ang månadspeng till 13 åring
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Mar 1999
    #1

    ang månadspeng till 13 åring

    min dotter 13 år gör mig galen ingenting duger till henne nu skulle hon ha vanliga gympa skor till skolgympan det dög inte med de billiga snygga på ex maxi ica stormarknad det var många fel på de o tillslut hamnade vi på intersport o där var med fel på de billiga skorna tillslut fick ajg köpa ett par för 600 spänn ..så ajg överväger nu att ge henne ca500 av sitt barnbidrag så hon får köpa smink godis bio disco o allt hon brukar vilja ha pengar till även köpa ngra kläder är det för mkt för en 13åring? med 500 kr
  2. 1
    ang månadspeng till 13 åring min dotter 13 år gör mig galen ingenting duger till henne nu skulle hon ha vanliga gympa skor till skolgympan det dög inte med de billiga snygga på ex maxi ica stormarknad det var många fel på de o tillslut hamnade vi på intersport o där var med fel på de billiga skorna tillslut fick ajg köpa ett par för 600 spänn ..så ajg överväger nu att ge henne ca500 av sitt barnbidrag så hon får köpa smink godis bio disco o allt hon brukar vilja ha pengar till även köpa ngra kläder är det för mkt för en 13åring? med 500 kr
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2

    500 kronor

    tycker jag inte är mycket om det ska gå till kläder oxå. Men bara till \"nöjen\" så tycker jag det är lite för mycket. Min grab är 14 år och får 400:-/mån och det är bara till \"nöjen\" Kläder står jag för. Men det där med dyra kläder/skor känner jag till, inte mycket som duger. Fast häromdagen blev jag duktigt förvånad näe han hittade ett par inomhusgympadojer för 179:- Jag bara nickade och log och betalade :oD
  4. 2
    500 kronor tycker jag inte är mycket om det ska gå till kläder oxå. Men bara till \"nöjen\" så tycker jag det är lite för mycket. Min grab är 14 år och får 400:-/mån och det är bara till \"nöjen\" Kläder står jag för. Men det där med dyra kläder/skor känner jag till, inte mycket som duger. Fast häromdagen blev jag duktigt förvånad näe han hittade ett par inomhusgympadojer för 179:- Jag bara nickade och log och betalade :oD
  5. Medlem sedan
    Jan 1998
    #3

    Jag tycker

    att 500kronor är mycket för en 13 åring även om kläder ingår.
    Min kille - 15 år gillar inte märkeskläder så vårt klädkonto är billigt. Kanske har han fått det ifrån mig som alltid sprättar bort märken på kläder (vill inte betala för att göra reklam för något).
    Han får 150 kr/månad i grundersättning och han kan få mer om han \"jobbar\" för det. Dessutom säljer han tidningar på söndagar för att få ihop mer pengar. Vi betalar kläder men 150 kronors skorna duger gott tycker han liksom 3 för 100kr T-shirtar. Jeans för max 200 osv..
  6. 3
    Jag tycker att 500kronor är mycket för en 13 åring även om kläder ingår.
    Min kille - 15 år gillar inte märkeskläder så vårt klädkonto är billigt. Kanske har han fått det ifrån mig som alltid sprättar bort märken på kläder (vill inte betala för att göra reklam för något).
    Han får 150 kr/månad i grundersättning och han kan få mer om han \"jobbar\" för det. Dessutom säljer han tidningar på söndagar för att få ihop mer pengar. Vi betalar kläder men 150 kronors skorna duger gott tycker han liksom 3 för 100kr T-shirtar. Jeans för max 200 osv..
  7. m00n
    #4

    Låter väl OK

    men sätt er ner tillsammans och \"bestäm\" vad det ska räcka till, och ge inte en krona utöver! Det ska ju vara en lärdom hur livet funkar, när min lön är slut kan jag inte be chefen om mer...

    Och kom överens om vilka kläder du köper och vad det är rimligt att de kostar, utifrån er ekonomi och vad du tycker att kläder får kosta för övriga i familjen. Är det vettigt att en vinterjacka kostar max 700 kr och hon vill ha en för 1000 kr så betalar hon 300 kr själv, vilket ger mindre pengar till smink.
    Funkar det så är det nog en bra start att klara sig in i vuxenlivet.
  8. 4
    Låter väl OK men sätt er ner tillsammans och \"bestäm\" vad det ska räcka till, och ge inte en krona utöver! Det ska ju vara en lärdom hur livet funkar, när min lön är slut kan jag inte be chefen om mer...

    Och kom överens om vilka kläder du köper och vad det är rimligt att de kostar, utifrån er ekonomi och vad du tycker att kläder får kosta för övriga i familjen. Är det vettigt att en vinterjacka kostar max 700 kr och hon vill ha en för 1000 kr så betalar hon 300 kr själv, vilket ger mindre pengar till smink.
    Funkar det så är det nog en bra start att klara sig in i vuxenlivet.
  9. m00n
    #5

    Var hittar du de kläderna och skorna??

    Till mina tonåringar hittar jag inga jeans i den prisklassen, och inte skor heller.

    Mina killar är heller inga märkesfreak, men nog får jag ge 450 kr för jeans och 2-300 för skorna, och då tycker jag det är billigt...
  10. 5
    Var hittar du de kläderna och skorna?? Till mina tonåringar hittar jag inga jeans i den prisklassen, och inte skor heller.

    Mina killar är heller inga märkesfreak, men nog får jag ge 450 kr för jeans och 2-300 för skorna, och då tycker jag det är billigt...
  11. Medlem sedan
    Jan 1998
    #6

    Gissa var vi bor?

    Rätt i metropolen för billiga kläder (och låga löner).
    Köper aldrig jeans för över 200!
  12. 6
    Gissa var vi bor? Rätt i metropolen för billiga kläder (och låga löner).
    Köper aldrig jeans för över 200!
  13. m00n
    #7

    Hmmmm

    gissar på västkusten kanske?? Var in på din sida för att få ledtrådar, men icke. Lycka till med utbildningen, det är mitt område också fast inte samma nivå...
  14. 7
    Hmmmm gissar på västkusten kanske?? Var in på din sida för att få ledtrådar, men icke. Lycka till med utbildningen, det är mitt område också fast inte samma nivå...
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8

    Jack & Jones har billiga jeans...

    kanske funkar för er???
  16. 8
    Jack & Jones har billiga jeans... kanske funkar för er???
  17. m00n
    #9

    Där brukar vi handla

    men billigaste jag hittat är nog 400 kr. Dressmans Batistini jeans har också funkat och Wear it.
  18. 9
    Där brukar vi handla men billigaste jag hittat är nog 400 kr. Dressmans Batistini jeans har också funkat och Wear it.
  19. Solros
    #10

    Går att hitta mycket på rea

    Min 13-åriga dotter och 14-årige son har fått klädpengar sedan årsskiftet. Sonen har handlat enbart på Ullared (vi åker dit en gång varje sommar). Dottern har hittat många plagg på stan på rea till lika billiga priser som på Ullared. T ex jeans för 200, linne för 50, huvtröja för 100. Stadium har då och då jympaskor för 99 kr, som de har tyckt var helt ok till skoljympan.
  20. 10
    Går att hitta mycket på rea Min 13-åriga dotter och 14-årige son har fått klädpengar sedan årsskiftet. Sonen har handlat enbart på Ullared (vi åker dit en gång varje sommar). Dottern har hittat många plagg på stan på rea till lika billiga priser som på Ullared. T ex jeans för 200, linne för 50, huvtröja för 100. Stadium har då och då jympaskor för 99 kr, som de har tyckt var helt ok till skoljympan.
  21. m00n
    #11

    Jag tror

    det är lättare för tjejer/kvinnor att hitta något på rea. Iallafall i vår stad så är rea-utbudet på herravdelningarna minimalt. JAg hittar alltid reasaker till min och flickorna, men maken och grabbarna hittar sällan eller aldrig något.
  22. 11
    Jag tror det är lättare för tjejer/kvinnor att hitta något på rea. Iallafall i vår stad så är rea-utbudet på herravdelningarna minimalt. JAg hittar alltid reasaker till min och flickorna, men maken och grabbarna hittar sällan eller aldrig något.
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    De har nån form av drive varje vecka...

    har köpt för 199:- ett par ggr...är \"skickebud\" till mina svågrar på Gotland, 21 & 23 år gamla...så det är \"cooola jeans\"
  24. 12
    De har nån form av drive varje vecka... har köpt för 199:- ett par ggr...är \"skickebud\" till mina svågrar på Gotland, 21 & 23 år gamla...så det är \"cooola jeans\"

Liknande trådar

  1. månadspeng 18-åring?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 19:14
  2. Månadspeng till nybliven 13 åring
    By morran in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 14:41
  3. Månadspeng till 11-åring
    By evajess in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 19:01
  4. Månadspeng för 13-åring?
    By anonymt namn in forum Tonåringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 09:20
  5. Månadspeng till 15-åring??
    By miadros in forum Tonåringar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 20:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar