Hej!
Har varit hos familjerätten sedan barnens mamma trilskats med barnbidrag, underlåtit att informera mig om många olika saker, använt barnen som budbärare och kunna skylla på dom för att informationen inte gått fram och allmänt bara jävlats. Hon har dessutom kryddat det hela med att sälja huset för att flytta dryga 100 mil bort med avsikt att ta med sig vår gemenasamma dotter. Jag kontaktade genast en advokat så snart dessa planer blev kända för mig. Hos familjerätten sa exet att hon förstår att hon inte kommer att få med sig flickan då hon inte har så mycket att erbjuda utöver att hon är mamma - jämfört med att jag och storebror och hela släkten finns kvar liksom skola vänner etc. Nu till min fråga. När barn åker till den andre föräldern för på s.k. umgängesresor så ska båda föräldrarna dela på kostnaderna (om avståndet överstiger tio mil enkel väg), men vad gäller om umgängesföräldern är den som reser och inte barnen? Ska jag, boföräldern, delfinansiera även hennes resekostnader? Finns det i så fall något tak för antalet resor som jag måste bidraga till? I det här fallet har hon tänkt komma till barnens bostadsort varannan helg (vilket jag tror är en utopi som hon bara kommer att göra barnen besvikna på när hon inser att det kostar pengar att resa).