Sjukpenning
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medion
    #1

    Sjukpenning

    Nån som kan hjälpa mej att räkna ut dagsersättningen??
    Min man var nämligen sjukskriven pga av en tragisk sak som hänt. Han var sjukskriven i 2 veckor & tre dagar. Så 3 dagar skulle han få ersättning från FK & har fått. Bara att det känns som att det e alldeles för lite pengar.
    Han SjukpenningGrundadeInkomst är 199900.
    Vilken dagsersättning ska han ha?? Efter skatt?? Nån som e duktig på att räkna ut, för jag e superdålig på det.
    Han fick halva sjuklönen han fått av sitt jobb därför tycker jag det e konstigt.
    Tacksam för hjälp.
  2. 1
    Sjukpenning Nån som kan hjälpa mej att räkna ut dagsersättningen??
    Min man var nämligen sjukskriven pga av en tragisk sak som hänt. Han var sjukskriven i 2 veckor & tre dagar. Så 3 dagar skulle han få ersättning från FK & har fått. Bara att det känns som att det e alldeles för lite pengar.
    Han SjukpenningGrundadeInkomst är 199900.
    Vilken dagsersättning ska han ha?? Efter skatt?? Nån som e duktig på att räkna ut, för jag e superdålig på det.
    Han fick halva sjuklönen han fått av sitt jobb därför tycker jag det e konstigt.
    Tacksam för hjälp.
  3. marib
    #2

    Kalenderdag

    438/dag före skatt.
  4. 2
    Kalenderdag 438/dag före skatt.
  5. Medion
    #3

    Då måste han

    ha fått fel, för han fick bara ut ca 400 kr för 3 dagar. Ska man ringa & prata med dom eller överklagar man??!!

    Hur kan det var sån skillnad i sjuklön. Av sitt arbete har han fått dagserättning 609:- flre skatt per dag. Varför sån skillnad?? Ska det inte vara samma??
  6. 3
    Då måste han ha fått fel, för han fick bara ut ca 400 kr för 3 dagar. Ska man ringa & prata med dom eller överklagar man??!!

    Hur kan det var sån skillnad i sjuklön. Av sitt arbete har han fått dagserättning 609:- flre skatt per dag. Varför sån skillnad?? Ska det inte vara samma??
  7. marib
    #4

    Det brukr räcka med att ringa

    med kalenderdags beräknad ersättning får man för 7 dagr vecka. Före det timberäkning, vanligast 5 dagr /vecka. I ert fall, 609*5= 3045/vecka
    kalender 438 * 7 = 3066/vecka
    Stämmer
  8. 4
    Det brukr räcka med att ringa med kalenderdags beräknad ersättning får man för 7 dagr vecka. Före det timberäkning, vanligast 5 dagr /vecka. I ert fall, 609*5= 3045/vecka
    kalender 438 * 7 = 3066/vecka
    Stämmer
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5

    hur arbetar han?

    är det så att han har vanligt 8-17-jobb och de tre dagar han skulle få av FK är lö-sön och en vardag?
    Låter nästan så på beloppen?
    Sjukpenning betalas ju för arbetsdagar och inte kalenderdagar
    Hoppas ni får ordning på det?
  10. 5
    hur arbetar han? är det så att han har vanligt 8-17-jobb och de tre dagar han skulle få av FK är lö-sön och en vardag?
    Låter nästan så på beloppen?
    Sjukpenning betalas ju för arbetsdagar och inte kalenderdagar
    Hoppas ni får ordning på det?
  11. Kinda
    #6

    nja

    betalas inte sjukpenning för kalenderdagar? Jag är sjukskriven och få iaf ersättning för alla dagar i månaden.


  12. 6
    nja betalas inte sjukpenning för kalenderdagar? Jag är sjukskriven och få iaf ersättning för alla dagar i månaden.


  13. Medion
    #7

    Hmm

    du menar att han skulle få 438:- 7 dagar i veckan.
    Fast det har han inte fått!! Han har bara fått ersättning för 5 dagar i veckan. Helgerna har han inte fått nåt av, inte från jobbet eller från FK.
  14. 7
    Hmm du menar att han skulle få 438:- 7 dagar i veckan.
    Fast det har han inte fått!! Han har bara fått ersättning för 5 dagar i veckan. Helgerna har han inte fått nåt av, inte från jobbet eller från FK.
  15. Medion
    #8

    Det är en

    Fredag, måndag & tisdag han fått erättning för. Lördagen & söndagen då han också var sjukskriven fick han inga pengar alls för, varken av jobb eller FK. & på onsdagen började han arbeta igen.
    Det står klart & tydligt vilka datum & att han bara fått för 3 dagar. & det e fre, mån, tis.
  16. 8
    Det är en Fredag, måndag & tisdag han fått erättning för. Lördagen & söndagen då han också var sjukskriven fick han inga pengar alls för, varken av jobb eller FK. & på onsdagen började han arbeta igen.
    Det står klart & tydligt vilka datum & att han bara fått för 3 dagar. & det e fre, mån, tis.
  17. Cecilia m Ida + liten 10/11
    #9

    Det beror väl på

    hur många årsarbetsdagar han står anmäld med?
    Skulle tro att det blir något liknande som när man räknar på vab?
  18. 9
    Det beror väl på hur många årsarbetsdagar han står anmäld med?
    Skulle tro att det blir något liknande som när man räknar på vab?
  19. marib
    #10

    De första 14 dagarna

    fick han från arbetsgivaren SEN tog fk över i 3 dagar, OM han varit sjukskriven i _7_ dagar till så hade han förmodligen fått för alla 7. Nu blev det bara 3 dagar till, alltså fick han för 3.
  20. 10
    De första 14 dagarna fick han från arbetsgivaren SEN tog fk över i 3 dagar, OM han varit sjukskriven i _7_ dagar till så hade han förmodligen fått för alla 7. Nu blev det bara 3 dagar till, alltså fick han för 3.
  21. marib
    #11

    Missade

    det här. DÅ var det mera mysko. Han borde i så fall fått för 5 dagar.
  22. 11
    Missade det här. DÅ var det mera mysko. Han borde i så fall fått för 5 dagar.
  23. Medion
    #12

    Ja

    visst borde det var fel då?? & om man räknar på 3 dagar på den ersättningen för 7 dagar som du skrev, så skulle han ju ha fått ut i alla fall 900:- efter skatt för dom 3 dagarna. Men han fick bara ut 400:-
  24. 12
    Ja visst borde det var fel då?? & om man räknar på 3 dagar på den ersättningen för 7 dagar som du skrev, så skulle han ju ha fått ut i alla fall 900:- efter skatt för dom 3 dagarna. Men han fick bara ut 400:-
  25. Medion
    #13

    Årsarbetsdagar??

    Ha ha fattar noll.. Helt off på såna här saker. Vi har haft en frisk son, aldrig behövt ta ut VAB eller varit sjukskrivna nån av oss så här långa perioder, därför vet jag inte hur det funkar.
    Vi är fast anställda både två jag sen 4 år tillbaka, han sen 6 år tillbaka, båda på heltid.
  26. 13
    Årsarbetsdagar?? Ha ha fattar noll.. Helt off på såna här saker. Vi har haft en frisk son, aldrig behövt ta ut VAB eller varit sjukskrivna nån av oss så här långa perioder, därför vet jag inte hur det funkar.
    Vi är fast anställda både två jag sen 4 år tillbaka, han sen 6 år tillbaka, båda på heltid.
  27. Cecilia m Ida + liten 10/11
    #14

    Om du får hem blanketter

    på tax uttag av fp så står det där, annars kan du väl ringa och fråga.

    Om det är som jag tror ska man räkna så här:

    Årsinkomst*0,8/årsarbetsdagar=ersättning/arbetsdag.

    Vet ej exakt om man får 80% i sjukpenning men så är det för vab i alla fall.

    Kram och lycka till!
  28. 14
    Om du får hem blanketter på tax uttag av fp så står det där, annars kan du väl ringa och fråga.

    Om det är som jag tror ska man räkna så här:

    Årsinkomst*0,8/årsarbetsdagar=ersättning/arbetsdag.

    Vet ej exakt om man får 80% i sjukpenning men så är det för vab i alla fall.

    Kram och lycka till!
  29. Medlem sedan
    Mar 2004
    #15

    Jag tror han har fått fel

    Om han har en sgi som är 199900 är hans ersättning per dag sgi x 0.8 / 365 = 438 kr. Om han var sjukskriven fredag-tisdag ska han ha ersättning för 5 dagar dvs 5 x 438 = 2190 kr före skatt. Om man tex har 30 % i skatt blir det 1533 kr efter skatt.
    Ring till försäkringskassan och be dom kolla upp det en gång till. Be dem gärna läsa vägledning 2004:2, sidan 100 och framåt, om den du pratar med är osäker på vad som är rätt (du hittar den själv på http://www.fk.se/press/publikationer/vagledningar/?page=/press/index.php).
    Det här gäller under förutsättning att det inte är några konstigheter med din mans inkomst eller arbetstider, dvs det här är i normalfallet.
  30. 15
    Jag tror han har fått fel Om han har en sgi som är 199900 är hans ersättning per dag sgi x 0.8 / 365 = 438 kr. Om han var sjukskriven fredag-tisdag ska han ha ersättning för 5 dagar dvs 5 x 438 = 2190 kr före skatt. Om man tex har 30 % i skatt blir det 1533 kr efter skatt.
    Ring till försäkringskassan och be dom kolla upp det en gång till. Be dem gärna läsa vägledning 2004:2, sidan 100 och framåt, om den du pratar med är osäker på vad som är rätt (du hittar den själv på http://www.fk.se/press/publikationer/vagledningar/?page=/press/index.php).
    Det här gäller under förutsättning att det inte är några konstigheter med din mans inkomst eller arbetstider, dvs det här är i normalfallet.
  31. v
    #16

    jag är långtids-ss

    får inte alls betalt för alla dagar i månaden utan bara vardagar.
  32. 16
    jag är långtids-ss får inte alls betalt för alla dagar i månaden utan bara vardagar.
  33. marib
    #17

    Då måste ngt vara fel

    också långtids ss och får kalenderdag 7dagar/vecka. Om du däremot är långtidss för vård av barn och var arbetslös före så får du bara kalenderdags 5 dagr/vecka.
  34. 17
    Då måste ngt vara fel också långtids ss och får kalenderdag 7dagar/vecka. Om du däremot är långtidss för vård av barn och var arbetslös före så får du bara kalenderdags 5 dagr/vecka.
  35. v
    #18

    ss

    ss och arbetslös pga sjukdomen. Inte ss för vård av barn, får man vara det? Trodde jag inte, nämligen.
  36. 18
    ss ss och arbetslös pga sjukdomen. Inte ss för vård av barn, får man vara det? Trodde jag inte, nämligen.
  37. marib
    #19

    Förstår nog inte rikigt frågan

    formulerade mig nog tokigt själv.
    Om du är arbetslös och ss så ska du ha 7 dagar v med kalenderdagsberäknad ersättning _inte_ 5.
    Om du är arbetslös och hemma för vård av barn, dvs barnet är sjukt, så är det kalenderdagsberäknat 5 dagr/vecka som gäller
  38. 19
    Förstår nog inte rikigt frågan formulerade mig nog tokigt själv.
    Om du är arbetslös och ss så ska du ha 7 dagar v med kalenderdagsberäknad ersättning _inte_ 5.
    Om du är arbetslös och hemma för vård av barn, dvs barnet är sjukt, så är det kalenderdagsberäknat 5 dagr/vecka som gäller
  39. marib
    #20

    Saxat från fk

    Kalenderdagsberäknad sjukpenning
    Sjukpenningen beräknas i regel per kalenderdag
    från och med den 15:e dagen i sjukperioden.
    Du får sjukpenning för alla dagar i veckan
    när den kalenderdagsberäknas. Du får kalenderdagsberäknad
    sjukpenning för hela sjukperioden
    • är arbetslös och anmäld på arbetsförmed-
    lingen om du

    • är egen företagare
    • annars skulle ha fått föräldrapenning eller
    havandeskapspenning
    • vårdar barn i familjehem.

    Får du för 5 dagr/vecka så har du fel ersättning
  40. 20
    Saxat från fk Kalenderdagsberäknad sjukpenning
    Sjukpenningen beräknas i regel per kalenderdag
    från och med den 15:e dagen i sjukperioden.
    Du får sjukpenning för alla dagar i veckan
    när den kalenderdagsberäknas. Du får kalenderdagsberäknad
    sjukpenning för hela sjukperioden
    • är arbetslös och anmäld på arbetsförmed-
    lingen om du

    • är egen företagare
    • annars skulle ha fått föräldrapenning eller
    havandeskapspenning
    • vårdar barn i familjehem.

    Får du för 5 dagr/vecka så har du fel ersättning

Liknande trådar

  1. FK- se sjukpenning?
    By SessanP in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 18:58
  2. På tal om FK o sjukpenning
    By JessicaJoh in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 09:33
  3. vab/sjukpenning
    By Anso W med 3 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 19:23
  4. Om man har sjukpenning
    By Annanym in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 10:21
  5. sjukpenning?
    By mamma till 2 in forum Föräldraledighet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 12:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar