Lamm ???
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Aug 1999
    #1

    Lamm ???

    Vi har haft lamm här i sommar, där en del nu gått till slakt och vi fått en del kött. Men... hur ska jag laga till det?

    Jag har sldrig ätit lamm, har aldrig ens lagat stek och är jättedålig på kött över huvudtaget, jag har inte ens ätit kött förrän nu i vuxen ålder så jag känner mig lite borta på det området.

    Idag skulle jag laga till lammstek, salt, peppar, vitlök, in i ugnen på 175 grader med stektermometer. Efter en timme var graderna uppe i 85 men köttet såg olagad ut på utsidan. Väntade en halvtimme till, men den såg lika ofärdig ut. Graderna hade då gått upp till 95 så jag tog ut stekarna men de såg lika ofärdiga ut. Som råa nästan.

    Så, jag slängde faktiskt bort stekarna, jag vågade inte ens provsmaka...

    HUR ska egentligen lammkött se ut?
    HUR ska man laga till det för att det ska bli gott?


  2. 1
    Lamm ??? Vi har haft lamm här i sommar, där en del nu gått till slakt och vi fått en del kött. Men... hur ska jag laga till det?

    Jag har sldrig ätit lamm, har aldrig ens lagat stek och är jättedålig på kött över huvudtaget, jag har inte ens ätit kött förrän nu i vuxen ålder så jag känner mig lite borta på det området.

    Idag skulle jag laga till lammstek, salt, peppar, vitlök, in i ugnen på 175 grader med stektermometer. Efter en timme var graderna uppe i 85 men köttet såg olagad ut på utsidan. Väntade en halvtimme till, men den såg lika ofärdig ut. Graderna hade då gått upp till 95 så jag tog ut stekarna men de såg lika ofärdiga ut. Som råa nästan.

    Så, jag slängde faktiskt bort stekarna, jag vågade inte ens provsmaka...

    HUR ska egentligen lammkött se ut?
    HUR ska man laga till det för att det ska bli gott?


  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Lammgryta är gott!

    Jag har inget recept, men döttrarna brukar be mormor att göra lammgryta när de blir sugna.

    Om du känner dig osäker på stekarna, så hade du kunnat skiva köttet och stekt på i stekpannan istället. Eller tärnat och gjort en gryta som får puttra en stund till.
  4. 2
    Lammgryta är gott! Jag har inget recept, men döttrarna brukar be mormor att göra lammgryta när de blir sugna.

    Om du känner dig osäker på stekarna, så hade du kunnat skiva köttet och stekt på i stekpannan istället. Eller tärnat och gjort en gryta som får puttra en stund till.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3

    Var den fryst?

    Eller hade du tinat och inte fått det genomtinat kanske? Eller hade du placerat stektermometern tokigt? Den får vare sig vara för nära ytan eller för nära ett ben...

    Lammkött skall ätas rosa, nästan blodigt, då är den som bäst. Tråkigt att du slängde dem, i värsta fall hade du ju kunnat tärna ner köttet och haft i en pytt, då hade du ju stekt på den en gång till.
  6. 3
    Var den fryst? Eller hade du tinat och inte fått det genomtinat kanske? Eller hade du placerat stektermometern tokigt? Den får vare sig vara för nära ytan eller för nära ett ben...

    Lammkött skall ätas rosa, nästan blodigt, då är den som bäst. Tråkigt att du slängde dem, i värsta fall hade du ju kunnat tärna ner köttet och haft i en pytt, då hade du ju stekt på den en gång till.

Liknande trådar

  1. Det här med lamm....
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 00:28
  2. lamm
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 09:44
  3. lamm
    By MrsE in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 08:28
  4. Lamm?
    By singoalla in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 16:06
  5. Lamm
    By MissyMK in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 11:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar