Nuså nu börjar det likna nåt!
_0511 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Nuså nu börjar det likna nåt!

    Nu har jag fått ut alla kartonger från förra helgens röjning och så har vi flyttat ut en byrå och Simons växasäng (han har ju fått eget rum med stor säng nu) i förrådet i väntan på att lillebror bli redo för den.

    Så igår kväll släpade jag upp pyttets säng och satte ihop den. Idag ska jag torka av den grundligt och lägga i madrassen. Nu börjar det äntligen kännas som det är ok att bebis kommer. Så länge sängen finns på plats så funkar det ju. *s*

    Nu återstår sådana där småpraktiska saker som spjälskydd och lakan och lite annat smått och gott pyssel runt omkring. Ska börja se över väskbiten också.

    Jag har 3 stycken spjälskydd hemma och inget vill jag ha till nya bebissängen, är inte det typiskt. När jag väntade Oscar så klädde jag om ett gammalt och sydde matchande lakan och örngott till det. Funderar på att göra detsamma nu eller att sy ett helt nytt sånt där som bara täcker halva sängen så kan man byta sen när bebis blir rörligare.

    Skulle vilja ha ett gult eller gulmönstrat spjälskydd, det skulle vara fint till den mörkbruna spjälsängen. Lite 70-talsinspiration också blir det. Ska få ett gammalt påslaka i brunt med Emil på av syrran som jag ska sy småsängkläder av. :-)

    Någon mer som har sådana här stora världsliga problem att välja mellan? *s*
  2. 1
    Nuså nu börjar det likna nåt! Nu har jag fått ut alla kartonger från förra helgens röjning och så har vi flyttat ut en byrå och Simons växasäng (han har ju fått eget rum med stor säng nu) i förrådet i väntan på att lillebror bli redo för den.

    Så igår kväll släpade jag upp pyttets säng och satte ihop den. Idag ska jag torka av den grundligt och lägga i madrassen. Nu börjar det äntligen kännas som det är ok att bebis kommer. Så länge sängen finns på plats så funkar det ju. *s*

    Nu återstår sådana där småpraktiska saker som spjälskydd och lakan och lite annat smått och gott pyssel runt omkring. Ska börja se över väskbiten också.

    Jag har 3 stycken spjälskydd hemma och inget vill jag ha till nya bebissängen, är inte det typiskt. När jag väntade Oscar så klädde jag om ett gammalt och sydde matchande lakan och örngott till det. Funderar på att göra detsamma nu eller att sy ett helt nytt sånt där som bara täcker halva sängen så kan man byta sen när bebis blir rörligare.

    Skulle vilja ha ett gult eller gulmönstrat spjälskydd, det skulle vara fint till den mörkbruna spjälsängen. Lite 70-talsinspiration också blir det. Ska få ett gammalt påslaka i brunt med Emil på av syrran som jag ska sy småsängkläder av. :-)

    Någon mer som har sådana här stora världsliga problem att välja mellan? *s*
  3. Anonym
    #2

    hmm

    jag önskar att någon mer än jag kunde börja inse att det inte är så himla lång tid kvar (om jag och bm får som vi vill en månad ganska precis...) men det är det ingen som gör.
    Och ingen vill aktivera mig heller så jag sitter bara och deppar och har ont och svär över alla idioter som sabbar min nya bil...
    Sedan vill jag ha en ny vagn också ...

    Deppo idag...
    Kram på dig, Emil lakanen lät jättefina! Och det gula till den mörkbruna sängen också ;)
    Elis spjälsäng står omonterad vid min sängkant;)
  4. 2
    hmm jag önskar att någon mer än jag kunde börja inse att det inte är så himla lång tid kvar (om jag och bm får som vi vill en månad ganska precis...) men det är det ingen som gör.
    Och ingen vill aktivera mig heller så jag sitter bara och deppar och har ont och svär över alla idioter som sabbar min nya bil...
    Sedan vill jag ha en ny vagn också ...

    Deppo idag...
    Kram på dig, Emil lakanen lät jättefina! Och det gula till den mörkbruna sängen också ;)
    Elis spjälsäng står omonterad vid min sängkant;)
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Absolut!

    Det är just dessa problem som ockuperar min skalle så fort jag får bestämma själv!

    Jobbar ju och står i ännu och där finns massa problem att bekymra sig över, men jag försöker verkligen att släppa det och bry mig om viktiga saker som påslakan istället. =o)

    Vet att jag måste måla eller ta bort färg från spjälsängen (vet inte när!), mina föräldrar är och hämtar den idag så jag får ordentliga mått på den iaf.
    De bor ju tyvärr 20 mil härifrån så vi får inte HEM den idag.

    Jag har köpt stora påslakan och ska sy om till smått, men tänkte först sy ett överdrag till spjälskyddet vi fått ärva och då vill jag veta att det spjälskyddet når runt sängen innan jag börjar...

    Nästa huvudbry är vilket täcke jag ska använda i sängen. Fått ärva (det med!) ett större på 115x100 och ett mindre på 110x80 och funderar på att ta det större i sängen. Kanske blir det mindre bättre att ha i vagnen?

    Eller så ska man ha det större som ett lektäcke på golvet och köra det mindre i sängen. Men jag har då ingen aning. Kanske nån här som kan tipsa hur man ska tänka?

    Älskar att gå runt och tänka och fundera på detta, men inser att jag måste sy nu nån gång.
    Inatt fick jag bebisen (en pojke) i min dröm och jag var väldigt oförberedd (se annat inlägg)...

    Hur stora täcken har ni andra i spjälsängarna?
    Varför finns det inte ett standardmått på sånt?
  6. 3
    Absolut! Det är just dessa problem som ockuperar min skalle så fort jag får bestämma själv!

    Jobbar ju och står i ännu och där finns massa problem att bekymra sig över, men jag försöker verkligen att släppa det och bry mig om viktiga saker som påslakan istället. =o)

    Vet att jag måste måla eller ta bort färg från spjälsängen (vet inte när!), mina föräldrar är och hämtar den idag så jag får ordentliga mått på den iaf.
    De bor ju tyvärr 20 mil härifrån så vi får inte HEM den idag.

    Jag har köpt stora påslakan och ska sy om till smått, men tänkte först sy ett överdrag till spjälskyddet vi fått ärva och då vill jag veta att det spjälskyddet når runt sängen innan jag börjar...

    Nästa huvudbry är vilket täcke jag ska använda i sängen. Fått ärva (det med!) ett större på 115x100 och ett mindre på 110x80 och funderar på att ta det större i sängen. Kanske blir det mindre bättre att ha i vagnen?

    Eller så ska man ha det större som ett lektäcke på golvet och köra det mindre i sängen. Men jag har då ingen aning. Kanske nån här som kan tipsa hur man ska tänka?

    Älskar att gå runt och tänka och fundera på detta, men inser att jag måste sy nu nån gång.
    Inatt fick jag bebisen (en pojke) i min dröm och jag var väldigt oförberedd (se annat inlägg)...

    Hur stora täcken har ni andra i spjälsängarna?
    Varför finns det inte ett standardmått på sånt?
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    Man kan väl...

    säga att det finns ca standardmått. Sen beror det lite på tillverkare osv. Men ungefär så här ser måtten ut sen får man lägga till lite eller dra bort lite men det ger ju ett hum:

    vagn/vagga utan spets:
    påslakan 70 x 80 cm
    örngott 28 x 35 cm
    Underlakan till vagn/vagga:
    70 x 100 cm

    spjälsäng
    påslakan 100 x 130 cm
    örngott 38 x 55 cm
    Underlakan till spjälsäng
    90 x 150 cm

    Jag skulle ha det större täcket i sängen och det mindre i vagnen då.

    När du väl har sängen och täcket så mät och gå efter just de måtten, så har jag gjort och jag har tre sängar med olika bäddmått men samma strl på täcken och lakan. Sånt får ju hellre vara lite större så man kan vika in än för litet. :-)

    Har massor med påslakan och lakan som jag sytt om av sådana som vi inte använder eller sånt som är trasigt/slitet. Mjukt och skönt för bebis.
  8. 4
    Man kan väl... säga att det finns ca standardmått. Sen beror det lite på tillverkare osv. Men ungefär så här ser måtten ut sen får man lägga till lite eller dra bort lite men det ger ju ett hum:

    vagn/vagga utan spets:
    påslakan 70 x 80 cm
    örngott 28 x 35 cm
    Underlakan till vagn/vagga:
    70 x 100 cm

    spjälsäng
    påslakan 100 x 130 cm
    örngott 38 x 55 cm
    Underlakan till spjälsäng
    90 x 150 cm

    Jag skulle ha det större täcket i sängen och det mindre i vagnen då.

    När du väl har sängen och täcket så mät och gå efter just de måtten, så har jag gjort och jag har tre sängar med olika bäddmått men samma strl på täcken och lakan. Sånt får ju hellre vara lite större så man kan vika in än för litet. :-)

    Har massor med påslakan och lakan som jag sytt om av sådana som vi inte använder eller sånt som är trasigt/slitet. Mjukt och skönt för bebis.

Liknande trådar

  1. OK nu börjar det likna nåt
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 19:46
  2. Det börjar likna vår!
    By Ingen alls in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 13:24
  3. Nu börjar det likna nåt
    By lillan2 in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 19:18
  4. Nu börjar det likna nåt...
    By Strawberryjuice in forum _0706 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 11:24
  5. Nej,men nu börjar det likna
    By Mia m.tre in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 08:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar