mindre. Vad har du för uppvärmning? Jag har beräknat att sätta in på mitt blivande huskonto 6000 kr/mån och så får man se eftersom hur beräkningarna stämmer... Tack än en gång för ditt svar!
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7

    jag har pellets

    förut hade jag det tredubbla i uppvärmningskostnader, när jag hade oljeuppvärmning.

    Hur gammalt är huset? Vilken isolering har det? Mitt är 40 år gammalt, men ett trähus som är bra isolerat, så det läcker inte så hemskt mycket värme.

    Har du oljepanna så byt snarast ut brännaren, kostar inte många kronor och du sparar in kostnaden på max några år, om du väljer pellets, vid värmepump tar det betydligt fler år innan investeringskostnaden är inbesparad.
  14. 7
    jag har pellets förut hade jag det tredubbla i uppvärmningskostnader, när jag hade oljeuppvärmning.

    Hur gammalt är huset? Vilken isolering har det? Mitt är 40 år gammalt, men ett trähus som är bra isolerat, så det läcker inte så hemskt mycket värme.

    Har du oljepanna så byt snarast ut brännaren, kostar inte många kronor och du sparar in kostnaden på max några år, om du väljer pellets, vid värmepump tar det betydligt fler år innan investeringskostnaden är inbesparad.
  15. anne.h
    #8

    och nu läste jag

    ditt inlägg ovan, där det står du har pellets. :-)

  16. 8
    och nu läste jag ditt inlägg ovan, där det står du har pellets. :-)

  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9

    Såhär kostar mitt hus.

    Nu är det ungefärliga siffror, och det mesta beräknat i överkant.

    * 4400 räntor och amortering / månad
    * 1800 drift / månad
    * 250 hemförsäkring / månad
    * 700 kommunavg (sopor, vatten etc) / månad
    * 500 fastighetsskatt / månad

    Detta blir alltså 7650 / månad
    Sedan tillkommer sotning, bredband, reparationer etc.

    Mitt hus är ett fristående hus på 4 rok och 105 kvm.

  18. 9
    Såhär kostar mitt hus. Nu är det ungefärliga siffror, och det mesta beräknat i överkant.

    * 4400 räntor och amortering / månad
    * 1800 drift / månad
    * 250 hemförsäkring / månad
    * 700 kommunavg (sopor, vatten etc) / månad
    * 500 fastighetsskatt / månad

    Detta blir alltså 7650 / månad
    Sedan tillkommer sotning, bredband, reparationer etc.

    Mitt hus är ett fristående hus på 4 rok och 105 kvm.

  19. Tiffan
    #10

    Mitt hus är byggt -46

    Det är nyinsatt energifönster som jag hoppas gör sitt... Och som sagt pellets är det redan... Helén tack för dina siffror jag hoppas du menar att du tagit i ordentligt? Jag tror sopphämtningskostnaden varierar utifrån vilken kommun man bor i eller? Betalar ni per kilö, fast summa eller? Än en gång tack för era svar!
  20. 10
    Mitt hus är byggt -46 Det är nyinsatt energifönster som jag hoppas gör sitt... Och som sagt pellets är det redan... Helén tack för dina siffror jag hoppas du menar att du tagit i ordentligt? Jag tror sopphämtningskostnaden varierar utifrån vilken kommun man bor i eller? Betalar ni per kilö, fast summa eller? Än en gång tack för era svar!
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    #11

    Svar på din fråga till mig.

    Nja jag har inte tagit i så jättemycket.
    Om du skulle jämföra mina kostnader mot Annes så är det främst räntor + amortering, samt driften som skiljer.
    Hennes räntor inkl amortering går på 2000/månad, medans jag angav mina till 4400. Jag har nog bara överdrivit några få hundralappar. 4400 är den summa som jag varje månad sätter in till det kontot som drar dessa kostnader ifrån. Och då har jag förstås tagit i lite överkant för att det inte ska fattas pengar där. Och sedan har räntorna på topplånet sjunkit lite sedan jag började betala. Så några hundralappar är väl ungefär vad jag överdrivit den summan till.
    Men räntor och amorteringar kan ju verkligen variera kraftigt från hus till hus, eftersom det beror på vad huset kostar, samt ifall man haft sparade pengar att betala från början och inte behöver belåna hela huset, samt vad man får för räntor på lånet, och vilken amorteringstid som man kommer överens med banken om.
    Alltså är det ju inget konstigt att det skiljer stort mellan hennes och min kostnad där. Du måste ju se på vad ditt hus kostar, och vad du behöver låna till detta, samt vad du får för räntor och amortingstid. Vad huset sedan kostar beror ju så mycket på var man bor, hur gammalt det är, i vilket skick etc etc.

    Sedan skiljer sig också våra uppvärmings + elkostnader endel. Om jag förstår Anne rätt så verkar hennes uppvärmning, hushållsel etc gå på 1333 per månad (500 + 833). Medans jag uppgett min uppvärmning till ca 1800 per månad. Det är också lite överdrivet. Men jag gör ett överslag för hela året, för att få med skillnaderna mellan vinterkostnaderna för elen, och sommarkostnaderna. (Det går ju annars åt betydligt mindre med el under sommaren, än under vintern). Sedan är denna genomsnittliga beräkning också tagen lite i överkant. Men jag tror inte det är så värst mycket. Elkostnaden beror ju också i sin tur mycket på vilket elbolag man har. Mitt hus drar iallafall rätt lite, ca 13000-14000 kwH per år. Och då kan jag berätta att jag lärde mig, (under de år som jag letade hus), att det var väldigt vanligt med hus som låg bortåt 20000-25000 kwH per år. Så det mitt hus drar, är rätt lite. Sedan finns det självklart de som slår detta också, vilket är möjligt att Annes kanske gör. Så jag menar inte att det är något ovanligt lite, bara att det finns många som drar mer än mitt iallafall.
    Oavsett så kan det somsagt skilja stort hur mycket el som går åt. Så kolla upp detta med husägaren istället, så du får en mer rätt beräkning för just ditt hus. Sådant går absolut inte att dra några generella slutsatser om, utan där måste du gå till just det hus som du är intresserad av.

    Övriga kostnader som vi specade upp var ju väldigt lika. Vi hade nästan exakt samma husförsäkringskostnad. Kommunavgifter (sopor, vatten etc) låg också väldigt nära. Hennes 500, min kostar exakt 670 för att vara nogrann. Och som du säger så skiljer säkert sådana avgifter från kommun till kommun, men våra var ju iallafall rätt lika.

    Så det du nog som jag säger främst vad du kommer få för räntor och amorteringkostnader, samt elen (uppvärmning+hushållsel och övrigt) som blir det som nog är mest avgörande.



  22. 11
    Svar på din fråga till mig. Nja jag har inte tagit i så jättemycket.
    Om du skulle jämföra mina kostnader mot Annes så är det främst räntor + amortering, samt driften som skiljer.
    Hennes räntor inkl amortering går på 2000/månad, medans jag angav mina till 4400. Jag har nog bara överdrivit några få hundralappar. 4400 är den summa som jag varje månad sätter in till det kontot som drar dessa kostnader ifrån. Och då har jag förstås tagit i lite överkant för att det inte ska fattas pengar där. Och sedan har räntorna på topplånet sjunkit lite sedan jag började betala. Så några hundralappar är väl ungefär vad jag överdrivit den summan till.
    Men räntor och amorteringar kan ju verkligen variera kraftigt från hus till hus, eftersom det beror på vad huset kostar, samt ifall man haft sparade pengar att betala från början och inte behöver belåna hela huset, samt vad man får för räntor på lånet, och vilken amorteringstid som man kommer överens med banken om.
    Alltså är det ju inget konstigt att det skiljer stort mellan hennes och min kostnad där. Du måste ju se på vad ditt hus kostar, och vad du behöver låna till detta, samt vad du får för räntor och amortingstid. Vad huset sedan kostar beror ju så mycket på var man bor, hur gammalt det är, i vilket skick etc etc.

    Sedan skiljer sig också våra uppvärmings + elkostnader endel. Om jag förstår Anne rätt så verkar hennes uppvärmning, hushållsel etc gå på 1333 per månad (500 + 833). Medans jag uppgett min uppvärmning till ca 1800 per månad. Det är också lite överdrivet. Men jag gör ett överslag för hela året, för att få med skillnaderna mellan vinterkostnaderna för elen, och sommarkostnaderna. (Det går ju annars åt betydligt mindre med el under sommaren, än under vintern). Sedan är denna genomsnittliga beräkning också tagen lite i överkant. Men jag tror inte det är så värst mycket. Elkostnaden beror ju också i sin tur mycket på vilket elbolag man har. Mitt hus drar iallafall rätt lite, ca 13000-14000 kwH per år. Och då kan jag berätta att jag lärde mig, (under de år som jag letade hus), att det var väldigt vanligt med hus som låg bortåt 20000-25000 kwH per år. Så det mitt hus drar, är rätt lite. Sedan finns det självklart de som slår detta också, vilket är möjligt att Annes kanske gör. Så jag menar inte att det är något ovanligt lite, bara att det finns många som drar mer än mitt iallafall.
    Oavsett så kan det somsagt skilja stort hur mycket el som går åt. Så kolla upp detta med husägaren istället, så du får en mer rätt beräkning för just ditt hus. Sådant går absolut inte att dra några generella slutsatser om, utan där måste du gå till just det hus som du är intresserad av.

    Övriga kostnader som vi specade upp var ju väldigt lika. Vi hade nästan exakt samma husförsäkringskostnad. Kommunavgifter (sopor, vatten etc) låg också väldigt nära. Hennes 500, min kostar exakt 670 för att vara nogrann. Och som du säger så skiljer säkert sådana avgifter från kommun till kommun, men våra var ju iallafall rätt lika.

    Så det du nog som jag säger främst vad du kommer få för räntor och amorteringkostnader, samt elen (uppvärmning+hushållsel och övrigt) som blir det som nog är mest avgörande.



  23. Helén
    #12

    Tror tom jag sa lite fel där.

    Tror det är mellan 12000-13000 kwH per år som mitt hus drar, och inte 13-14 som jag skrev i föregående. (Inte att det gör så jättestor skillnad, men rätt ska vara rätt =)).
    Kan också tillägga att husägarna innan oss drog ca 18000 kwH per år. Anledningen att det drogs ner så markant efter att vi flyttat in var nog främst för att de precis innan våran inflytt bytt panna, till en frånluftsvärmepump. Och de är väldigt effektiva och bra. =)
  24. 12
    Tror tom jag sa lite fel där. Tror det är mellan 12000-13000 kwH per år som mitt hus drar, och inte 13-14 som jag skrev i föregående. (Inte att det gör så jättestor skillnad, men rätt ska vara rätt =)).
    Kan också tillägga att husägarna innan oss drog ca 18000 kwH per år. Anledningen att det drogs ner så markant efter att vi flyttat in var nog främst för att de precis innan våran inflytt bytt panna, till en frånluftsvärmepump. Och de är väldigt effektiva och bra. =)
  25. Tiffan
    #13

    Jag har förra ägarens uppgifter

    men det är ju så olika hur mkt el varje familj drar. Jag har tex 2 barn på heltid så en tvättmaskin om dagen blir det plus att det ska badas mm. varje dag. Du gör helt rätt som tar till i överkant det blir alltid dyrare än vad man tror...
  26. 13
    Jag har förra ägarens uppgifter men det är ju så olika hur mkt el varje familj drar. Jag har tex 2 barn på heltid så en tvättmaskin om dagen blir det plus att det ska badas mm. varje dag. Du gör helt rätt som tar till i överkant det blir alltid dyrare än vad man tror...
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    #14

    Tja fast

    Själv tror jag det är typen av uppvärmning, vilket elbolag man har,hur stort hus man har, samt huruvida huset har 3 eller 2-glas fönster som är de störst påverkande faktorerna. Hur många som lever där, eller \"hur man lever\" tycker jag själv inte påverkar lika mycket. När vi flyttade hit var vi ju 2 vuxna och 1 barn. Och under tiden som gått så har det blivit en vuxen mindre och 1 barn mer. Och jag har inte märkt några som helst skillnader i åtgången faktiskt av dessa förändringar.
    Likadant så var vi väldigt försiktiga till en början för vi trodde elen skulle bli så dyr, så vi hängtorkade alla kläder, trots att vi har torktumlare. Detta gjorde vi under en låång tid. Sedan började jag iallafall lite smått att använda torktumlaren och höll ett vakande öga på åtgången, för jag trodde det skulle påverkas starkt av den. Men nix, det är ingen vidare stor skillnad trots att jag numera torktumlar flera gånger i veckan.
    Och för övrigt så står datorn igång nästan hela tiden, då jag studerar programmering bla. Så datorn är ju min \"arbetsplats\". Och för övrigt är vi inte försiktiga heller med eldriften.
    Dessutom bor vi på en gata där alla hus ser i princip likadana ut (de har varit bostadsrätter tidigare), och de flesta drar ungefär lika mycket drift, trots att vi har olika familjesammansättningar.
    Så jag tror somsagt mest att det är dom faktorer jag drog upp först som påverkar el och uppvärmningskostnader allra mest.
  28. 14
    Tja fast Själv tror jag det är typen av uppvärmning, vilket elbolag man har,hur stort hus man har, samt huruvida huset har 3 eller 2-glas fönster som är de störst påverkande faktorerna. Hur många som lever där, eller \"hur man lever\" tycker jag själv inte påverkar lika mycket. När vi flyttade hit var vi ju 2 vuxna och 1 barn. Och under tiden som gått så har det blivit en vuxen mindre och 1 barn mer. Och jag har inte märkt några som helst skillnader i åtgången faktiskt av dessa förändringar.
    Likadant så var vi väldigt försiktiga till en början för vi trodde elen skulle bli så dyr, så vi hängtorkade alla kläder, trots att vi har torktumlare. Detta gjorde vi under en låång tid. Sedan började jag iallafall lite smått att använda torktumlaren och höll ett vakande öga på åtgången, för jag trodde det skulle påverkas starkt av den. Men nix, det är ingen vidare stor skillnad trots att jag numera torktumlar flera gånger i veckan.
    Och för övrigt så står datorn igång nästan hela tiden, då jag studerar programmering bla. Så datorn är ju min \"arbetsplats\". Och för övrigt är vi inte försiktiga heller med eldriften.
    Dessutom bor vi på en gata där alla hus ser i princip likadana ut (de har varit bostadsrätter tidigare), och de flesta drar ungefär lika mycket drift, trots att vi har olika familjesammansättningar.
    Så jag tror somsagt mest att det är dom faktorer jag drog upp först som påverkar el och uppvärmningskostnader allra mest.
  29. Tiffan
    #15

    Tack ska du ha Helén

    det var bra att veta. Lustigt att du skrev om tumlaren... Det är nämligen tumlare i mitt nya hus och jag har tänkt som du gjorde förr att använda den i nödfall... Jag får verkligen lita på mina energifönster!
  30. 15
    Tack ska du ha Helén det var bra att veta. Lustigt att du skrev om tumlaren... Det är nämligen tumlare i mitt nya hus och jag har tänkt som du gjorde förr att använda den i nödfall... Jag får verkligen lita på mina energifönster!
  31. Li
    #16

    Så här har jag det....

    eget hus sedan mitten juni. 4 rok, 85 kvm enligt papprena men efter egen mätning är det bara 70!

    Lån 1000kr(mån (enbart ränta, inga amorteringar el topplån)
    El/uppvärmning: 2000kr/mån
    Sopor: 300kr/3:e mån alltså 100kr/månad!
    Försäkring: 253kr/mån (tror jag)
    Bredband: 309kr/mån

    Har egen brunn för BDT och mulltoa så det har jag inga kostnader för.

    Så summa: 3762kr (fast egentligen så tillhör väl inte bredbandet fasta boende kostnader!)

    Betalade förut 6000kr/mån för lgh.
  32. 16
    Så här har jag det.... eget hus sedan mitten juni. 4 rok, 85 kvm enligt papprena men efter egen mätning är det bara 70!

    Lån 1000kr(mån (enbart ränta, inga amorteringar el topplån)
    El/uppvärmning: 2000kr/mån
    Sopor: 300kr/3:e mån alltså 100kr/månad!
    Försäkring: 253kr/mån (tror jag)
    Bredband: 309kr/mån

    Har egen brunn för BDT och mulltoa så det har jag inga kostnader för.

    Så summa: 3762kr (fast egentligen så tillhör väl inte bredbandet fasta boende kostnader!)

    Betalade förut 6000kr/mån för lgh.

Liknande trådar

  1. Lite frågor
    By Ebba in forum Separation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 19:51
  2. Lite nervös... lite frågor också...
    By isha in forum _0807 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 22:30
  3. ny här med lite frågor
    By mia11 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 07:38
  4. Jag har lite frågor..
    By Anna in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 09:26
  5. Ny här, lite frågor
    By Zazza in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar