Om det blir igångsättning...?
_0510 Oktoberbarn
  1. Lindis bf 6/10 (+10)
    #1

    Om det blir igångsättning...?

    Jag ska ju på övertids-ul på fredag, och då bestäms det om det blir igångsättning. Min barnmorska sa att isf blir det nog samma dag el dagen efter, och eftersom det är lördag så skulle det troligtvis bli redan på fredag. (Men det är ju inte hon som bestämmer det, det är ju dom på bb, så det kan väl bli på måndag efter lika gärna, hoppas inte.)
    Jag är på +15 då.
    Men det jag undrar: Är det vanligt att det blir igångsättning redan samma dag? Vad är det som avgör vilken dag det blir? Hur går det till? Borde man ta med sig väskan? Eller gör dom nåt och sen får man åka hem igen och vänta in?
  2. 1
    Om det blir igångsättning...? Jag ska ju på övertids-ul på fredag, och då bestäms det om det blir igångsättning. Min barnmorska sa att isf blir det nog samma dag el dagen efter, och eftersom det är lördag så skulle det troligtvis bli redan på fredag. (Men det är ju inte hon som bestämmer det, det är ju dom på bb, så det kan väl bli på måndag efter lika gärna, hoppas inte.)
    Jag är på +15 då.
    Men det jag undrar: Är det vanligt att det blir igångsättning redan samma dag? Vad är det som avgör vilken dag det blir? Hur går det till? Borde man ta med sig väskan? Eller gör dom nåt och sen får man åka hem igen och vänta in?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Det avgörande är....

    ...hur bebisen mår. Är allt ok så finns det ingen anledning att sätta igång det så fort.

    När jag blev igångsatt med första barnet fick jag värkstimulerande dropp. Efter 4 timmar med dropp gick vattnet och sen tog det ännu 11 timmar innan värkarna började. Men HUR dom sätter igång beror helt på hur situationen ser ut och hur mogen du är.
  4. 2
    Det avgörande är.... ...hur bebisen mår. Är allt ok så finns det ingen anledning att sätta igång det så fort.

    När jag blev igångsatt med första barnet fick jag värkstimulerande dropp. Efter 4 timmar med dropp gick vattnet och sen tog det ännu 11 timmar innan värkarna började. Men HUR dom sätter igång beror helt på hur situationen ser ut och hur mogen du är.
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3

    Min bm sa...

    att det berodde på hur bebisen mådde och hur jag mådde. Och vad jag ville, och hon sa att det brukar oftast vara så att det blir som mamman vill. (Det tycker jag är bra)
    Eftersom det är så många som blir igångsatt efter att ha gått över tiden, så borde det ju inte vara så att det hänger på hur bebisen mår, för så många kan ju inte må såå dåligt där inne. Tycker jag, eller har jag fel?
  6. 3
    Min bm sa... att det berodde på hur bebisen mådde och hur jag mådde. Och vad jag ville, och hon sa att det brukar oftast vara så att det blir som mamman vill. (Det tycker jag är bra)
    Eftersom det är så många som blir igångsatt efter att ha gått över tiden, så borde det ju inte vara så att det hänger på hur bebisen mår, för så många kan ju inte må såå dåligt där inne. Tycker jag, eller har jag fel?
  7. Phia m Viktor 2005/03 + lillasyster på bf dan14/10
    #4

    Jag har ju erfarenhet av detta nu....

    Eftersom jag blev igångsatt i torsdags.

    Allt beror ju på hur barnet mår. Om de ser att det finns ev problem, för lite vatten, att barnet är stressat mm. Så sätter de igång det direkt, OK en del kan bli hem skickade några timmar och sedan få komma tillbaka.

    Jag fick beslutet om igångsättning pga av för höga hjärtljud och direkt efter fick jag komma in på förlossningsrummet. Jag hade packat väskan innan vi for in men lämnade den i bilen (Jag är lite skrockfull, har man den med in blir man hem skickad, men lämnar men den i bilen blir det bebis och det ville jag ju ha.) Så när vi hade fått rummet gick min sambo och hämtade väskan och handlade pizza åt oss bägge eftersom kl var 17 och vi måsta ju ställa in oss på en lång natt.

    På Huddinge gick det till så här för mig. Utgångsläge 1cm öppen och inget vattenavgång. De satte in en katet som de fyllde med vatten och den skulle sitta inne tills den ramlade ut, då är man öppen ca 4 cm. Då och då drog de i den så att det hela tiden skulle vara tryck detta sa de kunde ta 6-10 h men för mig tog det bara 2½h sedan ramlade den ut.

    Därefter stack de hål på hinnan och vatnet gick sedan fick jag värkstimulerande dropp. Därefter liknas förlossningen med en \"vanlig\" förlossning och allt gick som det skulle.
  8. 4
    Jag har ju erfarenhet av detta nu.... Eftersom jag blev igångsatt i torsdags.

    Allt beror ju på hur barnet mår. Om de ser att det finns ev problem, för lite vatten, att barnet är stressat mm. Så sätter de igång det direkt, OK en del kan bli hem skickade några timmar och sedan få komma tillbaka.

    Jag fick beslutet om igångsättning pga av för höga hjärtljud och direkt efter fick jag komma in på förlossningsrummet. Jag hade packat väskan innan vi for in men lämnade den i bilen (Jag är lite skrockfull, har man den med in blir man hem skickad, men lämnar men den i bilen blir det bebis och det ville jag ju ha.) Så när vi hade fått rummet gick min sambo och hämtade väskan och handlade pizza åt oss bägge eftersom kl var 17 och vi måsta ju ställa in oss på en lång natt.

    På Huddinge gick det till så här för mig. Utgångsläge 1cm öppen och inget vattenavgång. De satte in en katet som de fyllde med vatten och den skulle sitta inne tills den ramlade ut, då är man öppen ca 4 cm. Då och då drog de i den så att det hela tiden skulle vara tryck detta sa de kunde ta 6-10 h men för mig tog det bara 2½h sedan ramlade den ut.

    Därefter stack de hål på hinnan och vatnet gick sedan fick jag värkstimulerande dropp. Därefter liknas förlossningen med en \"vanlig\" förlossning och allt gick som det skulle.
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5

    Men vad jobbigt...

    det kunde alltså ta 6-10 h innan nåt började hända? Kul att sitta där så länge, eller ligga kanske rättare sagt, eller? Men skönt att det gick snabbt för dig iallafall då. Usch, nu börjar jag gruva mig, att det blir för lång och tråkig väntan liksom. Bättre om man fick nåt slags medel sen fick man åka hem och vänta till det hände nåt. Men men, jag hoppas sååå mycket att bebisen vill ut innan fredag, så jag slipper igångsättning...
  10. 5
    Men vad jobbigt... det kunde alltså ta 6-10 h innan nåt började hända? Kul att sitta där så länge, eller ligga kanske rättare sagt, eller? Men skönt att det gick snabbt för dig iallafall då. Usch, nu börjar jag gruva mig, att det blir för lång och tråkig väntan liksom. Bättre om man fick nåt slags medel sen fick man åka hem och vänta till det hände nåt. Men men, jag hoppas sååå mycket att bebisen vill ut innan fredag, så jag slipper igångsättning...
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    Fråga om övertid

    Hej,

    Har inget svar på din fråga tyvarr, men har själv en fråga ang. vad som räknas som övertid.

    Har du fått tid för övertidsul först på dag 15+? Jag trodde man flyttat fram gränsen till 41+3 för övertid? Men det är väl antagligen olika iof...(bor själv i Stockholm och har för mig att jag hört detta).
    Räknar kallt med att gå över ca 2 v. denna gång med, men hade hoppats komma på övertidskontroll innan dag 15+. Sist fick jag tid på dag 14+ (men födde den dagen så jag slapp).

    /Anna
  12. 6
    Fråga om övertid Hej,

    Har inget svar på din fråga tyvarr, men har själv en fråga ang. vad som räknas som övertid.

    Har du fått tid för övertidsul först på dag 15+? Jag trodde man flyttat fram gränsen till 41+3 för övertid? Men det är väl antagligen olika iof...(bor själv i Stockholm och har för mig att jag hört detta).
    Räknar kallt med att gå över ca 2 v. denna gång med, men hade hoppats komma på övertidskontroll innan dag 15+. Sist fick jag tid på dag 14+ (men födde den dagen så jag slapp).

    /Anna
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7

    Ja.

    jag vet inte vad som räknas som övertid egentligen. Men jag har fått tid då iallafall, på 15+. Jag har hört att det är olika på vart man bor hur länge som ska gå innan det görs något. Och egentligen är ju upp till två veckor efter bf normalt för födsel. Alltså så det borde ju vara efter dom två veckorna som är övertiden. Eller? Jag vet inte jag, men så tror jag.
  14. 7
    Ja. jag vet inte vad som räknas som övertid egentligen. Men jag har fått tid då iallafall, på 15+. Jag har hört att det är olika på vart man bor hur länge som ska gå innan det görs något. Och egentligen är ju upp till två veckor efter bf normalt för födsel. Alltså så det borde ju vara efter dom två veckorna som är övertiden. Eller? Jag vet inte jag, men så tror jag.

Liknande trådar

  1. Ser ut som att det blir igångsättning:(
    By Livis in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 15:35
  2. Det blir igångsättning!!
    By ellatova in forum Änglabarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 09:38
  3. Det blir igångsättning!!
    By ellatova in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 12:27
  4. Det blir igångsättning
    By Helmus in forum _0607 Julibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 12:59
  5. Det blir igångsättning på måndag!
    By ElenaMaria in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 14:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar