Liten fråga...
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Liten fråga...

    ...upplever i bland att det spänner till och sticker i båda brösten otroligt intensivt under några sekunder, vad kan det vara? Kan även i bland känna att kliar \"inuti\" ena brösten.... nån som känner igen detta?
  2. 1
    Liten fråga... ...upplever i bland att det spänner till och sticker i båda brösten otroligt intensivt under några sekunder, vad kan det vara? Kan även i bland känna att kliar \"inuti\" ena brösten.... nån som känner igen detta?
  3. Medlem sedan
    Dec 2004
    #2

    Känner igen det där

    att det spänner och sticks under några sekunder. Jag tror att det är påfyllning i mjölkdepåerna :-)

    Mina bröst blir iaf mer spända efteråt och det brukar sammanfalla med att det är dags för Ebba att äta igen.

    Att det kliar inut bröstet har jag därimot inte känt av.
  4. 2
    Känner igen det där att det spänner och sticks under några sekunder. Jag tror att det är påfyllning i mjölkdepåerna :-)

    Mina bröst blir iaf mer spända efteråt och det brukar sammanfalla med att det är dags för Ebba att äta igen.

    Att det kliar inut bröstet har jag därimot inte känt av.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3

    Ja så kan det ju vara förståss...

    Hur känns det om man får svamp på bröst vårtan? Vet du det?
  6. 3
    Ja så kan det ju vara förståss... Hur känns det om man får svamp på bröst vårtan? Vet du det?
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4

    Så känns

    utdrivningen för mig.
    Det drar och sticker rejält i brösten. Så kan jag även känna när jag inte ammar och har jag inte bh på mig då så läcker jag...
  8. 4
    Så känns utdrivningen för mig.
    Det drar och sticker rejält i brösten. Så kan jag även känna när jag inte ammar och har jag inte bh på mig då så läcker jag...
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    ofta när Robin skriker

    känns det så i mina bröst, att det sticker och spänner.
  10. 5
    ofta när Robin skriker känns det så i mina bröst, att det sticker och spänner.
  11. Annelie m Isak-03 o Olivia 050915
    #6

    utdrivningsreflexen

    När barnet sugit \"igång\" bröstet, när det skriker och när brösten tycker det är \"dags\" för mat igen.
  12. 6
    utdrivningsreflexen När barnet sugit \"igång\" bröstet, när det skriker och när brösten tycker det är \"dags\" för mat igen.
  13. Medlem sedan
    Dec 2004
    #7

    Jag vet inte tyvärr men

    har hört att det kan klia då, på bröstvårtan och inuti bröstet.
  14. 7
    Jag vet inte tyvärr men har hört att det kan klia då, på bröstvårtan och inuti bröstet.
  15. Azza
    #8

    Det är...

    .. reaktionen på att du \"släpper mjölken\" som känns så. När bebisen börjar suga, eller ibland bara när den skriker till/grymtar, så går en nervsignal via ryggmärgen t hypofysen och hormonet oxytocin utsändras o blodet. Oxytocinet gör att alveolblåsorna (där mjölken bildas) dras ihop o mjölken pressas ut. Det är det du känner som att det spänner till. Om du står naken så märker du säkert att det droppar från brösten då. I alla fall gör det det på mig. Den här funktionen finns på däggdjuren, och det är likadant på kor o grisar, det är därför jag kan just det lite extra ;-) Det brukar vara det här som kan trassla när man är tvungen att pumpa, då är det mkt svårare att få igång reflexen, och därmed kommer det mindre mjölk. Kossor kan däremot lära sig att få igång reflexen så fort man sätter på pumpen i mjölkrummet, då sprutar mjölken på dom som står närmast att börja. En liten jämförelse bara, som jag brukar tänka på när min lilla gullunge gnäller i mataffären o man känner hur tuttarna spränger ;-) Tänk vad lite hormoner kan göra...
  16. 8
    Det är... .. reaktionen på att du \"släpper mjölken\" som känns så. När bebisen börjar suga, eller ibland bara när den skriker till/grymtar, så går en nervsignal via ryggmärgen t hypofysen och hormonet oxytocin utsändras o blodet. Oxytocinet gör att alveolblåsorna (där mjölken bildas) dras ihop o mjölken pressas ut. Det är det du känner som att det spänner till. Om du står naken så märker du säkert att det droppar från brösten då. I alla fall gör det det på mig. Den här funktionen finns på däggdjuren, och det är likadant på kor o grisar, det är därför jag kan just det lite extra ;-) Det brukar vara det här som kan trassla när man är tvungen att pumpa, då är det mkt svårare att få igång reflexen, och därmed kommer det mindre mjölk. Kossor kan däremot lära sig att få igång reflexen så fort man sätter på pumpen i mjölkrummet, då sprutar mjölken på dom som står närmast att börja. En liten jämförelse bara, som jag brukar tänka på när min lilla gullunge gnäller i mataffären o man känner hur tuttarna spränger ;-) Tänk vad lite hormoner kan göra...

Liknande trådar

  1. En liten, liten fråga!
    By Smilan in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-26, 23:26
  2. Måste bara fråga en liten fråga :)
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 06:33
  3. En liten fråga...
    By MammaEmilia in forum _0807 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 19:32
  4. En liten liten fråga
    By Ordentlig in forum Etik & moral
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 23:49
  5. en liten fråga!!
    By uskan in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 06:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar