Fisk vid mjölkallergi?
Astma & allergi - barn
  1. Ina m. Elina 8/4 -05
    #1

    Fisk vid mjölkallergi?

    Min dotter är 6 månader så vi har börjat med smakisar. Bör man vänta med att introducera fisk om man har ett barn som är allergiskt mot komjölk? Tänkte ifall risken är större att hon drabbas av allergi även mot annat...?
  2. 1
    Fisk vid mjölkallergi? Min dotter är 6 månader så vi har börjat med smakisar. Bör man vänta med att introducera fisk om man har ett barn som är allergiskt mot komjölk? Tänkte ifall risken är större att hon drabbas av allergi även mot annat...?
  3. Karin
    #2

    Svar

    Om barnet inte är högriskbarn på annat sätt så följer introduktionen av mat samma rekommendationer som vilket barn som helst.
  4. 2
    Svar Om barnet inte är högriskbarn på annat sätt så följer introduktionen av mat samma rekommendationer som vilket barn som helst.
  5. cs
    #3

    Vi fick rådet

    att avvakta med fisk, för att minska risken för fiskallergi.
  6. 3
    Vi fick rådet att avvakta med fisk, för att minska risken för fiskallergi.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Vi har mycket allergi på båda sidor i släkten

    så vi fick rådet att vänta med fisk, ägg och soja till ett års ålder. Men om ingen av er är allergiker så vet jag inte hur stor risken är - dumt att begränsa matmöjlighererna om man inte måste! Vad säger bvc/behandlande läkare?
  8. 4
    Vi har mycket allergi på båda sidor i släkten så vi fick rådet att vänta med fisk, ägg och soja till ett års ålder. Men om ingen av er är allergiker så vet jag inte hur stor risken är - dumt att begränsa matmöjlighererna om man inte måste! Vad säger bvc/behandlande läkare?
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5

    Jag har

    inte pratat med dem ännu. Väntar på kallelse till sjukhuset för allergiutredning. Ska fråga dem då.
    Litar inte på vår bvc-sköterska, hennes kunskaper om allergi verkar väääldigt begränsade.
    Ingen av oss föräldrar, eller andra släktingar heller för den delen, är allergiska mot fisk. Däremot finns allergi mot nötter, frukter m.m.
  10. 5
    Jag har inte pratat med dem ännu. Väntar på kallelse till sjukhuset för allergiutredning. Ska fråga dem då.
    Litar inte på vår bvc-sköterska, hennes kunskaper om allergi verkar väääldigt begränsade.
    Ingen av oss föräldrar, eller andra släktingar heller för den delen, är allergiska mot fisk. Däremot finns allergi mot nötter, frukter m.m.
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6

    Jag funderar

    på om det inte är bra att introducera fisk \"i skydd av\" amningen. Det rekommenderas ju när det gäller gluten. Jag ammar fortfarande mycket men jag vet ju inte hur länge dottern kommer vilja det. Hon visar iofs inga tecken på att vilja sluta, men ändå...
  12. 6
    Jag funderar på om det inte är bra att introducera fisk \"i skydd av\" amningen. Det rekommenderas ju när det gäller gluten. Jag ammar fortfarande mycket men jag vet ju inte hur länge dottern kommer vilja det. Hon visar iofs inga tecken på att vilja sluta, men ändå...
  13. Medlem sedan
    Aug 2004
    #7

    Ja...

    det låter vettigt. Kanske ska höra med en läkare också för säkerhets skull...
  14. 7
    Ja... det låter vettigt. Kanske ska höra med en läkare också för säkerhets skull...
  15. lindaley
    #8

    vi har tagit upp den frågan

    med vår allergikonsulent när det var aktuellt med fisk för våran mjölkallergiker och hon tyckte att man skulle prova allt för att sedan vid reaktion utesluta..jag tyckte dock detta lät hemskt med tanke på att vi i släkten haft fall av allergichock pga fisk så vi väntade tills hon var 10-11 mån iaf. och det har gått hur bra som helst!! vi har även väntat med ägg, då hon haft rätt mycket eksem. Jag tycker du skall höra med en läkare vad som gäller i just ert fall...lycka till!
  16. 8
    vi har tagit upp den frågan med vår allergikonsulent när det var aktuellt med fisk för våran mjölkallergiker och hon tyckte att man skulle prova allt för att sedan vid reaktion utesluta..jag tyckte dock detta lät hemskt med tanke på att vi i släkten haft fall av allergichock pga fisk så vi väntade tills hon var 10-11 mån iaf. och det har gått hur bra som helst!! vi har även väntat med ägg, då hon haft rätt mycket eksem. Jag tycker du skall höra med en läkare vad som gäller i just ert fall...lycka till!

Liknande trådar

  1. Mjölkallergi
    By Emmet27 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 23:21
  2. Fet fisk-icke fet fisk
    By Love in forum Mat & dryck
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 21:23
  3. Ni med mjölkallergi
    By fiia in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 18:57
  4. Mjölkallergi??
    By Pärlan in forum Bebissnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 19:00
  5. Mjölkallergi...
    By K-line in forum _0505 Majbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 13:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar