Ang slöa karlar
_05 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Ang slöa karlar

    alltså hjälper era karlar verkligen till på nätterna?
    ok, när de är lediga kan de ju faktiskt ta stora syskonet, men faktiskt har inte min gubbe gjort det så ofta, då han ofta sover i soffan då han är ledig.(och aldrig hör ungarna på natten)

    Vi sover faktiskt alla bättre då, förutom de gånger Iza och Klara vaknar 3 ggrvar /natt.

    Somm sagt, om han börjar kl 7 på morron skulle jag aldrig \"begära\" hjälp på natten, men vid ledighet funkar det ändå inte, eftersom jag vaknar så fort Klara gnyr eller här knarret från Iza dörr.
    Så det är alltid enklast att stiga upp och bädda om Iza, än att vänta ut att gubben ska höra.
    För det är ju ingen ide\' att börja diskutera på natten, då vill man ju somna om så fort som möjligt.

    Är det verkligen så vanligt att dela på nätterna??
    Eller är det bara jag och Therese(m Melwin &Emmie) som har slöa karlar?
    Jag hade bara lite tankar på detta, då så många reagerat såpass starkt.

    några kvällar har han fått ta med båda då jag varit på en del möten(är sekreterare i vår BRF-förening)
    men han skulle behöva känna på lite till tror jag att ta allt ansvar själv.
    Men det är svårt att \"prata\" om det, och uttrycka hur man vill ha det.
    Ja, lite snurrigt blev det här!!
  2. 1
    Ang slöa karlar alltså hjälper era karlar verkligen till på nätterna?
    ok, när de är lediga kan de ju faktiskt ta stora syskonet, men faktiskt har inte min gubbe gjort det så ofta, då han ofta sover i soffan då han är ledig.(och aldrig hör ungarna på natten)

    Vi sover faktiskt alla bättre då, förutom de gånger Iza och Klara vaknar 3 ggrvar /natt.

    Somm sagt, om han börjar kl 7 på morron skulle jag aldrig \"begära\" hjälp på natten, men vid ledighet funkar det ändå inte, eftersom jag vaknar så fort Klara gnyr eller här knarret från Iza dörr.
    Så det är alltid enklast att stiga upp och bädda om Iza, än att vänta ut att gubben ska höra.
    För det är ju ingen ide\' att börja diskutera på natten, då vill man ju somna om så fort som möjligt.

    Är det verkligen så vanligt att dela på nätterna??
    Eller är det bara jag och Therese(m Melwin &Emmie) som har slöa karlar?
    Jag hade bara lite tankar på detta, då så många reagerat såpass starkt.

    några kvällar har han fått ta med båda då jag varit på en del möten(är sekreterare i vår BRF-förening)
    men han skulle behöva känna på lite till tror jag att ta allt ansvar själv.
    Men det är svårt att \"prata\" om det, och uttrycka hur man vill ha det.
    Ja, lite snurrigt blev det här!!
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Här hjälps vi åt

    Ifs sover båda barnen riktigt bra på nätterna men eftersom mannen i normala fall går upp kl 5.30 och på helgerna får sova till 7.30 innan barnen väcker honom så får jag sova till 10-10.30 medan han gör frukost och busar med båda barnen helt själv.
    Vid sjukdom VABar vi varannan dag, oavsett om jag \"ändå\" är hemma.

    Jag har fått kämpa i 3.5 år på att få gubben hit, tar han inte 50% av ansvaret för familjen så åker han ut med huvudet före. Det är tufft att behöva slänga ut sin karl för att han ska förstå vad det är man menar men det fungerar och kommer han inte tillbaka med förståndet att börja hjälpa till så förstår jag ändå inte vad man ska med honom till.
  4. 2
    Här hjälps vi åt Ifs sover båda barnen riktigt bra på nätterna men eftersom mannen i normala fall går upp kl 5.30 och på helgerna får sova till 7.30 innan barnen väcker honom så får jag sova till 10-10.30 medan han gör frukost och busar med båda barnen helt själv.
    Vid sjukdom VABar vi varannan dag, oavsett om jag \"ändå\" är hemma.

    Jag har fått kämpa i 3.5 år på att få gubben hit, tar han inte 50% av ansvaret för familjen så åker han ut med huvudet före. Det är tufft att behöva slänga ut sin karl för att han ska förstå vad det är man menar men det fungerar och kommer han inte tillbaka med förståndet att börja hjälpa till så förstår jag ändå inte vad man ska med honom till.
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3

    Här är en till

    slö karl!! Vet inte hur många gånger jag hört honom beklaga sig över hur trött han är eftersom Milva är vaken så mycket på natten. Men jag som faktiskt ÄR vaken med henne hör allt honom snarka allt som oftast! Suck.. Men jag tror faktist inte att han förstår hur mycket jag är vaken om nätterna. (Nästa person som säger till mig att en mammas HORMONER gör att hon kan vara vaken hur mycket som helst nästan, kommer att få se på andra hormoner!!) Vår deal var att jag skulle ta nätterna när han jobbade och han nätterna när jag jobbar. Men det funkar inte för hon ammar ju.. Så nätterna är ett problem här. Men jag måste ge honom en eloge för att han klarar dagarna när jag jobbar så bra! Han har erkänt att han innan vi bytte inte förstod vad jag gjorde hela dagarna, men att han nu inser hur jobbigt jag haft det!! (musik för en mammas öron) Han är helt slut när jag kommer hem! Så, nu fick jag beklaga mig lite! Nu känns det bättre! Kram Karin.
  6. 3
    Här är en till slö karl!! Vet inte hur många gånger jag hört honom beklaga sig över hur trött han är eftersom Milva är vaken så mycket på natten. Men jag som faktiskt ÄR vaken med henne hör allt honom snarka allt som oftast! Suck.. Men jag tror faktist inte att han förstår hur mycket jag är vaken om nätterna. (Nästa person som säger till mig att en mammas HORMONER gör att hon kan vara vaken hur mycket som helst nästan, kommer att få se på andra hormoner!!) Vår deal var att jag skulle ta nätterna när han jobbade och han nätterna när jag jobbar. Men det funkar inte för hon ammar ju.. Så nätterna är ett problem här. Men jag måste ge honom en eloge för att han klarar dagarna när jag jobbar så bra! Han har erkänt att han innan vi bytte inte förstod vad jag gjorde hela dagarna, men att han nu inser hur jobbigt jag haft det!! (musik för en mammas öron) Han är helt slut när jag kommer hem! Så, nu fick jag beklaga mig lite! Nu känns det bättre! Kram Karin.
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    Måste säga

    att du iallafall inte är ensam. Hör många med ditt problem. Kompisar, kollegor, här inne m.m.

    Nu har jag det inte så, men hade det lite så med vår första. Vi satte oss ner och pratade då han märkte att jag var trött och blev lätt irreterad. Jag vill bara dela med mig hur det löste sig för oss.

    Jag tar barnen alla nätter och mornar då sambon går upp halv 6 för att jobba. När han kommer hem tar han barnen och jag kan ex gå och lägga mig eller åka iväg och göra något själv ett par timmar om jag vill.

    Jag får en \"lugn\" natt och en sovmorgon på helgerna och han får detsamma. Är han ledig så går han antingen upp eller tar natten. Han vaknar inte av barnen det gör jag, men en spark eller en hårdare knuff :) får honom på fötter och jag kan somna om.

    Nu till helgen ska jag på \"tjej\"kväll och det var han som föreslog att jag ska sova hos min syster för att slippa åka hem. ( det är både långt och bussarna slutar gå tidigt + att de ska passa med en färja. )Och självklart har han båda barnen hemma :D

    Att han inte vaknar beror mer på att han vet att jag gör det och därför slappnar av på ett annat sett. Jag har ett par gånger sovit i vardagsrummet och då vaknar han, om inte med en gång så iallafall snabbare än när jag ligger bredvid. ( Hur vet jag det? Jo jag vaknar också, men det vet ju inte han ;P)

    Jag hoppas att era män snart förstår att vill de ha sina goá tjejer tillbaka, måste de hjälpa till lite!

    Lycka till!


  8. 4
    Måste säga att du iallafall inte är ensam. Hör många med ditt problem. Kompisar, kollegor, här inne m.m.

    Nu har jag det inte så, men hade det lite så med vår första. Vi satte oss ner och pratade då han märkte att jag var trött och blev lätt irreterad. Jag vill bara dela med mig hur det löste sig för oss.

    Jag tar barnen alla nätter och mornar då sambon går upp halv 6 för att jobba. När han kommer hem tar han barnen och jag kan ex gå och lägga mig eller åka iväg och göra något själv ett par timmar om jag vill.

    Jag får en \"lugn\" natt och en sovmorgon på helgerna och han får detsamma. Är han ledig så går han antingen upp eller tar natten. Han vaknar inte av barnen det gör jag, men en spark eller en hårdare knuff :) får honom på fötter och jag kan somna om.

    Nu till helgen ska jag på \"tjej\"kväll och det var han som föreslog att jag ska sova hos min syster för att slippa åka hem. ( det är både långt och bussarna slutar gå tidigt + att de ska passa med en färja. )Och självklart har han båda barnen hemma :D

    Att han inte vaknar beror mer på att han vet att jag gör det och därför slappnar av på ett annat sett. Jag har ett par gånger sovit i vardagsrummet och då vaknar han, om inte med en gång så iallafall snabbare än när jag ligger bredvid. ( Hur vet jag det? Jo jag vaknar också, men det vet ju inte han ;P)

    Jag hoppas att era män snart förstår att vill de ha sina goá tjejer tillbaka, måste de hjälpa till lite!

    Lycka till!


  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5

    Lite önskemål

    Här är en till som är dålig på att ta ansvar för just nätterna. Nu jobbar han ju heltid och börjar tidigt (5) på morgonen och då kräver jag absolut inte att han ska ta barnen. Han tar barnen en morgon på helgen och det är välbehövligt men efter fem månaders sömnbrist så skulle det behövas lite mer ;/

    Jag ska nog inte klaga egentligen för han gör så mycket annat här hemma. Fast just nu är jag fruktansvärt trött.
    -Hanna
  10. 5
    Lite önskemål Här är en till som är dålig på att ta ansvar för just nätterna. Nu jobbar han ju heltid och börjar tidigt (5) på morgonen och då kräver jag absolut inte att han ska ta barnen. Han tar barnen en morgon på helgen och det är välbehövligt men efter fem månaders sömnbrist så skulle det behövas lite mer ;/

    Jag ska nog inte klaga egentligen för han gör så mycket annat här hemma. Fast just nu är jag fruktansvärt trött.
    -Hanna
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    inte så mycket på natten

    På kvällen är det alltid maken som nattar storebror (om han inte är bortrest), och jag som nattar lilltjejen. Fram tills att vi lagt oss så hjälper han till med storebror om han vaknar, och även om han är uppe och jag sover. När det var som jobbigast med trilskande nattsömn på storebror så sov sonen hos mig i dubbelsängen, och maken i extrasängen i storebrors rum. Den extrasängen har varit guld värd! Han sover där ibland med storebror också, men jag begär inte så mycket när han ska arbeta dagen efter men om han sitter uppe (kan bli till två-tre på natten) så får han hjälpa till. Dock tar han aldrig lilltjejen. Han nattar henne 1 gång/ vecka när jag är på VV och då söver han henne i vagnen.
    På morgnarna brukar han ge storebror gröt, fixa till honom och köra honom till dagmamman. Jag brukar också vara uppe då och hjälper till. Lilltjejen vill sällan sova längre än till sju om morgnarna.
  12. 6
    inte så mycket på natten På kvällen är det alltid maken som nattar storebror (om han inte är bortrest), och jag som nattar lilltjejen. Fram tills att vi lagt oss så hjälper han till med storebror om han vaknar, och även om han är uppe och jag sover. När det var som jobbigast med trilskande nattsömn på storebror så sov sonen hos mig i dubbelsängen, och maken i extrasängen i storebrors rum. Den extrasängen har varit guld värd! Han sover där ibland med storebror också, men jag begär inte så mycket när han ska arbeta dagen efter men om han sitter uppe (kan bli till två-tre på natten) så får han hjälpa till. Dock tar han aldrig lilltjejen. Han nattar henne 1 gång/ vecka när jag är på VV och då söver han henne i vagnen.
    På morgnarna brukar han ge storebror gröt, fixa till honom och köra honom till dagmamman. Jag brukar också vara uppe då och hjälper till. Lilltjejen vill sällan sova längre än till sju om morgnarna.
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Tar nätterna själv här med..

    och varför? Tja, dels för att jag vaknar för minsta lilla ljud och därmed ändå varit vaken om mannen stigit upp. Dels för att jag personligen föredrar att bli avlastad på annat sätt, t ex att han lagar maten, veckohandlar, leker med de större barnen (som är så stora att de inte vaknar på natten etc) och att han tar Elisa på dagen ibland så jag får vila. Det räcker för mig i alla fall, även om det ur jämställdhetssynpunkt inte får så höga poäng...
  14. 7
    Tar nätterna själv här med.. och varför? Tja, dels för att jag vaknar för minsta lilla ljud och därmed ändå varit vaken om mannen stigit upp. Dels för att jag personligen föredrar att bli avlastad på annat sätt, t ex att han lagar maten, veckohandlar, leker med de större barnen (som är så stora att de inte vaknar på natten etc) och att han tar Elisa på dagen ibland så jag får vila. Det räcker för mig i alla fall, även om det ur jämställdhetssynpunkt inte får så höga poäng...
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8

    Mina sovmorgnar

    jämnar ut en hel del...:-) Fast jag har det ganska bra måste jag säga. På kvällarna nattar vi varsitt barn; jag tar lillan och maken stora killen. Oftast badar maken Lovisa också men jag nattar henne. Jag tar tösen på nätterna medan maken tar sonen om han vaknar.

    I princip får jag sova varje lördag/söndagmorgon om jag behöver det (inte alltid faktiskt) och då sover jag ett par timmar och sen när jag går upp går maken och lägger sig någon timme.

    Maken tar dessutom sonen till dagis varje morgon; även om jag är uppe ändå och ger alla frukost så slipper jag i alla fall morgonstressen och trängsel i badrummet :-)
  16. 8
    Mina sovmorgnar jämnar ut en hel del...:-) Fast jag har det ganska bra måste jag säga. På kvällarna nattar vi varsitt barn; jag tar lillan och maken stora killen. Oftast badar maken Lovisa också men jag nattar henne. Jag tar tösen på nätterna medan maken tar sonen om han vaknar.

    I princip får jag sova varje lördag/söndagmorgon om jag behöver det (inte alltid faktiskt) och då sover jag ett par timmar och sen när jag går upp går maken och lägger sig någon timme.

    Maken tar dessutom sonen till dagis varje morgon; även om jag är uppe ändå och ger alla frukost så slipper jag i alla fall morgonstressen och trängsel i badrummet :-)
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9

    Jag har en skitslö man

    men det är lite av en deal vi har just nu... Eller har haft så länge vi haft barn.
    Jag tar det stora ansvaret för barn. Detta innebär ju inte att han är dövstumblind för barnens behov. Dock han jobbar just nu, och jag tar hand om barn. Vill jag ha hjälp ber jag inte om det, jag kräver det.
    Så jag tar 99,9999999% av alla nattvak, 99% av blöjbyten etc. Men han avlastar genom att ta storkillen mkt så jag kan sova ikapp etc när lillgumman sover.
    Vi är oftast nöjda med fördelningen men brakar ihop ibland då jag känner mig som en städgumma och han känner sig utanför. Men vi har blivit bättre på att förklara vad vi vill.
    Dock inte sagt att vårt förhållande är perfekt. Jag kan absolut inte säga att vi kommer vara ihop tills vi dör. Men jag hoppas vi är det.
  18. 9
    Jag har en skitslö man men det är lite av en deal vi har just nu... Eller har haft så länge vi haft barn.
    Jag tar det stora ansvaret för barn. Detta innebär ju inte att han är dövstumblind för barnens behov. Dock han jobbar just nu, och jag tar hand om barn. Vill jag ha hjälp ber jag inte om det, jag kräver det.
    Så jag tar 99,9999999% av alla nattvak, 99% av blöjbyten etc. Men han avlastar genom att ta storkillen mkt så jag kan sova ikapp etc när lillgumman sover.
    Vi är oftast nöjda med fördelningen men brakar ihop ibland då jag känner mig som en städgumma och han känner sig utanför. Men vi har blivit bättre på att förklara vad vi vill.
    Dock inte sagt att vårt förhållande är perfekt. Jag kan absolut inte säga att vi kommer vara ihop tills vi dör. Men jag hoppas vi är det.
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    Jag får hjälp...

    om Elliot vaknar. Idun kan han ju ändå inte hjälpa så hon tar jag. Men om jag inte har Idun tar jag Elliot eftersom han blir lugnare av det och somnar fortare om.
    Min man går upp 05.15 och Elliot vakar oftast en kvart efter och vill ha välling.
  20. 10
    Jag får hjälp... om Elliot vaknar. Idun kan han ju ändå inte hjälpa så hon tar jag. Men om jag inte har Idun tar jag Elliot eftersom han blir lugnare av det och somnar fortare om.
    Min man går upp 05.15 och Elliot vakar oftast en kvart efter och vill ha välling.
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11

    Att ta nätterna

    är eg inget problem, utan snarare enklare om man nu är inställd på det(det är bara om ajg ligger och ammar Klara det blir bökigt om Iza springer upp vid kl 3,)

    Där ett ta gnattade jag IZa 6 nätter av 7 typ.
    och han satt och spela vid datorn...
    men nu är det varannan kväll som gäller.

    Men en annan grej jag blir är på är om jag lagarmat, hjälper IZa etc och Klara gnäller/skriker så kan inte han plocka upp henne självmant, det tycke rjag är fel att jag ska behöva be han \"trösta\" &lugna sitt barn.

    Det verkar inte gå in trots att jag försökt prata om det...
  22. 11
    Att ta nätterna är eg inget problem, utan snarare enklare om man nu är inställd på det(det är bara om ajg ligger och ammar Klara det blir bökigt om Iza springer upp vid kl 3,)

    Där ett ta gnattade jag IZa 6 nätter av 7 typ.
    och han satt och spela vid datorn...
    men nu är det varannan kväll som gäller.

    Men en annan grej jag blir är på är om jag lagarmat, hjälper IZa etc och Klara gnäller/skriker så kan inte han plocka upp henne självmant, det tycke rjag är fel att jag ska behöva be han \"trösta\" &lugna sitt barn.

    Det verkar inte gå in trots att jag försökt prata om det...
  23. Medlem sedan
    Feb 2003
    #12

    Just nätterna kan jag verkligen inte klaga på

    Jo, nätterna kan jag klaga j*ligt mycket på, men inte sambons agerande nattetid.

    Ellen 2 år somnar i vår säng och bärs sedan över till sig, under natten vaknar hon massa gånger, åtminstonde 3-4 gånger. En bra natt handlar det bara om att gå in till henne och ge henne napp eller flaska med vatten, en jobbig natt är det skrik i sömnen, genomkissad blöja och man ligger hopvikt i växasängen brevid henne med nackspärr. Allt detta sköter sambon, ibland hör han inte men då knuffar och sparkar jag lite på honom.

    Dexter, 5,5 månader är inte skrikig eller vaken så mycket men han vaknar till och ska amma hur ofta som helst. Ibland varannan timme. Det sköter ju givetvis jag... men om Dexter bajsar mycket och det behövs bytas mitt i natten så tar sambon det. Är Dexter bökig och har svårt att komma till ro så brukar det vara antingen jag eller sambon.

    Vi har även en katt som ska ut och in, ut och in massa gånger per natt (värst på sommaren, nu när det börjar bli kallt är hon inte sååå sugen på att springa ute). Detta turas vi också om att göra, men om Dexter ligger nära mig eller äter så blir det ju oftast sambon som öppnar och stänger.

    Jag vill poängtera att det inte är självmant han gör allt detta, utan ofta får jag knuffa och säga till några gånger. Men han GÖR det iallafall. Och han jobbar, på väg till jobbet lämnar han dottern på dagis.

    Värre är det med annat som t ex hushållssysslor, praktiska grejer i hemmet, planering et c. Där blir jag vaaaaansinnig och riktigt jäkla ilsken med anledning av handlingsförlamningen och bristen på initiativ och intuition och känsla.

  24. 12
    Just nätterna kan jag verkligen inte klaga på Jo, nätterna kan jag klaga j*ligt mycket på, men inte sambons agerande nattetid.

    Ellen 2 år somnar i vår säng och bärs sedan över till sig, under natten vaknar hon massa gånger, åtminstonde 3-4 gånger. En bra natt handlar det bara om att gå in till henne och ge henne napp eller flaska med vatten, en jobbig natt är det skrik i sömnen, genomkissad blöja och man ligger hopvikt i växasängen brevid henne med nackspärr. Allt detta sköter sambon, ibland hör han inte men då knuffar och sparkar jag lite på honom.

    Dexter, 5,5 månader är inte skrikig eller vaken så mycket men han vaknar till och ska amma hur ofta som helst. Ibland varannan timme. Det sköter ju givetvis jag... men om Dexter bajsar mycket och det behövs bytas mitt i natten så tar sambon det. Är Dexter bökig och har svårt att komma till ro så brukar det vara antingen jag eller sambon.

    Vi har även en katt som ska ut och in, ut och in massa gånger per natt (värst på sommaren, nu när det börjar bli kallt är hon inte sååå sugen på att springa ute). Detta turas vi också om att göra, men om Dexter ligger nära mig eller äter så blir det ju oftast sambon som öppnar och stänger.

    Jag vill poängtera att det inte är självmant han gör allt detta, utan ofta får jag knuffa och säga till några gånger. Men han GÖR det iallafall. Och han jobbar, på väg till jobbet lämnar han dottern på dagis.

    Värre är det med annat som t ex hushållssysslor, praktiska grejer i hemmet, planering et c. Där blir jag vaaaaansinnig och riktigt jäkla ilsken med anledning av handlingsförlamningen och bristen på initiativ och intuition och känsla.

  25. Medlem sedan
    Aug 2004
    #13

    En tanke till

    Nu har jag ransakat mig själv en stund och jag inser att Fredrik KAN ju inte amma på natten så vad vill jag?? JO jag vill att han ska uppskatta vad jag gör!! Jag vill inte höra -\"Stackars mig jag är så trött\" (när jag som sagt hört honom snarka hela natten) Jag vill höra -\"Gud vad du är stark älskling som kämpar på hela nätterna, du måste vara helt slut! Jag beundrar dig! Säg till om jag kan göra något för att underlätta!\" Hade jag fått höra det hade jag klart kämpat på och inte hamnat i \"vemärdetmestsyndomträsket \". Så nu ska jag skriva ut ett manus åt Fredde!! ;) Vem har sagt att det är lätt att leva med en kvinna?? Karin.
  26. 13
    En tanke till Nu har jag ransakat mig själv en stund och jag inser att Fredrik KAN ju inte amma på natten så vad vill jag?? JO jag vill att han ska uppskatta vad jag gör!! Jag vill inte höra -\"Stackars mig jag är så trött\" (när jag som sagt hört honom snarka hela natten) Jag vill höra -\"Gud vad du är stark älskling som kämpar på hela nätterna, du måste vara helt slut! Jag beundrar dig! Säg till om jag kan göra något för att underlätta!\" Hade jag fått höra det hade jag klart kämpat på och inte hamnat i \"vemärdetmestsyndomträsket \". Så nu ska jag skriva ut ett manus åt Fredde!! ;) Vem har sagt att det är lätt att leva med en kvinna?? Karin.
  27. Medlem sedan
    May 2001
    #14

    Just nätterna

    delar vi inte speciellt mycket på men det beror mest på att han inte kan somna om på minst en timme om han går upp och söver om Elric + att Elric oftast bara vaknar 1 max 2 ggr /natt, och det går fortast och enklast om jag gör det som behöver göras, oftast är det bara lite vatten och dutt i rumpan och då är jag kanske upp 15 min, ibland är det ny blöja och vatten och gungning till sömns och då blir det upp till 30 min men jag somnar så fort jag lägger huvudet på kudden så jag tycker det funkar, och sen så kliver Roger oftast upp med Elric 6.30 då han tycker att dagen börjar oavsett om han har varit uppe på natten och jag får bestämma själv om jag går upp med dom eller ligger lite längre, som längst ligger jag till kl 8.

    Dock ska sägas att om han är sjuk eller om det är nåt annat så hjälper han till men oftast så är det lättast för alla inblandade att han sover på nätterna.

    kram till dig och Theres som har såna slömonster till karlar, en stor fet spark i arslet till dom.
  28. 14
    Just nätterna delar vi inte speciellt mycket på men det beror mest på att han inte kan somna om på minst en timme om han går upp och söver om Elric + att Elric oftast bara vaknar 1 max 2 ggr /natt, och det går fortast och enklast om jag gör det som behöver göras, oftast är det bara lite vatten och dutt i rumpan och då är jag kanske upp 15 min, ibland är det ny blöja och vatten och gungning till sömns och då blir det upp till 30 min men jag somnar så fort jag lägger huvudet på kudden så jag tycker det funkar, och sen så kliver Roger oftast upp med Elric 6.30 då han tycker att dagen börjar oavsett om han har varit uppe på natten och jag får bestämma själv om jag går upp med dom eller ligger lite längre, som längst ligger jag till kl 8.

    Dock ska sägas att om han är sjuk eller om det är nåt annat så hjälper han till men oftast så är det lättast för alla inblandade att han sover på nätterna.

    kram till dig och Theres som har såna slömonster till karlar, en stor fet spark i arslet till dom.
  29. Medlem sedan
    Mar 2005
    #15

    Jag tycker man ska göra det man är bra på...

    min dotter och son är båda mammiga just nu, om Erini somnar med pappa inne på sitt rum går hon i sömnen på natten, är skitarg när hon kommer in till mig, men kommer inte ihåg det på morgonen.
    Sover hon däremot inne hos mig på en gång, vaknar hon inte.
    Sonen sover i sin säng typ till 3-4 sen vill han äta en slurk.
    Så vi delar inte.

    Min man pluggar 6 mil härifrån och åker varje morgon med tåget kl 7.30, kommer hem 17.30...

    Men han gör andra saker, man gör det man är bra på helt enkelt, för det mesta iallafall.
    Däremot är min man dålig på att städa.....
  30. 15
    Jag tycker man ska göra det man är bra på... min dotter och son är båda mammiga just nu, om Erini somnar med pappa inne på sitt rum går hon i sömnen på natten, är skitarg när hon kommer in till mig, men kommer inte ihåg det på morgonen.
    Sover hon däremot inne hos mig på en gång, vaknar hon inte.
    Sonen sover i sin säng typ till 3-4 sen vill han äta en slurk.
    Så vi delar inte.

    Min man pluggar 6 mil härifrån och åker varje morgon med tåget kl 7.30, kommer hem 17.30...

    Men han gör andra saker, man gör det man är bra på helt enkelt, för det mesta iallafall.
    Däremot är min man dålig på att städa.....
  31. Medlem sedan
    Mar 2005
    #16

    Exakt så har vi det också...

    hade bara svårt att formulera mig!
  32. 16
    Exakt så har vi det också... hade bara svårt att formulera mig!
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17

    Ska nog tillägga

    att vi samsover om nätterna så det är ingen av oss som behöver gå upp om något av barnen vaknar.
  34. 17
    Ska nog tillägga att vi samsover om nätterna så det är ingen av oss som behöver gå upp om något av barnen vaknar.
  35. Mumselimums
    #18

    Prata om det

    ...istället för att bara gå och irritera dig. Han kanske inte ser det på samma sätt som du? ...eller rättare sagt: jag tror inte att han gör det. Låt honom ta bäsen medan du åker iväg en stund, knuffa på honom om han inte vaknar.

    Vi delar nätterna så gott det går, jag ammar och han bär bäbis från och till vagn och gungar bäsen till sömns om det behövs. Ibland får jag knuffa och gapa ganska högt - det är lättare att koppla bort helt om man vet att någon annan vaknar först (jag hör inte väckarklockan när jag är mammaledig men skuttar upp i ett nafs när jag vet att jag ska till jobbet).
  36. 18
    Prata om det ...istället för att bara gå och irritera dig. Han kanske inte ser det på samma sätt som du? ...eller rättare sagt: jag tror inte att han gör det. Låt honom ta bäsen medan du åker iväg en stund, knuffa på honom om han inte vaknar.

    Vi delar nätterna så gott det går, jag ammar och han bär bäbis från och till vagn och gungar bäsen till sömns om det behövs. Ibland får jag knuffa och gapa ganska högt - det är lättare att koppla bort helt om man vet att någon annan vaknar först (jag hör inte väckarklockan när jag är mammaledig men skuttar upp i ett nafs när jag vet att jag ska till jobbet).
  37. Tess m Ella 12/5
    #19

    Här hemma...

    så tar jag hela nätterna alltid. Men jag har pratat med sambon om att jag nog behöver avlastning snart. Nu har jag ju börjat med att bara amma en gång varje natt och de övriga sjutti (nästan i varje fall) kan ju han lika gära ta.

    I natt fick han sova i eget rum, senare i veckan hoppas jag att det blir jag som får sova i eget rum.
  38. 19
    Här hemma... så tar jag hela nätterna alltid. Men jag har pratat med sambon om att jag nog behöver avlastning snart. Nu har jag ju börjat med att bara amma en gång varje natt och de övriga sjutti (nästan i varje fall) kan ju han lika gära ta.

    I natt fick han sova i eget rum, senare i veckan hoppas jag att det blir jag som får sova i eget rum.
  39. Medlem sedan
    Apr 2002
    #20

    Min sambo hjälper till

    mer än vad han behöver egentligen. I morse var han på jobbet vid sju, men det var ändå han som lyfte över Elsa till mig i sängen på natten för att ammas och det var han som gick in och hämtade Axel när han ropade på mamma. Allt för att jag inte skulle behöva gå ur sängen. Så gör han jämt. Det har blivit den fördelningen vi har. Och oftast låter han mig sova ut de dagar han är hemma och ledig. Så jag klagar absolut inte på min man. Han är den bästa som finns.

    Emeli
  40. 20
    Min sambo hjälper till mer än vad han behöver egentligen. I morse var han på jobbet vid sju, men det var ändå han som lyfte över Elsa till mig i sängen på natten för att ammas och det var han som gick in och hämtade Axel när han ropade på mamma. Allt för att jag inte skulle behöva gå ur sängen. Så gör han jämt. Det har blivit den fördelningen vi har. Och oftast låter han mig sova ut de dagar han är hemma och ledig. Så jag klagar absolut inte på min man. Han är den bästa som finns.

    Emeli
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. På tal om att slöa...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 18:19
  2. Man FÅR slöa!
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 17:32
  3. Karlar ja se karlar det var väl roligt
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 15:32
  4. Ok att slöa?
    By Mollsan in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 14:25
  5. Vi är så slöa!
    By Karen m 3 in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 14:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar