Vad göra med köttfärs?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jun 2000
    #1

    Vad göra med köttfärs?

    Jag skulle haft kotletter till middag, men så upptäckte jag att det fanns inte så det räckte till oss tre, plus lunch iaf till sambon *mutter* Så jag tog fram ett paket med 500 gram köttfärs i stället. Utan att veta alls vad jag ska göra med den! Har ni några bra förslag? Kassan är riktigt skral så det får inte vara en massa jag måste köpa (får max kosta 30,-) och jag vill ha potatis till :) Någon mer än jag som spenderar sin söndag framför datan och vill förbarma sig över mig :)
  2. 1
    Vad göra med köttfärs? Jag skulle haft kotletter till middag, men så upptäckte jag att det fanns inte så det räckte till oss tre, plus lunch iaf till sambon *mutter* Så jag tog fram ett paket med 500 gram köttfärs i stället. Utan att veta alls vad jag ska göra med den! Har ni några bra förslag? Kassan är riktigt skral så det får inte vara en massa jag måste köpa (får max kosta 30,-) och jag vill ha potatis till :) Någon mer än jag som spenderar sin söndag framför datan och vill förbarma sig över mig :)
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2

    Jag hade planer på...

    ...att laga en zucchini-moussaka idag, men det föll på ICAs köttfärs... Fast den hade vi nog ätit utan potatis förstås.
  4. 2
    Jag hade planer på... ...att laga en zucchini-moussaka idag, men det föll på ICAs köttfärs... Fast den hade vi nog ätit utan potatis förstås.
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3

    köttfärslimpa kanske?

    Det är ju gott med potatis till o du behöver inte köpa massa dyra ingredienser..

    Är själv fattig nu..håller på att baka bröd så att vi ska ha lite kvällsfika..
  6. 3
    köttfärslimpa kanske? Det är ju gott med potatis till o du behöver inte köpa massa dyra ingredienser..

    Är själv fattig nu..håller på att baka bröd så att vi ska ha lite kvällsfika..
  7. Medlem sedan
    Aug 1999
    #4

    Ungarnas favvisgryta

    Bryn upp lite lök o vitlök om du gillar det i en stekgryta eller annan med lock.
    Dånga i köttfärsen rör lite. salta o peppermix alt. vitlökspeppar. skala o skiva potatis. skala o skiva morötter. varva i detta i grytan späd med lite vatten + 1st buljongtärning. lite kinesisk soya. På med locket o låt puttra ca 20minuter så potatisen blir mjuk o morötterna så klart.
    Servera med en sallad o lingonsylt.
    MUMS jättegott OCH BILLIGT!!!
  8. 4
    Ungarnas favvisgryta Bryn upp lite lök o vitlök om du gillar det i en stekgryta eller annan med lock.
    Dånga i köttfärsen rör lite. salta o peppermix alt. vitlökspeppar. skala o skiva potatis. skala o skiva morötter. varva i detta i grytan späd med lite vatten + 1st buljongtärning. lite kinesisk soya. På med locket o låt puttra ca 20minuter så potatisen blir mjuk o morötterna så klart.
    Servera med en sallad o lingonsylt.
    MUMS jättegott OCH BILLIGT!!!
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5

    Köttfärslimpa?

    Jag gör den enkla med 500 g köttfärs, 1 burk CF och en påse fransk löksoppa (bara pulvret). Gräddar som vanlig köttfärslimpa enligt recept i någon kokbok. Kokt potatis och kokta morötter till.
  10. 5
    Köttfärslimpa? Jag gör den enkla med 500 g köttfärs, 1 burk CF och en påse fransk löksoppa (bara pulvret). Gräddar som vanlig köttfärslimpa enligt recept i någon kokbok. Kokt potatis och kokta morötter till.
  11. feather
    #6

    det receptet ska jag spara..

    billiga ingredienser..toppen för mig med mycket skral kassa!
  12. 6
    det receptet ska jag spara.. billiga ingredienser..toppen för mig med mycket skral kassa!
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Dela på kotletterna

    och gör en grönsaksgratäng att fylla ut med så det mättar.

    Köttfärsen blandar du ut med hälften finrivna morötter, så gör du en köttfärssås som grund. Det som blir över av den fyller du på med vita bönor och gör en chiliconcarne av sedan som du serverar med ris till (tjejerna får ris till chilin på skolan, så det har vi hemam också).

    Eller så har du resterna på köttfärssåsen till att göra en lasagne av och drygar ut med en burk extra krossade tomater.
  14. 7
    Dela på kotletterna och gör en grönsaksgratäng att fylla ut med så det mättar.

    Köttfärsen blandar du ut med hälften finrivna morötter, så gör du en köttfärssås som grund. Det som blir över av den fyller du på med vita bönor och gör en chiliconcarne av sedan som du serverar med ris till (tjejerna får ris till chilin på skolan, så det har vi hemam också).

    Eller så har du resterna på köttfärssåsen till att göra en lasagne av och drygar ut med en burk extra krossade tomater.
  15. Medlem sedan
    Aug 1999
    #8

    mm både...

    billigt, enkelt och inte onyttigt en stor sallad så är det perfekt.
  16. 8
    mm både... billigt, enkelt och inte onyttigt en stor sallad så är det perfekt.
  17. Medlem sedan
    Jun 2000
    #9

    Tack för era tips!

    Sambon vaknade och tyckte att det fick bli köttfärslimpa. Men jag sparar era andra tips, för dom lär också behövas i veckan :)
  18. 9
    Tack för era tips! Sambon vaknade och tyckte att det fick bli köttfärslimpa. Men jag sparar era andra tips, för dom lär också behövas i veckan :)

Liknande trådar

  1. Vad göra av köttfärs?
    By AnnaMariaMaraccas in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 14:58
  2. Vad göra med köttfärs?
    By Blanca in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 11:21
  3. 1 kg köttfärs-vad göra???
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 14:24
  4. Vad göra av Köttfärs?
    By Annelie in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 23:40
  5. Vad göra med köttfärs?
    By jenny_u in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 15:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar