simskola
_98 Alla barn
  1. cina
    #1

    simskola

    Någon här som har erfarenhet av ett vattenrädd barn? Min 7-åriga dotter har alltid varit det men det har blivit liite bättre senaste åren. Hon tycker det är otäckt att få vatten i ögon, öron osv. Kan alltså inte doppa huvudet och när hon duschar vågar hon stå under duschen men håller för öronen och får hon vatten i ansiktet tar hon tag i duschdraperiet och torkar sig i ansiktet :-)

    Nu har hon börjat simskola (varit där 2 ggr) och hon är ledsen och rädd. Hon känner sig dum för att hon inte kan det de andra kan och tycker det är otäckt med vattnet och känner sig nog lite tvingad att göra som simlärarna säger.

    Jag kan förstå hur hon känner det och jag pushar henne. Hur ska man hantera det hela? Är det dumt att tvinga henne? Ska vi istället själva gå in för att göra henne vattenvan och gå till simhallen ofta och öva?

    Vad tror ni?
  2. 1
    simskola Någon här som har erfarenhet av ett vattenrädd barn? Min 7-åriga dotter har alltid varit det men det har blivit liite bättre senaste åren. Hon tycker det är otäckt att få vatten i ögon, öron osv. Kan alltså inte doppa huvudet och när hon duschar vågar hon stå under duschen men håller för öronen och får hon vatten i ansiktet tar hon tag i duschdraperiet och torkar sig i ansiktet :-)

    Nu har hon börjat simskola (varit där 2 ggr) och hon är ledsen och rädd. Hon känner sig dum för att hon inte kan det de andra kan och tycker det är otäckt med vattnet och känner sig nog lite tvingad att göra som simlärarna säger.

    Jag kan förstå hur hon känner det och jag pushar henne. Hur ska man hantera det hela? Är det dumt att tvinga henne? Ska vi istället själva gå in för att göra henne vattenvan och gå till simhallen ofta och öva?

    Vad tror ni?
  3. semla
    #2

    Jag har en

    liten tjej som är vattenrädd. Lite trist eftersom vi tillbringar väldigt mycket tid i diverse badhus. Hon har gått på vattenskola, alltså inte simskola, och hon tyckte det var jättekul. Fröknarna var väldigt försiktiga och lät henne vara med på det hon ville.

    Jag tror det är bra att vara öppen med det hela och tala om att det är viktigt att hon lär sig att vara i vatten och att simma. Däremot tror jag det är viktigt att hon får vänja sig i sin egen takt.

    Jag var i badhuset med mina barn igår och den rädda femåringen var helt överlycklig över att hon helt plötsligt vågade flyta utan att ha fötterna i botten. Jag tror det är bra att bada ofta och att låta barnen vänja sig i sin egen takt.
  4. 2
    Jag har en liten tjej som är vattenrädd. Lite trist eftersom vi tillbringar väldigt mycket tid i diverse badhus. Hon har gått på vattenskola, alltså inte simskola, och hon tyckte det var jättekul. Fröknarna var väldigt försiktiga och lät henne vara med på det hon ville.

    Jag tror det är bra att vara öppen med det hela och tala om att det är viktigt att hon lär sig att vara i vatten och att simma. Däremot tror jag det är viktigt att hon får vänja sig i sin egen takt.

    Jag var i badhuset med mina barn igår och den rädda femåringen var helt överlycklig över att hon helt plötsligt vågade flyta utan att ha fötterna i botten. Jag tror det är bra att bada ofta och att låta barnen vänja sig i sin egen takt.
  5. cina
    #3

    ja

    vi har nog kommit fram till det och kommer hädanefter att gå till simhallen ofta och låta henne vänja sig i egen takt!
    Tack för ditt svar!
  6. 3
    ja vi har nog kommit fram till det och kommer hädanefter att gå till simhallen ofta och låta henne vänja sig i egen takt!
    Tack för ditt svar!

Liknande trådar

  1. Det där med simskola
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 19:58
  2. Simskola
    By Anonym in forum Öronbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 10:40
  3. Simskola
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 19:54
  4. Simskola?
    By mariamed4 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 19:11
  5. Simskola..
    By Pricken in forum _0707 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 19:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar