somna själv
_02 Sommarbarn
  1. elina_m_2
    #1

    somna själv

    vår treåring har alltid blivit hjälpt att somna. de senaste 2 åren minst gm att vi legat bredvid henne och sjungit tills hon somnar.

    nu har vi en 3 månaders också och är man själv m båda är nattning ett bekymmer minst sagt.

    nån som har nåt tips hur man kan lära 3 åringen att somna själv (ej intr av 5mm). har försökt introducera för henne att jag sätter mej å läser i köket en stund m dörren öppen. -men då blir ju jag ensam! jag vill inte sova själv, gråter hon.

    jätteglad för tips.
    (kan säga att nr 2 somnat själv i sin säng sen födseln. man lär sig av sina misstag)
  2. 1
    somna själv vår treåring har alltid blivit hjälpt att somna. de senaste 2 åren minst gm att vi legat bredvid henne och sjungit tills hon somnar.

    nu har vi en 3 månaders också och är man själv m båda är nattning ett bekymmer minst sagt.

    nån som har nåt tips hur man kan lära 3 åringen att somna själv (ej intr av 5mm). har försökt introducera för henne att jag sätter mej å läser i köket en stund m dörren öppen. -men då blir ju jag ensam! jag vill inte sova själv, gråter hon.

    jätteglad för tips.
    (kan säga att nr 2 somnat själv i sin säng sen födseln. man lär sig av sina misstag)
  3. Mia m Noel och Elias
    #2

    När Noel skulle..

    lära sig att somna själv fick han ligga i sängen och titta på tv tills han somnade. Första gångerna tog det en kvart och efter det max 5 minuter innan han sov.
    Efter ca 3 veckor sa vi att \"Nu ser du att det inte är farligt att somna själv så nu behövs inte tv:n som sällskap\". Han höll inte riktigt med, men när vi sa att han kunde ha en liten lampa tänd gick han med på det. Tror att han är lite mörkrädd.
    Men om hon tycker om när ni sjunger kanske kan hon lyssna på lite musik på låg volym som hon kan somna till(med en liten nattlampa tänd, om hon är rädd).
    Försök att få henne känna som att det är hennes beslut också. Att hon kanske får bestämma vilken musik osv. Säg att ni ska göra något roligt dagen efter så att hon vill somna snabbt.

    Jag vet inte, det är några idéer som jag kommer på. Men hoppas hon lär sig det snart för att det är så mycket skönare på kvällarna när det räcker med att man säger godnatt, istället för att ligga bredvid och bli trött själv också(Vi gjorde likadant).

    (Kan tillägga att lillebror har lärt sig somna själv ända från början utan att vi behövt göra något särskilt. Han fullkomligt älskar sin säng=)
  4. 2
    När Noel skulle.. lära sig att somna själv fick han ligga i sängen och titta på tv tills han somnade. Första gångerna tog det en kvart och efter det max 5 minuter innan han sov.
    Efter ca 3 veckor sa vi att \"Nu ser du att det inte är farligt att somna själv så nu behövs inte tv:n som sällskap\". Han höll inte riktigt med, men när vi sa att han kunde ha en liten lampa tänd gick han med på det. Tror att han är lite mörkrädd.
    Men om hon tycker om när ni sjunger kanske kan hon lyssna på lite musik på låg volym som hon kan somna till(med en liten nattlampa tänd, om hon är rädd).
    Försök att få henne känna som att det är hennes beslut också. Att hon kanske får bestämma vilken musik osv. Säg att ni ska göra något roligt dagen efter så att hon vill somna snabbt.

    Jag vet inte, det är några idéer som jag kommer på. Men hoppas hon lär sig det snart för att det är så mycket skönare på kvällarna när det räcker med att man säger godnatt, istället för att ligga bredvid och bli trött själv också(Vi gjorde likadant).

    (Kan tillägga att lillebror har lärt sig somna själv ända från början utan att vi behövt göra något särskilt. Han fullkomligt älskar sin säng=)
  5. Medlem sedan
    Jul 2004
    #3

    vi hade samma problem här för ngra månader sen

    och vi var och köpte en sovkompis med jacob. Hans nalle som han nu älskar. Han somnar självi sin säng med den nya nallen. Vi pratade mycket om det innan så han visste i förväg att han skulle ha nallen som sovkompis.
    Vi läser saga och sjunger för honom sen tar nallen över.
    Köpte även en \"spöklampa\" på ikea som man laddar. Det är ett gummihölje på de så jacob har nu både nallen och lampan som sovkompisar.

    För oss har detta fungerat jättebra
  6. 3
    vi hade samma problem här för ngra månader sen och vi var och köpte en sovkompis med jacob. Hans nalle som han nu älskar. Han somnar självi sin säng med den nya nallen. Vi pratade mycket om det innan så han visste i förväg att han skulle ha nallen som sovkompis.
    Vi läser saga och sjunger för honom sen tar nallen över.
    Köpte även en \"spöklampa\" på ikea som man laddar. Det är ett gummihölje på de så jacob har nu både nallen och lampan som sovkompisar.

    För oss har detta fungerat jättebra
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4

    Samma problem!

    Ida har inte lärt sig somna själv. HOn har alltid haft problem med sin mage, haft en massa luft som hon inte klarat av att rapa upp. Det har lett till att hon spänt sig och när hon spänt sig kan hon inte rapa... Hopplös situation alltså. Nu går det rätt bra, dvs det tar bara ungefär 20 minuter tills hon kan somna om vi ligger bredvid. Tyvärr har lillebror samma mage, så även om han gärna sover i sin säng så är det stört omöjligt att ligga ner och somna, även för honom.

    Jag har inga tips alltså... Om jag måste natta båda själv, så bär jag lillebror i Idas rum. Sjunger för Ida samtidigt som jag \"rapar\" OLof till sömns. Hon är med på detta, för jag förklarar redan tidigare på dagen att jag inte kan ligga bredvid henne eftersom \"Olof bara skriker då\". Och att lillebror skriker vill hon inte, så hon accepterar det hela. Men bara om jag är ensam hemma. Det tar längre tid för henne att slappna av då men det funkar.

    Kan du inte hitta på någon \"nödsituation\" som gör att du inte kan ligga bredvid henne. Berätta det redan tidigare på dagen och prata om det då, innan hon är trött och det blir en svår sak att hantera. Kanske är hon då inte så envis och sjåpig som vår dotter...
  8. 4
    Samma problem! Ida har inte lärt sig somna själv. HOn har alltid haft problem med sin mage, haft en massa luft som hon inte klarat av att rapa upp. Det har lett till att hon spänt sig och när hon spänt sig kan hon inte rapa... Hopplös situation alltså. Nu går det rätt bra, dvs det tar bara ungefär 20 minuter tills hon kan somna om vi ligger bredvid. Tyvärr har lillebror samma mage, så även om han gärna sover i sin säng så är det stört omöjligt att ligga ner och somna, även för honom.

    Jag har inga tips alltså... Om jag måste natta båda själv, så bär jag lillebror i Idas rum. Sjunger för Ida samtidigt som jag \"rapar\" OLof till sömns. Hon är med på detta, för jag förklarar redan tidigare på dagen att jag inte kan ligga bredvid henne eftersom \"Olof bara skriker då\". Och att lillebror skriker vill hon inte, så hon accepterar det hela. Men bara om jag är ensam hemma. Det tar längre tid för henne att slappna av då men det funkar.

    Kan du inte hitta på någon \"nödsituation\" som gör att du inte kan ligga bredvid henne. Berätta det redan tidigare på dagen och prata om det då, innan hon är trött och det blir en svår sak att hantera. Kanske är hon då inte så envis och sjåpig som vår dotter...
  9. elina_m_2
    #5

    tack

    så hemskt mkt allihop.

    jättebra och barnvänliga tips!

    nu ska jag å sambon snacka om på vilket sätt vi ska ta den lilla tjuren vid hornen
  10. 5
    tack så hemskt mkt allihop.

    jättebra och barnvänliga tips!

    nu ska jag å sambon snacka om på vilket sätt vi ska ta den lilla tjuren vid hornen
  11. annasthlm
    #6

    Jadu

    att gå från att få somna till sång till att du sätter dig i köket är kanske lite hardcore...?

    Kanske göra en övergångsperiod?
    Fortsätta sjunga, säg kanske 1 sång eller nåt, sätta sig upp bredvid henne i sängen och försäkra henne om att du sitter där tills hon somnat.
    Efter ett tag kanske flytta ner till fotänden och sitta där tills hon somnar.
    Sedan utöka steget till att sitta på en stol i rummet tills hon somnar, flytta stolen en bit efter ett tag.
    Försäkra henne lugnande om att ni finns där.
    Sen har ni kanske kommit så långt att ni kan sitta utanför rummet.
    Tillslut kanske det räcker med en godnattsång/saga, godnattpuss och \"Jag finns här ute om det är något\"

    Jag tror steget mellan sångmys och \"jag sitter i köket\" är för stort...

    Lycka till!
  12. 6
    Jadu att gå från att få somna till sång till att du sätter dig i köket är kanske lite hardcore...?

    Kanske göra en övergångsperiod?
    Fortsätta sjunga, säg kanske 1 sång eller nåt, sätta sig upp bredvid henne i sängen och försäkra henne om att du sitter där tills hon somnat.
    Efter ett tag kanske flytta ner till fotänden och sitta där tills hon somnar.
    Sedan utöka steget till att sitta på en stol i rummet tills hon somnar, flytta stolen en bit efter ett tag.
    Försäkra henne lugnande om att ni finns där.
    Sen har ni kanske kommit så långt att ni kan sitta utanför rummet.
    Tillslut kanske det räcker med en godnattsång/saga, godnattpuss och \"Jag finns här ute om det är något\"

    Jag tror steget mellan sångmys och \"jag sitter i köket\" är för stort...

    Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Har du hört talas om ...

    en bok som heter \"The no cry sleep solution\"? Det har kommit en uppföljare nu för större barn också \" ... for toddlers\" tror jag den heter. Finns på adlibris, bokus etc, jag har hört att de ska vara väldigt bra! En massa tips och individanpassade råd. Inte en hård och snabb metod, utan hjälp och stöd för hur man långsiktigt förbättrar sömnen utan att utsätta barnet för gråt och panik.
  14. 7
    Har du hört talas om ... en bok som heter \"The no cry sleep solution\"? Det har kommit en uppföljare nu för större barn också \" ... for toddlers\" tror jag den heter. Finns på adlibris, bokus etc, jag har hört att de ska vara väldigt bra! En massa tips och individanpassade råd. Inte en hård och snabb metod, utan hjälp och stöd för hur man långsiktigt förbättrar sömnen utan att utsätta barnet för gråt och panik.
  15. elina_m_2
    #8

    tack ni med

    för jättebra tips.

    och för att det är fler som inte känner att \"hardcore\" är den bästa lösningen

    kramkram
    (just nu är det akuta problemet den lille 3 månadersgrabben som tycker att suga på bröstet heeela natten lång är en bra grej)
  16. 8
    tack ni med för jättebra tips.

    och för att det är fler som inte känner att \"hardcore\" är den bästa lösningen

    kramkram
    (just nu är det akuta problemet den lille 3 månadersgrabben som tycker att suga på bröstet heeela natten lång är en bra grej)

Liknande trådar

  1. Somna själv
    By Malin08 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 03:26
  2. Att somna själv
    By Stella* in forum _0506 Junibarn
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 18:53
  3. Somna själv
    By Ixone in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 12:06
  4. Somna själv
    By C med R in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 22:01
  5. Somna in själv??
    By tjorven in forum _03 Höstbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 22:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar