Enbart tajming?
_0607 Julibarn
  1. Hannsi med Ottilia 040313
    #1

    Enbart tajming?

    Vad tror ni? Min man tror att bebistillverkning enbart blir på ren tajming. Jag menar att kroppen dessutom måste vara \"redo\" o att man inte bör spänna sig mentalt. Jag menar alltså att även om man tajmar kan man misslyckas, p.g.a. andra orsaker. Och tyvärr tror jag alltihop sitter hos oss kvinnor... Klart att friska o snabba spermier behövs också, men jag tror inte de påverkas av andra orsaker så som vi, förutom då mannen inte lyckas komma såklart. Hur tänker ni? Är jag eller mannen ute o cyklar? /Hanna
  2. 1
    Enbart tajming? Vad tror ni? Min man tror att bebistillverkning enbart blir på ren tajming. Jag menar att kroppen dessutom måste vara \"redo\" o att man inte bör spänna sig mentalt. Jag menar alltså att även om man tajmar kan man misslyckas, p.g.a. andra orsaker. Och tyvärr tror jag alltihop sitter hos oss kvinnor... Klart att friska o snabba spermier behövs också, men jag tror inte de påverkas av andra orsaker så som vi, förutom då mannen inte lyckas komma såklart. Hur tänker ni? Är jag eller mannen ute o cyklar? /Hanna
  3. *på besök*
    #2

    Läste en artikel för ett par...

    ... veckor sedan om det här med att bli gravid EFTER adoption. Ni vet, man hör ju så ofta om sådana historier att man tror att det är hur vanligt som helst. MEN det visade sig inte alls vara särskilt vanligt, och att man även kommit fram till genom forskning att den mentala aspekten inte alls kan påverka kroppens fertilitet.

    Men jag vet inte hurvida det är sant eller ej? Jag väljer i alla fall att tro på fysiken/biologin... *ler*
  4. 2
    Läste en artikel för ett par... ... veckor sedan om det här med att bli gravid EFTER adoption. Ni vet, man hör ju så ofta om sådana historier att man tror att det är hur vanligt som helst. MEN det visade sig inte alls vara särskilt vanligt, och att man även kommit fram till genom forskning att den mentala aspekten inte alls kan påverka kroppens fertilitet.

    Men jag vet inte hurvida det är sant eller ej? Jag väljer i alla fall att tro på fysiken/biologin... *ler*
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Din man kan ha rätt..

    Av egna erfarenheter har jag märkt att jag har lättare blivit gravid när jag inte har engagerat mig aktivt. Då minsann, vips så har det varit ett plus på stickan :/ Vet med sonen att jag t o m gick på toa efter mys så de små krabaterna fick rinna ut.. Nu tar man till alla åtgärder och inget händer..
  6. 3
    Din man kan ha rätt.. Av egna erfarenheter har jag märkt att jag har lättare blivit gravid när jag inte har engagerat mig aktivt. Då minsann, vips så har det varit ett plus på stickan :/ Vet med sonen att jag t o m gick på toa efter mys så de små krabaterna fick rinna ut.. Nu tar man till alla åtgärder och inget händer..
  7. Jemima, dag 4/28
    #4

    Fast...

    ...jag känner inte många som adopterat, och av dem har två blivit gravida i samband med adoptionen eller direkt efter...
  8. 4
    Fast... ...jag känner inte många som adopterat, och av dem har två blivit gravida i samband med adoptionen eller direkt efter...
  9. Myran
    #5

    Jag tror inte på psykologi i det här fallet

    Att man rent psykiskt kan spänna sig så mycket att man, trots äl, inte blir gravid tror jag verkligen inte på. Om kroppen faktiskt släpper ett ägg tror jag att den är redo att bli gravid. Däremot kan man vara under sådan psykisk press att kroppen \"stänger av systemen\" men då får man inte heller äl och mens. Att påstå att kvinnan spänner sig och därför inte kan bli gravid är bara att skuldbelägga enligt min mening.

    Tajming är nog viktigt men det är också så många andra saker som spelar in rent fysiskt, som hur pigga spermierna är just då, vilken kvalitet det är på ägget, förhållandena i äggledare och livmoder etc och allt sådant måste ju faktiskt vara tipp-topp för att det ska bli till ett barn. Det är så otroligt mycket som måste klaffa, inte bara att ett ägg och en spermie möts, att det faktiskt är ett mirakel varje gång ett barn blir till.
  10. 5
    Jag tror inte på psykologi i det här fallet Att man rent psykiskt kan spänna sig så mycket att man, trots äl, inte blir gravid tror jag verkligen inte på. Om kroppen faktiskt släpper ett ägg tror jag att den är redo att bli gravid. Däremot kan man vara under sådan psykisk press att kroppen \"stänger av systemen\" men då får man inte heller äl och mens. Att påstå att kvinnan spänner sig och därför inte kan bli gravid är bara att skuldbelägga enligt min mening.

    Tajming är nog viktigt men det är också så många andra saker som spelar in rent fysiskt, som hur pigga spermierna är just då, vilken kvalitet det är på ägget, förhållandena i äggledare och livmoder etc och allt sådant måste ju faktiskt vara tipp-topp för att det ska bli till ett barn. Det är så otroligt mycket som måste klaffa, inte bara att ett ägg och en spermie möts, att det faktiskt är ett mirakel varje gång ett barn blir till.
  11. Myran
    #6

    Fast alla rinner ju faktiskt inte ut

    De som når ägget spurtar upp dit hur fort som helst så även om du går ur sängen direkt så är det alltid några som hittar upp.
  12. 6
    Fast alla rinner ju faktiskt inte ut De som når ägget spurtar upp dit hur fort som helst så även om du går ur sängen direkt så är det alltid några som hittar upp.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7

    Jo..

    Jag vet att allt inte rinner ut.Det jag snarare syftar på att det är så vanligt att en befruktning sker just den tidpunkt i människors liv när det verkligen inte \"passar\". Då har jag upplevt att \"dom\" verkar bli gravida mycket lättare än \"oss\" som verligen längtar.. Min mening var inte alls att lägga skuld på någon :)
  14. 7
    Jo.. Jag vet att allt inte rinner ut.Det jag snarare syftar på att det är så vanligt att en befruktning sker just den tidpunkt i människors liv när det verkligen inte \"passar\". Då har jag upplevt att \"dom\" verkar bli gravida mycket lättare än \"oss\" som verligen längtar.. Min mening var inte alls att lägga skuld på någon :)

Liknande trådar

  1. Tajming?
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 11:18
  2. Perfekt tajming!
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 09:22
  3. Men va f*n!!! Bad tajming
    By Idahe in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 10:33
  4. Bra tajming!
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 12:21
  5. Vilken Tajming :-)
    By Ella-pojkmamman in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 19:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar