Stöd vid skolbyte
Autismspektrum
  1. et
    #1

    Stöd vid skolbyte

    Hej! Är det någon som vet vilka regler som gäller för stöd om man väljer ett friskolealternativ. Sonen ska snart byta skola, eftersom den nuvarande skolan bara går up till sexan. Den kommunala skola där hans klass hamnar har i år valt att placera alla svaga elever i en klass, oavsett orsak. Det betyder att man blandar elever som min son, som behöver lugn och ro för att kunna jobba, med elever som är utåtagerande och störande. Det tycker jag inte låter bra alls, så jag har undersökt vilka alternativ det finns. Han står i kö till en friskola med montessoriinriktning, och jag trodde självklart att han hade rätt att få stöd även där, men så är det tydligen inte enligt sonens nuvarande skola. Väljer han (eller vi) bort det kommunala alternativet, så har han ingen rätt till att få hjälp från kommunen. Jag blev minst sagt förvånad när jag hörde det, och tänkte nu fråga om ni har någon erfarenhet av detta. Stämmer det verkligen? Nu kännner jag mig jätteledsen, för jag vet att friskolan är bra och lugn (storasyster går där), och han skulle må bra där om han får hjälp av en assistent, som han har nu. Men utan är det förstås omöjligt och jag tror inte heller att skolan kan ta emot honom då. Jag trodde stödet var för elevens bästa, oavsett skolform, men det var väl naivt av mig.
  2. 1
    Stöd vid skolbyte Hej! Är det någon som vet vilka regler som gäller för stöd om man väljer ett friskolealternativ. Sonen ska snart byta skola, eftersom den nuvarande skolan bara går up till sexan. Den kommunala skola där hans klass hamnar har i år valt att placera alla svaga elever i en klass, oavsett orsak. Det betyder att man blandar elever som min son, som behöver lugn och ro för att kunna jobba, med elever som är utåtagerande och störande. Det tycker jag inte låter bra alls, så jag har undersökt vilka alternativ det finns. Han står i kö till en friskola med montessoriinriktning, och jag trodde självklart att han hade rätt att få stöd även där, men så är det tydligen inte enligt sonens nuvarande skola. Väljer han (eller vi) bort det kommunala alternativet, så har han ingen rätt till att få hjälp från kommunen. Jag blev minst sagt förvånad när jag hörde det, och tänkte nu fråga om ni har någon erfarenhet av detta. Stämmer det verkligen? Nu kännner jag mig jätteledsen, för jag vet att friskolan är bra och lugn (storasyster går där), och han skulle må bra där om han får hjälp av en assistent, som han har nu. Men utan är det förstås omöjligt och jag tror inte heller att skolan kan ta emot honom då. Jag trodde stödet var för elevens bästa, oavsett skolform, men det var väl naivt av mig.
  3. Medlem sedan
    Jul 2005
    #2

    rätt till hjälp

    Vår son och lillasyster går på privat förskola. Oavsett var du går gäller skollagen och rätten till hjälp. Vår förskola kommer att ansöka om bidrag från kommunen och stadsdelen för att skaffa resurs åt vår son. Har alltså inga klara regler för mig exakt hur det ska vara men oavsett var din son går har han rätt till hjälp. Lycka till!
  4. 2
    rätt till hjälp Vår son och lillasyster går på privat förskola. Oavsett var du går gäller skollagen och rätten till hjälp. Vår förskola kommer att ansöka om bidrag från kommunen och stadsdelen för att skaffa resurs åt vår son. Har alltså inga klara regler för mig exakt hur det ska vara men oavsett var din son går har han rätt till hjälp. Lycka till!
  5. Fredetta
    #3

    De har samma regler som andra skolor men...

    det är inte alltid de tillämpar dem..
    Enda sättet att kolla upp det är att prata med rektorn för skolan om hur de hanterar extra resurser och vilka krav de ställer för att man överhuvudtaget ska få resurs (kanske diagnos osv)..och jag skulle även kolla med andra föräldrar på skolan som har resurskrävande barn hur de tycker att samarbetet med skolan fungerar (om det nu finns några...)

    En del friskolor påstår nämligen att de har resurser för \"krävande barn\" men sorterar gärna ut dessa barn ur kön när man söker till den skolan, bara för att slippa besvär.

    Själv har jag inget gott att säga om friskolor pga egen dålig erfarenhet för min son, men därmed är det inte sagt att alla är dåliga...

    Var bara extra noga med att kolla upp dem och glöm inte att de faktiskt är vinstdrivande företag också med begränsad insyn i hur verksamheten fungerar till skillnad från kommunala skolor. Glöm inte bort viktiga frågor som finns skolhälsovård och i vilken omfattning, har de behöriga lärare eller en massa obehöriga lärare osv. Hur bemöter de barn med svårigheter eller speciella behov osv.
  6. 3
    De har samma regler som andra skolor men... det är inte alltid de tillämpar dem..
    Enda sättet att kolla upp det är att prata med rektorn för skolan om hur de hanterar extra resurser och vilka krav de ställer för att man överhuvudtaget ska få resurs (kanske diagnos osv)..och jag skulle även kolla med andra föräldrar på skolan som har resurskrävande barn hur de tycker att samarbetet med skolan fungerar (om det nu finns några...)

    En del friskolor påstår nämligen att de har resurser för \"krävande barn\" men sorterar gärna ut dessa barn ur kön när man söker till den skolan, bara för att slippa besvär.

    Själv har jag inget gott att säga om friskolor pga egen dålig erfarenhet för min son, men därmed är det inte sagt att alla är dåliga...

    Var bara extra noga med att kolla upp dem och glöm inte att de faktiskt är vinstdrivande företag också med begränsad insyn i hur verksamheten fungerar till skillnad från kommunala skolor. Glöm inte bort viktiga frågor som finns skolhälsovård och i vilken omfattning, har de behöriga lärare eller en massa obehöriga lärare osv. Hur bemöter de barn med svårigheter eller speciella behov osv.
  7. et
    #4

    tack för svar båda två

    Jag måste helt enkelt ringa friskolan och fråga. Det är ju en ekonomisk förening (bestående av föräldrarna) som driver skolan, så det är ju inget vinstintresse per se. Och precis som du har jag haft dåliga erfarenheter av friskolor också, men just den här har jag ju goda erfarenheter av för dotterns del och vet hur den fungerar. Det finns många \"nördar\" (vänligt menat) där så min son skulle nog hitta vänner och det är framförallt mycket lugnt och tryggt. Bra lärare och fina miljöer. Problemet är att det är montessoripedagogik, vilket är bra, men inte så lätt att börja med om man har lite dålig förmåga att komma igång med saker själv. Men med en igångsättande assistent och extra stöd tror jag att det går. Jag ska också ta och kontakta BUP och fråga vad som gäller.
  8. 4
    tack för svar båda två Jag måste helt enkelt ringa friskolan och fråga. Det är ju en ekonomisk förening (bestående av föräldrarna) som driver skolan, så det är ju inget vinstintresse per se. Och precis som du har jag haft dåliga erfarenheter av friskolor också, men just den här har jag ju goda erfarenheter av för dotterns del och vet hur den fungerar. Det finns många \"nördar\" (vänligt menat) där så min son skulle nog hitta vänner och det är framförallt mycket lugnt och tryggt. Bra lärare och fina miljöer. Problemet är att det är montessoripedagogik, vilket är bra, men inte så lätt att börja med om man har lite dålig förmåga att komma igång med saker själv. Men med en igångsättande assistent och extra stöd tror jag att det går. Jag ska också ta och kontakta BUP och fråga vad som gäller.

Liknande trådar

  1. Stöd eller inte stöd i skolan
    By Yael in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 16:51
  2. Stöd eller inte stöd i skolan
    By Yael in forum Bokstavsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 14:11
  3. Skolbyte
    By Monica med A & C in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 11:33
  4. Skolbyte...
    By ar72 in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 22:16
  5. Skolbyte
    By Nyponrosen in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 12:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar