En liten ankät kanske
Tonåringar
  1. m00n
    #1

    En liten ankät kanske

    Bara för att jag vill ha tips:)

    Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
  2. 1
    En liten ankät kanske Bara för att jag vill ha tips:)

    Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Lena_O svarar:

    Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    - 2 tjejer som inte är typiska tjejer... om man får säga så.

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    - Det varierar, men ligger på ungefär tusenlappen numera.

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    - De både önskar och jag köper själv. Saker de önskar brukar oftast spräcka en 10-årsplan i budgeten...

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    - Inget ännu

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    - Ja, kanske om de har en bra motivering som att det hjälper dem i studier (tänker på dator nu som är rätt så aktuellt...)
    Men det beror lite på vad plånboken säger. Är det stopp där så kan vi inte handla för mer.
  4. 2
    Lena_O svarar: Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    - 2 tjejer som inte är typiska tjejer... om man får säga så.

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    - Det varierar, men ligger på ungefär tusenlappen numera.

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    - De både önskar och jag köper själv. Saker de önskar brukar oftast spräcka en 10-årsplan i budgeten...

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    - Inget ännu

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    - Ja, kanske om de har en bra motivering som att det hjälper dem i studier (tänker på dator nu som är rätt så aktuellt...)
    Men det beror lite på vad plånboken säger. Är det stopp där så kan vi inte handla för mer.
  5. Pojkmorsan
    #3

    Pojkmorsans svar

    Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    3 pojkar: 18, 16 o 13.

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    500 ca från oss, lika mycket från morföräldrar, 300 från farföräldrar och ca 200 från mina 3 syskon. Per barn.

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    De skriver önskelistor och vi blandar från den + \"nyttiga saker\".

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    Datorgrejer, pengar, CD-spelare, telefonkort, kläder

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte f lite mer än ni tänkt er??
    Om det är något de behöver just då.
  6. 3
    Pojkmorsans svar Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    3 pojkar: 18, 16 o 13.

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    500 ca från oss, lika mycket från morföräldrar, 300 från farföräldrar och ca 200 från mina 3 syskon. Per barn.

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    De skriver önskelistor och vi blandar från den + \"nyttiga saker\".

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    Datorgrejer, pengar, CD-spelare, telefonkort, kläder

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte f lite mer än ni tänkt er??
    Om det är något de behöver just då.
  7. Medlem sedan
    Oct 2003
    #4

    Mina svar...



    Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?

    Flickor 6 å 16
    Pojkar 8, 14 å 20

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?

    De tre större får för ca 1000 kr var. De små får billigare grejer...

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?

    Brukar bli båda delarna...Nåt som de önskar å sen lite smått å gott...

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?

    I år har de inte önskat nåt än...

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??

    Finns inte utrymme för det....tyvärr...
  8. 4
    Mina svar...

    Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?

    Flickor 6 å 16
    Pojkar 8, 14 å 20

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?

    De tre större får för ca 1000 kr var. De små får billigare grejer...

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?

    Brukar bli båda delarna...Nåt som de önskar å sen lite smått å gott...

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?

    I år har de inte önskat nåt än...

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??

    Finns inte utrymme för det....tyvärr...
  9. demeter
    #5

    demeters svar

    har en dotter f92. Hon idrottar och vi köper oftast saker till detta, som läger, utrustning, resor till tävlingar etc i julklapp och födelsedagspresenter. Därför kommer summorna upp i 1000 tals kronor.
    sedan får hon kläder, småsaker mm för cirka 1000 kr.
    hon är jättedålig på att önska sig saker, utan oftast får vi köpa det hon behöver. Cykel, skidor, allt sådant sticker ju iväg i pris.
    Fattar inte att ni kan klara er med så små summor. Räknar ni inte in de stora inköpen då?
    Mellan födelsedagar o jul köper vi sällan saker. Endast kläder, och inte alls så mycket som de i vår vänkrets som har likadan ekonomi.
  10. 5
    demeters svar har en dotter f92. Hon idrottar och vi köper oftast saker till detta, som läger, utrustning, resor till tävlingar etc i julklapp och födelsedagspresenter. Därför kommer summorna upp i 1000 tals kronor.
    sedan får hon kläder, småsaker mm för cirka 1000 kr.
    hon är jättedålig på att önska sig saker, utan oftast får vi köpa det hon behöver. Cykel, skidor, allt sådant sticker ju iväg i pris.
    Fattar inte att ni kan klara er med så små summor. Räknar ni inte in de stora inköpen då?
    Mellan födelsedagar o jul köper vi sällan saker. Endast kläder, och inte alls så mycket som de i vår vänkrets som har likadan ekonomi.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Pinse svarar

    Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    Pojke 16 år
    Flicka 14 år

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    1500 kronor kanske ev. lite mer beroende på vad de önskar sig

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    De brukar önska men jag köper en del som jag vet att de vill ha också

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    Inget ännu

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    Ja, det finns det säkert. Men det har inte dykt upp ännu!
  12. 6
    Pinse svarar Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    Pojke 16 år
    Flicka 14 år

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    1500 kronor kanske ev. lite mer beroende på vad de önskar sig

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    De brukar önska men jag köper en del som jag vet att de vill ha också

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    Inget ännu

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    Ja, det finns det säkert. Men det har inte dykt upp ännu!
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7

    Ullen61

    Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    Pojke, 14 år

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    Max 1000-1500 kr

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    Både och

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    Inte önskat direkt, men han sparar till en elgitarr och ett bra headset, och har han inte lyckats spara ihop till det till jul, kommer han nog skriva det på önskelistan.

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    Grejer till \"bra\" fritidsaktiviteter, som sportartiklar (t.ex. en bra fjällryggsäck) och musikinstrument. Eller om han bara önskar sig en enda sak och vi inte har några andra idéer heller.
  14. 7
    Ullen61 Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    Pojke, 14 år

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    Max 1000-1500 kr

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    Både och

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    Inte önskat direkt, men han sparar till en elgitarr och ett bra headset, och har han inte lyckats spara ihop till det till jul, kommer han nog skriva det på önskelistan.

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    Grejer till \"bra\" fritidsaktiviteter, som sportartiklar (t.ex. en bra fjällryggsäck) och musikinstrument. Eller om han bara önskar sig en enda sak och vi inte har några andra idéer heller.
  15. Fru Marmelad
    #8

    Marmeladsvar

    Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    Svar: Flicka, 16 år.

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    Svar: Det beror helt på vad hon behöver eller vad vi bestämt i familjen det året. Vi köper mycket som är \"nödvändigt\" så jag vet inte hur jag ska räkna det. Ett år köpte vi nästan inga julklappar alls, för 100 kr och så gav vi bort en pengar till välgörande ändamål istället. I år blir det nog inte heller några dyra julklappar för dottern ska få en hel skidutrustning nu inför vintersäsongen, så det blir nån sorts kombinerad julklapp och födelsedagspresent.

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    Svar: En kombination.

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    Svar: Ingenting än, hon vet att hon ska få skidorna och att det blir snålt till jul istället *S*

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    Svar: Tja... skidutrustningen är väl typiskt en sån grej. Den kommer göra mig ruinerad inser jag, men då har hon nåt att syssla med hela vintern (hon bor nära skidbacken och det är det stora vinternöjet bland hennes kompisar).
  16. 8
    Marmeladsvar Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    Svar: Flicka, 16 år.

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    Svar: Det beror helt på vad hon behöver eller vad vi bestämt i familjen det året. Vi köper mycket som är \"nödvändigt\" så jag vet inte hur jag ska räkna det. Ett år köpte vi nästan inga julklappar alls, för 100 kr och så gav vi bort en pengar till välgörande ändamål istället. I år blir det nog inte heller några dyra julklappar för dottern ska få en hel skidutrustning nu inför vintersäsongen, så det blir nån sorts kombinerad julklapp och födelsedagspresent.

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    Svar: En kombination.

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    Svar: Ingenting än, hon vet att hon ska få skidorna och att det blir snålt till jul istället *S*

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    Svar: Tja... skidutrustningen är väl typiskt en sån grej. Den kommer göra mig ruinerad inser jag, men då har hon nåt att syssla med hela vintern (hon bor nära skidbacken och det är det stora vinternöjet bland hennes kompisar).
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Ninisvar

    Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    # Spelar väl egentligen ingen roll i sammanhanget, men det är en tjej.

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    # Försöker hålla det under 1000-lappen. I fjol önskade hon sig en dvd-spelare och fick faktiskt också det, men då fick hon bara någon liten småsak extra plus att hon bara fick småsaker när hon fyllde år 14 dagar senare. Det var en överenskommelse vi gjorde.

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    # Önskelista ;o)

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    # Ingen önskelista har synts än, men jag vet att hon önskar sig pengar till fler piercingar.

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    # Se svaren på de andra frågorna - m.a.o. att hon går med på att det är även i födelsedagspresent.
    Men det kommer inte att fungera lika bra på nästa barn, som fyller år i början av oktober *ler*
  18. 9
    Ninisvar Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?
    # Spelar väl egentligen ingen roll i sammanhanget, men det är en tjej.

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?
    # Försöker hålla det under 1000-lappen. I fjol önskade hon sig en dvd-spelare och fick faktiskt också det, men då fick hon bara någon liten småsak extra plus att hon bara fick småsaker när hon fyllde år 14 dagar senare. Det var en överenskommelse vi gjorde.

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    # Önskelista ;o)

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    # Ingen önskelista har synts än, men jag vet att hon önskar sig pengar till fler piercingar.

    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    # Se svaren på de andra frågorna - m.a.o. att hon går med på att det är även i födelsedagspresent.
    Men det kommer inte att fungera lika bra på nästa barn, som fyller år i början av oktober *ler*
  19. Medlem sedan
    Mar 2004
    #10

    Viclan svar..

    Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?

    14, snart 15 och 12, båda pojkar.

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?

    Försöker att hålla mig på en tusenlapp per unge men det är svårt!

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    12 åringen håller på med sin önskelista nu, han klipper och klistrar i datorn och vet exakt vad han vill ha. 14 åringen ligger lågt än så länge eftersom han fyller 15 strax efter jul och drömmer om en ny moped!

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    12 åringen är mest spel till x-box och så.


    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    Jo visst finns det, om det är något som dom drömmer om och verkligen vill ha. Och vi tycker det är vettigt.
  20. 10
    Viclan svar.. Pojke eller flicka, alltså din eller dina tonåring/ar?

    14, snart 15 och 12, båda pojkar.

    Hru mycket köper ni julklappar för till varje barn, ungifär?

    Försöker att hålla mig på en tusenlapp per unge men det är svårt!

    Brukar de önska eller köper ni det ni vet intuitivt att de vill ha?
    12 åringen håller på med sin önskelista nu, han klipper och klistrar i datorn och vet exakt vad han vill ha. 14 åringen ligger lågt än så länge eftersom han fyller 15 strax efter jul och drömmer om en ny moped!

    Om han/hon/de önskat något: Vad har de önskat i julklapp?
    12 åringen är mest spel till x-box och så.


    Finns det någon önskan som skulle kunna göra att ni köpte för lite mer än ni tänkt er??
    Jo visst finns det, om det är något som dom drömmer om och verkligen vill ha. Och vi tycker det är vettigt.
  21. m00n
    #11

    Ler

    jag känner igen det där med önskningar som skulle behöva en 10-års plan:)
  22. 11
    Ler jag känner igen det där med önskningar som skulle behöva en 10-års plan:)
  23. m00n
    #12

    Pengar

    önskar sig alltid mina grabbar med, men får aldrig från mig. Däremot från farfar tex.
  24. 12
    Pengar önskar sig alltid mina grabbar med, men får aldrig från mig. Däremot från farfar tex.
  25. m00n
    #13

    Så gör jag med

    lillan får inte alls lika dyra presenter, men jag räknar med att när hon är ensam kvar i \"boet\" så lär hon få ändå.
  26. 13
    Så gör jag med lillan får inte alls lika dyra presenter, men jag räknar med att när hon är ensam kvar i \"boet\" så lär hon få ändå.
  27. m00n
    #14

    Det är nog så

    att en del köper sånt de behöver utanför jul och födelsedag och inte räknar med dem... iallafall är det så för mig.
  28. 14
    Det är nog så att en del köper sånt de behöver utanför jul och födelsedag och inte räknar med dem... iallafall är det så för mig.
  29. m00n
    #15

    Får de likvärdiga saker?

    När jag var liten fick storebror en stereo, jag fick en liten bandspelare, han fick en snowracer, jag fick en pulka... JAg hoppas dagens pojk-flick föräldrar är mer rättvisa...
  30. 15
    Får de likvärdiga saker? När jag var liten fick storebror en stereo, jag fick en liten bandspelare, han fick en snowracer, jag fick en pulka... JAg hoppas dagens pojk-flick föräldrar är mer rättvisa...
  31. m00n
    #16

    Musikinstrument

    är ju en gåva som räcker väldigt länge, så då kan det vara värt varje krona att de får nåt dyrare - om man har råd.
  32. 16
    Musikinstrument är ju en gåva som räcker väldigt länge, så då kan det vara värt varje krona att de får nåt dyrare - om man har råd.
  33. m00n
    #17

    Välgörande ändamål

    Det har jag aldrig hört någon som gjort tidigare. Alltså skippat lite av julklapparna för andras väl istället. Stor eloge till dig och din dotter!!
  34. 17
    Välgörande ändamål Det har jag aldrig hört någon som gjort tidigare. Alltså skippat lite av julklapparna för andras väl istället. Stor eloge till dig och din dotter!!
  35. m00n
    #18

    Anledningen till flicka eller pojke frågan

    var att de jag känner som har bara flickor i regel handlar mer och dyrare julklappar än de som bara har pojkar. De som har båda sorter handlar mer lika.

    Men min hypotes om att det kunde vara så även här totalsprack:)
  36. 18
    Anledningen till flicka eller pojke frågan var att de jag känner som har bara flickor i regel handlar mer och dyrare julklappar än de som bara har pojkar. De som har båda sorter handlar mer lika.

    Men min hypotes om att det kunde vara så även här totalsprack:)
  37. m00n
    #19

    Snart 15-åring här med

    och han önskar också moped... Men samtidigt vill han nog inte bli utan på jul, så jag har ett litet dilemma.

    Kanske ska köpa en bra hjälm i julklapp?? *funderar*
  38. 19
    Snart 15-åring här med och han önskar också moped... Men samtidigt vill han nog inte bli utan på jul, så jag har ett litet dilemma.

    Kanske ska köpa en bra hjälm i julklapp?? *funderar*
  39. Medlem sedan
    Jan 2004
    #20

    De får likvärdiga saker,

    och alltid för lika mycket!
  40. 20
    De får likvärdiga saker, och alltid för lika mycket!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. PÅSK ankät!!!
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 12:01
  2. Ankät... högtid... ;)
    By jennie m ärtan in forum _0505 Majbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 12:50
  3. Ankät....
    By akkis in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 23:31
  4. Snodde en ankät....
    By heakin in forum _02 Vårbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 17:22
  5. Ni som har barn! (liten ankät)
    By Anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 11:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar