Nattskräck...nån med erfarenhet??+ annat
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2002
    #1

    Nattskräck...nån med erfarenhet??+ annat

    Hejsan

    När Julia låg på sjukhuset fick hon för första gången nån typ av chockreaktion på natten...trodde vi..hon var helt okontaktbar, skrek hysteriskt, slog och avvärjde all tänktbar fysisk kontakt. Jag blev totalt panikslagen på när det hände. Trodde min älskade unge blivit tokig. Sköterskorna förklarade att det var nog nån typ av chock efter allt som hänt på dagen och + att febern sjunkt väldigt mkt efter kraftig medicinering.
    Nu har vi varit hemma men fortfarande kan dessa \"attacker\" förekomma, vi hade en senast igår natt 2-3timmar efter det att hon gick och sova. Det var första gången jag kom att tänka på nattskräck, nu har jag läst om det och förstår att detta är precis det vi har vissa nätter. Finns det nån här som har erfarenhet av det och vill dela med sig???? Nu grips jag inte längre av panik utan talar lugnt med henne och när hon \"vaknar\" så är hon lätt att få henne att somna och är lugn som en filbunke, men _vägrar_ ligga i egen säng.
    Wilma gick väldigt mkt i sömnen en tid och vaknade gallskrikandes i trappan. Julia fick en annan variant =/.

    För övrigt så mår J bra, hon äter medicin dagligen och ska göra det till november då vi ska göra en kontrastrtg. Ultraljudet av njurarna var helt normalt. Julias allergier vill inte ge med sig, hon tål fortfarande inte nötkött/mjölk, gluten och soja..däremot har vi fått fisk att funka *hurraa*.

    TACK för alla gulliga svar då när vi låg inne, min tid är begränsad maximalt nu med liten valp och två barn. De slukar all min extra tid. Tänker ofta på er iaf!!

    KRAMAR
  2. 1
    Nattskräck...nån med erfarenhet??+ annat Hejsan

    När Julia låg på sjukhuset fick hon för första gången nån typ av chockreaktion på natten...trodde vi..hon var helt okontaktbar, skrek hysteriskt, slog och avvärjde all tänktbar fysisk kontakt. Jag blev totalt panikslagen på när det hände. Trodde min älskade unge blivit tokig. Sköterskorna förklarade att det var nog nån typ av chock efter allt som hänt på dagen och + att febern sjunkt väldigt mkt efter kraftig medicinering.
    Nu har vi varit hemma men fortfarande kan dessa \"attacker\" förekomma, vi hade en senast igår natt 2-3timmar efter det att hon gick och sova. Det var första gången jag kom att tänka på nattskräck, nu har jag läst om det och förstår att detta är precis det vi har vissa nätter. Finns det nån här som har erfarenhet av det och vill dela med sig???? Nu grips jag inte längre av panik utan talar lugnt med henne och när hon \"vaknar\" så är hon lätt att få henne att somna och är lugn som en filbunke, men _vägrar_ ligga i egen säng.
    Wilma gick väldigt mkt i sömnen en tid och vaknade gallskrikandes i trappan. Julia fick en annan variant =/.

    För övrigt så mår J bra, hon äter medicin dagligen och ska göra det till november då vi ska göra en kontrastrtg. Ultraljudet av njurarna var helt normalt. Julias allergier vill inte ge med sig, hon tål fortfarande inte nötkött/mjölk, gluten och soja..däremot har vi fått fisk att funka *hurraa*.

    TACK för alla gulliga svar då när vi låg inne, min tid är begränsad maximalt nu med liten valp och två barn. De slukar all min extra tid. Tänker ofta på er iaf!!

    KRAMAR
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Jag har

    ingen egen erfarenhet av nattskräck, men jag har läst om det i ViFöräldrar. Du kan säkert beställa artikeln från dem. Jag minns att de skrev just att man ska tala lugnt och finnas bredvid. Hoppas att det vänder snart, både med allergier och annat elände. KRAM till er!
  4. 2
    Jag har ingen egen erfarenhet av nattskräck, men jag har läst om det i ViFöräldrar. Du kan säkert beställa artikeln från dem. Jag minns att de skrev just att man ska tala lugnt och finnas bredvid. Hoppas att det vänder snart, både med allergier och annat elände. KRAM till er!
  5. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #3

    Ingen erfarenhet men

    jag har oxå läst om nattskräck nånstans...tydligen är det ngt som har hänt under dagen som barnet sedan bearbetar i sömnen?

    Ååååååååååååååh, vad har ni köpt för hundvalp???

    KRAM!!!
  6. 3
    Ingen erfarenhet men jag har oxå läst om nattskräck nånstans...tydligen är det ngt som har hänt under dagen som barnet sedan bearbetar i sömnen?

    Ååååååååååååååh, vad har ni köpt för hundvalp???

    KRAM!!!
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4

    =)

    Vi har köpt en Hovawart hon är bara 15veckor men redan väldigt stor, så småningom kommer en ny bild i mitt galleri, tar en stund innan den blir godkänd.
    Hoppas ni mår bra(?) och vilken snygg vagn du köpt =). Förresten minns att du frågade om alla barn är på dagis nu.. Julia är inte på dagis hon är hemma med mig och ska vara det ngr månader till =)).
  8. 4
    =) Vi har köpt en Hovawart hon är bara 15veckor men redan väldigt stor, så småningom kommer en ny bild i mitt galleri, tar en stund innan den blir godkänd.
    Hoppas ni mår bra(?) och vilken snygg vagn du köpt =). Förresten minns att du frågade om alla barn är på dagis nu.. Julia är inte på dagis hon är hemma med mig och ska vara det ngr månader till =)).
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5

    Tack..

    Måste gå in och kolla VF!
    Börjar bli van med allt trubbel med barnen, det ordnar sig nog tillslut.
    Kram
  10. 5
    Tack.. Måste gå in och kolla VF!
    Börjar bli van med allt trubbel med barnen, det ordnar sig nog tillslut.
    Kram
  11. Mirva m. Vincent -04 & Dominic -05
    #6

    Vilken SÖT liten!!!

    Och vilket bra namn ni har gett till henne ;))) Vi mår bara bra, Dominic fyller 6 veckor på onsdag, tiden går :)

  12. 6
    Vilken SÖT liten!!! Och vilket bra namn ni har gett till henne ;))) Vi mår bara bra, Dominic fyller 6 veckor på onsdag, tiden går :)

  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Ja Alicia

    har NOG det. Jag tror det iaf, svårt att avgöra tycker jag. Hon börjar skrika hysteriskt rakt ut, bara sådär pang bom utan varning, hemskt jobbigt. Då det kommer kan jag knappt hålla henne för hon är som en trimmad, oljad ål. Hon kastar sig, skriker, stirrar som rakt ut i tomma intet. Som om hon sover med öppna ögon och skriker och bänder sig samtidigt. Svårt att förklara, men på ett ungefär så.

    jag skrev om det här på aff och allt stämmer in på nattskräck utom att det brukar hålla på längre än 10 minuter som det håller i sig på Alicia. Men, som med allt annat, alla symtom måste ju inte stämma in. Så, jag vet inte om det är det Alicia har. Men iaf så skaffade vi en nattlampa och sen dess har hon inte haft ett enda \"anfall\"! *peppar peppar ta i trä!* Var tvungen att skriva det med. ;-)

    Mitt tips är att göra precis som ni gör, alltså ta det lugnt när det kommer, finns för henne, sjung, prata lugnt, använd hennes namn (om hon lyssnar till det såklart, men det gör hon kanske nu?). Jag brukar få lägga ner Alicia på Nalle Puhfällen, så pass mycket vänder och vrider hon sig. Jag höll på att tappa henne en gång...

    Massa kramar och skönt att allt är bättre med Julia. Fisk är gott och nyttigt, kul att det funkar. :-)
  14. 7
    Ja Alicia har NOG det. Jag tror det iaf, svårt att avgöra tycker jag. Hon börjar skrika hysteriskt rakt ut, bara sådär pang bom utan varning, hemskt jobbigt. Då det kommer kan jag knappt hålla henne för hon är som en trimmad, oljad ål. Hon kastar sig, skriker, stirrar som rakt ut i tomma intet. Som om hon sover med öppna ögon och skriker och bänder sig samtidigt. Svårt att förklara, men på ett ungefär så.

    jag skrev om det här på aff och allt stämmer in på nattskräck utom att det brukar hålla på längre än 10 minuter som det håller i sig på Alicia. Men, som med allt annat, alla symtom måste ju inte stämma in. Så, jag vet inte om det är det Alicia har. Men iaf så skaffade vi en nattlampa och sen dess har hon inte haft ett enda \"anfall\"! *peppar peppar ta i trä!* Var tvungen att skriva det med. ;-)

    Mitt tips är att göra precis som ni gör, alltså ta det lugnt när det kommer, finns för henne, sjung, prata lugnt, använd hennes namn (om hon lyssnar till det såklart, men det gör hon kanske nu?). Jag brukar få lägga ner Alicia på Nalle Puhfällen, så pass mycket vänder och vrider hon sig. Jag höll på att tappa henne en gång...

    Massa kramar och skönt att allt är bättre med Julia. Fisk är gott och nyttigt, kul att det funkar. :-)
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8

    Nej,

    vill bara säga att jag har tänkt på er. Vad skönt att Julia mår bättre nu!!!

    \"Dätte\" (Sagas version av \"jättekram\")
  16. 8
    Nej, vill bara säga att jag har tänkt på er. Vad skönt att Julia mår bättre nu!!!

    \"Dätte\" (Sagas version av \"jättekram\")
  17. Medlem sedan
    Jun 2002
    #9

    Tack...

    Julia är oxå väldigt aggressiv, sparkar, slår och spjärnar emot, stirrar tomt ut i rummet. Inatt hade vi ett till \"anfall\", en halvtimme tog det innan det var över och hon blev slö i kroppen. Sedan efter det så sover hon mkt gott och bra. Nattskräcken kom betydligt senare inatt. Ibland lyckas jag få henne att fokusera på nåt en liten stund så skrikandet upphör... Jaja allt ska man behöva pröva på oxå =/.
    Tack för svaret! Ska pröva med nattlampa...
  18. 9
    Tack... Julia är oxå väldigt aggressiv, sparkar, slår och spjärnar emot, stirrar tomt ut i rummet. Inatt hade vi ett till \"anfall\", en halvtimme tog det innan det var över och hon blev slö i kroppen. Sedan efter det så sover hon mkt gott och bra. Nattskräcken kom betydligt senare inatt. Ibland lyckas jag få henne att fokusera på nåt en liten stund så skrikandet upphör... Jaja allt ska man behöva pröva på oxå =/.
    Tack för svaret! Ska pröva med nattlampa...
  19. Medlem sedan
    Jun 2002
    #10

    TAck,..

    hur mår du?? Allt bra med maggen?? Vill ju höra rapport serru =))

    Kram
  20. 10
    TAck,.. hur mår du?? Allt bra med maggen?? Vill ju höra rapport serru =))

    Kram
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11

    Jotack!

    Jag mår faktiskt ganska bra nu. Magen är STOR, herregud, vart ska det sluta?? Idag är det UL så jag vet väl mer ikväll men lite småsparkar har jag allt börjat känna iaf. Är i 18+0 idag. :o) Har tänkt slänga iväg ett mail till dig men du vet ju hur det är med tiden... Ska iaf försöka snart.

    Kram
  22. 11
    Jotack! Jag mår faktiskt ganska bra nu. Magen är STOR, herregud, vart ska det sluta?? Idag är det UL så jag vet väl mer ikväll men lite småsparkar har jag allt börjat känna iaf. Är i 18+0 idag. :o) Har tänkt slänga iväg ett mail till dig men du vet ju hur det är med tiden... Ska iaf försöka snart.

    Kram
  23. Medlem sedan
    Jun 2002
    #12

    Men guuud

    är du SÅ långt gången redan?? Jisses vart har tiden runnit iväg?? Några maggebilder då?? =)
    Vad häftigt...men inte alls avis faktist. Vi ska nog troligen inte ha flere ungar.
    Lova rapportera lite då du varit på UL, ska ni ta reda på könet?
    Kram
  24. 12
    Men guuud är du SÅ långt gången redan?? Jisses vart har tiden runnit iväg?? Några maggebilder då?? =)
    Vad häftigt...men inte alls avis faktist. Vi ska nog troligen inte ha flere ungar.
    Lova rapportera lite då du varit på UL, ska ni ta reda på könet?
    Kram
  25. Medlem sedan
    Oct 2002
    #13

    Jadu

    jag har bara hört talas om fenomenet, men inte (peppar, peppar) upplevt det än.
    Ni som har nog med bekymmer, gumman.

    Svårt att hantera panikslagna barn nattetid. Hoppas det blir bättre snart.
    Har inga tips och råd men skickar över lite kramar såklart!
    :-)

    KRAAAM
  26. 13
    Jadu jag har bara hört talas om fenomenet, men inte (peppar, peppar) upplevt det än.
    Ni som har nog med bekymmer, gumman.

    Svårt att hantera panikslagna barn nattetid. Hoppas det blir bättre snart.
    Har inga tips och råd men skickar över lite kramar såklart!
    :-)

    KRAAAM
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14

    Satt och bläddrade

    genom alla mina sparade ViF-tidningar, men hittade tyvärr inte artikeln. Men jag tror att jag har några tidningar kvar. Om jag hittar den så kan jag skicka den till dig.
  28. 14
    Satt och bläddrade genom alla mina sparade ViF-tidningar, men hittade tyvärr inte artikeln. Men jag tror att jag har några tidningar kvar. Om jag hittar den så kan jag skicka den till dig.
  29. Anonym
    #15

    men vännen

    har varken tips eller råd bara en jättestor kram och en massa tankar till er!

    Hoppas att vi hörs snart.

    Kram

    Malin
  30. 15
    men vännen har varken tips eller råd bara en jättestor kram och en massa tankar till er!

    Hoppas att vi hörs snart.

    Kram

    Malin
  31. Medlem sedan
    May 2003
    #16

    Har mailat dig! :o) *imt*

    .
  32. 16
    Har mailat dig! :o) *imt* .
  33. Evelina m Johanna 0103 & Erik 0404
    #17

    peppar peppar

    här har det bara hänt 1ggn med Johanna & 2ggr med Erik det var ett tag sedan - jag tycker det känns skrämmande (även om man har läst hur man ska göra, så är det inte den enklaste saken att bara vara lugn när ens barn är hysterisk & okontaktbar - när det senast hände så var erik så förkyld så vi ville absolut inte få honom än snorigare av all gråt i hysterin så vi väckte upp honom gick ut på farstutrappan i natt kylan & sen gav vi honom lite kallt vatten då vaknade han & lugnade ner sig på några sekunder sen sövde vi honom mellan oss innan han på nytt fick sova i sin säng - men som sagt vi gjorde det pga av hans förkylning första gången det hände stod vi bara & klappade på honom & pratade lugnt tills han lugnade ner sig tog kanske 4-5minuter & gud va de var lååånga
  34. 17
    peppar peppar här har det bara hänt 1ggn med Johanna & 2ggr med Erik det var ett tag sedan - jag tycker det känns skrämmande (även om man har läst hur man ska göra, så är det inte den enklaste saken att bara vara lugn när ens barn är hysterisk & okontaktbar - när det senast hände så var erik så förkyld så vi ville absolut inte få honom än snorigare av all gråt i hysterin så vi väckte upp honom gick ut på farstutrappan i natt kylan & sen gav vi honom lite kallt vatten då vaknade han & lugnade ner sig på några sekunder sen sövde vi honom mellan oss innan han på nytt fick sova i sin säng - men som sagt vi gjorde det pga av hans förkylning första gången det hände stod vi bara & klappade på honom & pratade lugnt tills han lugnade ner sig tog kanske 4-5minuter & gud va de var lååånga
  35. Medlem sedan
    Jun 2002
    #18

    Ja..

    den längsta \"attacken\" vi haft hittills har varit ca 30-45min och det är låååånga minuter. =//
    Men nu går det bättre, fast det är ju lite gruvligt då man går och lägger sig...när ska jag bli väckt denna natt då =(. Senaste natt hade vi inget som tur var hade varit kämpigt med 3:e natten på raken.

    Kram
  36. 18
    Ja.. den längsta \"attacken\" vi haft hittills har varit ca 30-45min och det är låååånga minuter. =//
    Men nu går det bättre, fast det är ju lite gruvligt då man går och lägger sig...när ska jag bli väckt denna natt då =(. Senaste natt hade vi inget som tur var hade varit kämpigt med 3:e natten på raken.

    Kram

Liknande trådar

  1. Nattskräck?
    By jeanette31 in forum Epilepsi
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 20:54
  2. nattskräck?
    By linalisa in forum Sömn – barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 20:18
  3. Nattskräck?
    By Anna m M & S05 in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 22:14
  4. Nattskräck???
    By -Helena m AoM- in forum _0505 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 19:15
  5. Nattskräck..nån med erfarenhet??
    By kb24 in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 14:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar