simskola - vattenrädd
Stora barn
  1. cina
    #1

    simskola - vattenrädd

    Någon här som har erfarenhet av ett vattenrädd barn?

    Min 7-åriga dotter har alltid varit det men det har blivit liite bättre senaste åren. Hon tycker det är otäckt att få vatten i ögon, öron osv. Kan alltså inte doppa huvudet och när hon duschar vågar hon stå under duschen men håller för öronen och får hon vatten i ansiktet tar hon tag i duschdraperiet och torkar sig i ansiktet :-)

    Nu har hon börjat simskola (varit där 2 ggr) och hon är ledsen och rädd. Hon känner sig dum för att hon inte kan det de andra kan och tycker det är otäckt med vattnet och känner sig nog lite tvingad att göra som simlärarna säger.

    Jag kan förstå hur hon känner det och jag pushar henne. Hur ska man hantera det hela? Är det dumt att tvinga henne? Ska vi istället själva gå in för att göra henne vattenvan och gå till simhallen ofta och öva?

    Vad tror ni?

  2. 1
    simskola - vattenrädd Någon här som har erfarenhet av ett vattenrädd barn?

    Min 7-åriga dotter har alltid varit det men det har blivit liite bättre senaste åren. Hon tycker det är otäckt att få vatten i ögon, öron osv. Kan alltså inte doppa huvudet och när hon duschar vågar hon stå under duschen men håller för öronen och får hon vatten i ansiktet tar hon tag i duschdraperiet och torkar sig i ansiktet :-)

    Nu har hon börjat simskola (varit där 2 ggr) och hon är ledsen och rädd. Hon känner sig dum för att hon inte kan det de andra kan och tycker det är otäckt med vattnet och känner sig nog lite tvingad att göra som simlärarna säger.

    Jag kan förstå hur hon känner det och jag pushar henne. Hur ska man hantera det hela? Är det dumt att tvinga henne? Ska vi istället själva gå in för att göra henne vattenvan och gå till simhallen ofta och öva?

    Vad tror ni?

  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2

    ja, det låter bra!

    Jag svarade på Fråga mammor. Och ser nu att du själv är inne på att öva med dottern på egen hand. Det tror jag är mycket bättre! Gå till simhallen ofta och gör badandet till något lustfyllt!
  4. 2
    ja, det låter bra! Jag svarade på Fråga mammor. Och ser nu att du själv är inne på att öva med dottern på egen hand. Det tror jag är mycket bättre! Gå till simhallen ofta och gör badandet till något lustfyllt!
  5. Sofia*
    #3

    Kontraproduktivt!

    Jag tror att hon i längden förlorar mer än vad hon vinner på simskolan om den ger henne obehag.
    Kanske lär hon sig simma men bättre att hon lär sig lite senare och tycker det är kul än att hon tivngas till det och sedan fortfarande tycker det är otäckt.
    I ert läge hade jag hört med simskolan om det går att skjuta på det hela till nästa termin eftersom dottern är rädd. Så går ni själva och badar en gång i veckan den här terminen ut. Då har hon vattenvana och känner sig kanske säkrare och kan få ut något positivt och lära sig simma näste termin.
  6. 3
    Kontraproduktivt! Jag tror att hon i längden förlorar mer än vad hon vinner på simskolan om den ger henne obehag.
    Kanske lär hon sig simma men bättre att hon lär sig lite senare och tycker det är kul än att hon tivngas till det och sedan fortfarande tycker det är otäckt.
    I ert läge hade jag hört med simskolan om det går att skjuta på det hela till nästa termin eftersom dottern är rädd. Så går ni själva och badar en gång i veckan den här terminen ut. Då har hon vattenvana och känner sig kanske säkrare och kan få ut något positivt och lära sig simma näste termin.
  7. cina
    #4

    bra tips!

    så vi inte tar ut henne från kön! Ska ringa och prata med dom! Tack för svar!
  8. 4
    bra tips! så vi inte tar ut henne från kön! Ska ringa och prata med dom! Tack för svar!
  9. Medlem sedan
    Oct 1998
    #5

    Lägg ner simskolan

    Med den får hon ju inte bara var i vatten som hon tycker är jobbigt hon får ju känna sig dum inför andra barn och fröken för att hon inte är lika \"duktig\" som de andra.

    Lägg hellre samma tid på att åka själv med henne ngnstans där du och hon kan leka fram vattenvana. Det är ju vettigt att ha en viss vattuskräck som liten människa -särskilt om man inte kan simma. Och lär sig gör man nog bäst med ngn som man litar mkt på och där måste ju du vara bäst.

    Lek i vattnet! Simträna inte förrän hon är riktigt vattenvan.
  10. 5
    Lägg ner simskolan Med den får hon ju inte bara var i vatten som hon tycker är jobbigt hon får ju känna sig dum inför andra barn och fröken för att hon inte är lika \"duktig\" som de andra.

    Lägg hellre samma tid på att åka själv med henne ngnstans där du och hon kan leka fram vattenvana. Det är ju vettigt att ha en viss vattuskräck som liten människa -särskilt om man inte kan simma. Och lär sig gör man nog bäst med ngn som man litar mkt på och där måste ju du vara bäst.

    Lek i vattnet! Simträna inte förrän hon är riktigt vattenvan.
  11. cina
    #6

    de råd

    vi har fått ska vi ta tillvara nu! Vi lägger ner och börjar från början...ska åka ofta till simhallen nu och bada med vår tjej så hon blir trygg i vattnet!

    Tack för ditt svar!
  12. 6
    de råd vi har fått ska vi ta tillvara nu! Vi lägger ner och börjar från början...ska åka ofta till simhallen nu och bada med vår tjej så hon blir trygg i vattnet!

    Tack för ditt svar!
  13. Achelois
    #7

    Min son var rädd för vatten

    när han var yngre. Han är sex år nu, men jag gjorde så att han fick bada och duscha flera ggr i veckan, minst en gång om dagen. Efter ett par veckor tyckte han att det var skönt och nu älskar han att bada och har precis lärt sig simma. På honom hjälpte det med öronproppar förresten, så han slapp få vatten i öronen. Med såna badproppar som finns på apoteket och simglasögon kanske din dotter kan börja?
  14. 7
    Min son var rädd för vatten när han var yngre. Han är sex år nu, men jag gjorde så att han fick bada och duscha flera ggr i veckan, minst en gång om dagen. Efter ett par veckor tyckte han att det var skönt och nu älskar han att bada och har precis lärt sig simma. På honom hjälpte det med öronproppar förresten, så han slapp få vatten i öronen. Med såna badproppar som finns på apoteket och simglasögon kanske din dotter kan börja?
  15. cina
    #8

    jättebra

    tips! Tack!
  16. 8
    jättebra tips! Tack!

Liknande trådar

  1. Det där med simskola
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 19:58
  2. Simskola
    By Anonym in forum Öronbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 10:40
  3. Simskola.
    By evaoregon in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 20:34
  4. Simskola?
    By mariamed4 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 19:11
  5. Simskola
    By Sannan in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 17:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar