simskola
Mammasnack
  1. vattenrädd
    #1

    simskola

    Min 7-åriga dotter är så vattenrädd. Hon har börjat simskola först nu (gått 2 ggr) och tycker det är hemskt. Hon är rädd och ledsen över att behöva vara med där.
    Försöker såklart peppa henne men det är inte så lätt.

    Någon med erfarenhet av detta? Några råd?
  2. 1
    simskola Min 7-åriga dotter är så vattenrädd. Hon har börjat simskola först nu (gått 2 ggr) och tycker det är hemskt. Hon är rädd och ledsen över att behöva vara med där.
    Försöker såklart peppa henne men det är inte så lätt.

    Någon med erfarenhet av detta? Några råd?
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Kan ni inte..

    ..gå till badhuset själva med henne, så slipper hon känna sig pressad av de andra?

    Jag har alltid varit vattenrädd, och lärde mig inte simma i simskolan som vi hade i åk 2.

    Min pappa gick då med mig till badhuset och lärde mig att simma i lugn och ro...

    Hoppas att det löser sig!
  4. 2
    Kan ni inte.. ..gå till badhuset själva med henne, så slipper hon känna sig pressad av de andra?

    Jag har alltid varit vattenrädd, och lärde mig inte simma i simskolan som vi hade i åk 2.

    Min pappa gick då med mig till badhuset och lärde mig att simma i lugn och ro...

    Hoppas att det löser sig!
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    dåliga erfarenheter, tyvärr

    Simlärarna min dotter gick hos var inga duktiga pedagoger, dessutom helt utan psykologisk finess. De var usla på att stötta vattenrädda barn, och de enda de var intresserade av var de som nästan kunde simma redan och som gjorde snabba framsteg. Min dotter härdade ändå envist ut en hel termin utan att läsa sig simma. Hon lärde sig senare genom att vi gick och badade med familjen ganska ofta och sen blev det några riktigt sköna badveckor förrförra sommaren då det liksom klickade till.

    Jag tycker som *Tina* att ni ska gå och vänja tösen vid vatten på egen hand istället. Tror tyvärr inte att simskola är det mest avslappnade sättet om man är rädd..
  6. 3
    dåliga erfarenheter, tyvärr Simlärarna min dotter gick hos var inga duktiga pedagoger, dessutom helt utan psykologisk finess. De var usla på att stötta vattenrädda barn, och de enda de var intresserade av var de som nästan kunde simma redan och som gjorde snabba framsteg. Min dotter härdade ändå envist ut en hel termin utan att läsa sig simma. Hon lärde sig senare genom att vi gick och badade med familjen ganska ofta och sen blev det några riktigt sköna badveckor förrförra sommaren då det liksom klickade till.

    Jag tycker som *Tina* att ni ska gå och vänja tösen vid vatten på egen hand istället. Tror tyvärr inte att simskola är det mest avslappnade sättet om man är rädd..
  7. waWa
    #4

    Ja, har haft en....

    ...vatten rädd tjej. Hon har tyckt det varit läskigt att få vatten i ansiktet eller vara med lekfulla kompisar. Hon gick simskola utomhus förra sommaren då 8 år tyvärr så var det bara +18 grader och höga vågor de veckorna hon gick. Hon var tuff och gick i varje dag. Mycket pepping från oss och simmläraren. Hon fick cyklop för att träna att vara under vattnet och de var kul. Hon tränade i badkaret, handfatet i baljor utomhus. Många garv blev det. Hon lärde sig inte simma men hon blev lite modogare. Denna sommar lossnade det hela, hennes bästis har pool hemma och de lekte där mäst varje dag och helt plötsligt kunde hon simma och dyka. Borta var all rädsla. Så här var det varmt vatten, en tålmodig kompis, mycket pepping som fick min tjej att slappna av. Så ha inte bråttom det är mitt råd låt henne få ta det i sin takt. Kanske kan du få vara med under lektionen om hon känner sig tryggare. Prata med simmläraren, de brukar vara riktigt duktiga på tips och pepping. Tålamod och åter tålamod. :o)
  8. 4
    Ja, har haft en.... ...vatten rädd tjej. Hon har tyckt det varit läskigt att få vatten i ansiktet eller vara med lekfulla kompisar. Hon gick simskola utomhus förra sommaren då 8 år tyvärr så var det bara +18 grader och höga vågor de veckorna hon gick. Hon var tuff och gick i varje dag. Mycket pepping från oss och simmläraren. Hon fick cyklop för att träna att vara under vattnet och de var kul. Hon tränade i badkaret, handfatet i baljor utomhus. Många garv blev det. Hon lärde sig inte simma men hon blev lite modogare. Denna sommar lossnade det hela, hennes bästis har pool hemma och de lekte där mäst varje dag och helt plötsligt kunde hon simma och dyka. Borta var all rädsla. Så här var det varmt vatten, en tålmodig kompis, mycket pepping som fick min tjej att slappna av. Så ha inte bråttom det är mitt råd låt henne få ta det i sin takt. Kanske kan du få vara med under lektionen om hon känner sig tryggare. Prata med simmläraren, de brukar vara riktigt duktiga på tips och pepping. Tålamod och åter tålamod. :o)
  9. Helena
    #5

    Vattenvana

    Regelrätt simundervisning förutsätter vattenvana, att barnen kan slappna av och inte hela tiden akta ansiktet för vatten osv. Helst ska de våga lita på sin flytförmåga också, även om de inte kan flyta någon längre stund.

    Jag säger som de andra: låt henne slippa simskolan just nu och gå till badhuset själva, gärna på tider där det är lite lugnare så att hon kan öva i sin takt. För ett av våra barn var cyklopen HELT förlösande, jag var lite anti först och trodde det skulle leda in i en återvändsgränd, men så blev det inte. Han började i badkaret och kunde plötsligt doppa huvudet och få ut mycket mer av sitt badande. När han kunde se botten i bassägen blev det mindre läskigt att släppa upp fötterna. Och så vidare.

    Lycka till från en som själv minns hur hemskt det var med simskola i lågstadiet. I högstadiet tränade jag på elitnivå:-)
  10. 5
    Vattenvana Regelrätt simundervisning förutsätter vattenvana, att barnen kan slappna av och inte hela tiden akta ansiktet för vatten osv. Helst ska de våga lita på sin flytförmåga också, även om de inte kan flyta någon längre stund.

    Jag säger som de andra: låt henne slippa simskolan just nu och gå till badhuset själva, gärna på tider där det är lite lugnare så att hon kan öva i sin takt. För ett av våra barn var cyklopen HELT förlösande, jag var lite anti först och trodde det skulle leda in i en återvändsgränd, men så blev det inte. Han började i badkaret och kunde plötsligt doppa huvudet och få ut mycket mer av sitt badande. När han kunde se botten i bassägen blev det mindre läskigt att släppa upp fötterna. Och så vidare.

    Lycka till från en som själv minns hur hemskt det var med simskola i lågstadiet. I högstadiet tränade jag på elitnivå:-)
  11. vattenrädd
    #6

    hej

    Tack för era svar!

    I hennes simklass vet de två unga ledarna att hon är rädd men jag tycker inte att de *kunde ta hennes rädsla* och peppa henne. Jag var där och satt på en bänk och hon kämpade på men man såg hur hon *led* och nu i veckan går hon och våndas över detta.
    Det tar emot att tvinga henne. Hon känner sig nog inte trygg heller med 5 plaskandes barn runt sig och att en annan inte är med henne i vattnet. Ledarna hinner ju inte med henne bara.

  12. 6
    hej Tack för era svar!

    I hennes simklass vet de två unga ledarna att hon är rädd men jag tycker inte att de *kunde ta hennes rädsla* och peppa henne. Jag var där och satt på en bänk och hon kämpade på men man såg hur hon *led* och nu i veckan går hon och våndas över detta.
    Det tar emot att tvinga henne. Hon känner sig nog inte trygg heller med 5 plaskandes barn runt sig och att en annan inte är med henne i vattnet. Ledarna hinner ju inte med henne bara.

  13. vattenrädd
    #7

    TACK

    va skönt att läsa era svar och att ni bekräftar det jag känner - att låta henne slippa detta - och att istället att vi föräldrar övar med henne själva i simhallen!!!
  14. 7
    TACK va skönt att läsa era svar och att ni bekräftar det jag känner - att låta henne slippa detta - och att istället att vi föräldrar övar med henne själva i simhallen!!!
  15. cina
    #8

    HEJ

    Ja, vi ska göra så. Det funkar inte att tvinga henne till detta när hon inte är vattenvan. Som någon skrev så kräver ju nästan simskolan att hon redan är vattenvan...
  16. 8
    HEJ Ja, vi ska göra så. Det funkar inte att tvinga henne till detta när hon inte är vattenvan. Som någon skrev så kräver ju nästan simskolan att hon redan är vattenvan...
  17. MalinP
    #9

    Var bor ni?

    Jag kan rekommendera badkompaniet i Stockholm, vid Gullmarsplan. Det är mindre grupper, och väldigt bra personal som har som huvudutbud babysim. De är otroligt duktiga med barnen. Lycka till!!
  18. 9
    Var bor ni? Jag kan rekommendera badkompaniet i Stockholm, vid Gullmarsplan. Det är mindre grupper, och väldigt bra personal som har som huvudutbud babysim. De är otroligt duktiga med barnen. Lycka till!!
  19. waWa
    #10

    Vad tråkigt.....

    ..att lärarna inte tar tag i att hon är rädd. Vore jag som du skulle jag låta henne sluta bums och göra som många här tipsat dig om.........åka själva till badhuset och försöka göra det till nåt kul och mysigt, kanske ta med bästisen. Lite lek i hennes takt med människor runt omkring henne som hon känner sig trygg med. Du ska se att hon övervinner det. :o)
    Hon behöver bara tid utan press. Lycka till!
  20. 10
    Vad tråkigt..... ..att lärarna inte tar tag i att hon är rädd. Vore jag som du skulle jag låta henne sluta bums och göra som många här tipsat dig om.........åka själva till badhuset och försöka göra det till nåt kul och mysigt, kanske ta med bästisen. Lite lek i hennes takt med människor runt omkring henne som hon känner sig trygg med. Du ska se att hon övervinner det. :o)
    Hon behöver bara tid utan press. Lycka till!
  21. cina
    #11

    tyvärr bor

    vi inte i Sthl utan i Småland...men vi gör som så att vi börjar träna själva med henne!
    Tack för alla svar!!
  22. 11
    tyvärr bor vi inte i Sthl utan i Småland...men vi gör som så att vi börjar träna själva med henne!
    Tack för alla svar!!

Liknande trådar

  1. Det där med simskola
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 19:58
  2. Simskola
    By Anonym in forum Öronbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 10:40
  3. Simskola
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 19:54
  4. Simskola?
    By mariamed4 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 19:11
  5. Simskola..
    By Pricken in forum _0707 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 19:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar