Ni mjölk kunniga!
Astma & allergi - barn
  1. Leos mamma
    #1

    Ni mjölk kunniga!

    Orkar inte skriva något ingående men bvc tyckte att vi skulle testa att ge Leo mjölkfritt ett tag för att se om han kunde vara laktos känslig då han har ganska så mycket gaser.
    Så sagt och gjort.. vi testade 2 burkar Nutra (som nu är slut och även våra pengar :-(. )
    Och så fick han Sinlac gröt och sen hemmagjord mat.
    Han vart lite mindre pruttig men inte märkbart.
    Nu är Nutran slut och han har gått tillbaka till sin Enfamil (reflux) och nu har har fått gaser igen.
    Kan däremot tillägga att han enbart ätit ersättning (enfamil) i 2 dagar då vi haft en massa utflykter och inte kunnat ordna med mat.. så magen _kan_ ju bli pruttig pga det också.

    Men nu till saken.. vad tror ni?
    Gaserna har bara kommit sista 1,5 månaden och han har ätit ENfamil från 5 veckors ålder (ca).
    Är inte _alla_ barn mer eller mindre känsliga för laktos?

    Nån som har lite kloka svar till en virrig mamma!?

    Kram
  2. 1
    Ni mjölk kunniga! Orkar inte skriva något ingående men bvc tyckte att vi skulle testa att ge Leo mjölkfritt ett tag för att se om han kunde vara laktos känslig då han har ganska så mycket gaser.
    Så sagt och gjort.. vi testade 2 burkar Nutra (som nu är slut och även våra pengar :-(. )
    Och så fick han Sinlac gröt och sen hemmagjord mat.
    Han vart lite mindre pruttig men inte märkbart.
    Nu är Nutran slut och han har gått tillbaka till sin Enfamil (reflux) och nu har har fått gaser igen.
    Kan däremot tillägga att han enbart ätit ersättning (enfamil) i 2 dagar då vi haft en massa utflykter och inte kunnat ordna med mat.. så magen _kan_ ju bli pruttig pga det också.

    Men nu till saken.. vad tror ni?
    Gaserna har bara kommit sista 1,5 månaden och han har ätit ENfamil från 5 veckors ålder (ca).
    Är inte _alla_ barn mer eller mindre känsliga för laktos?

    Nån som har lite kloka svar till en virrig mamma!?

    Kram
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Svårt att ge svar

    när du inte ger all fakta. Visst kan man bli pruttig av annat än mjölkproteinallergi - har han inga andra symptom?

    Först är det ju som du vet stor skillnad mellan att vara laktosintolerant och att vara mjölkproteinallergiker. Blir förvånad över att höra att man rekommenderar Nutramigen mot laktosintolerans, och för mig tyder det på att man misstänker mjölkproteinallergi... men jag har ju inte alla fakta :) OM det är mjölkproteinallergi så måste ALL mjölk uteslutas. Du skriver inte hur gammal han är, vad han äter i övrigt. Om han ammas måste _du_ hålla strikt mjölkfri kost. Om han äter vanlig mat måste den vara strikt mjölkfri - och då byter man ut mjölk mot solhavre, margarin mot mjölkfritt, lusläser innehållsförteckningarna - mjölk kan gömma sig i buljong, maränger, brödglans... ja överallt. Det är jobbigt i början innan man får ordning på det.

    Om ni ska testa mot mjölk måste ni utesluta ALL mjölk en period först och sen introducera lite lite i taget och se om, när och hur han reagerar. (En sk provokation) Detta borde göras under läkares överinseende. Vårt bvc har inte kunskapen om skillnaden mellan laktosintolerans och mjölkproteinallergi märkte jag... Å andra sidan rekommenderade de oss att söka barnläkare (ej VC).

    Läs på mer om allergi och intolerans på allergimat.com, celiaki.se, astmaoallergiforbundet.se, meadjohnson.se och försök räta ut vad som gäller för er.

  4. 2
    Svårt att ge svar när du inte ger all fakta. Visst kan man bli pruttig av annat än mjölkproteinallergi - har han inga andra symptom?

    Först är det ju som du vet stor skillnad mellan att vara laktosintolerant och att vara mjölkproteinallergiker. Blir förvånad över att höra att man rekommenderar Nutramigen mot laktosintolerans, och för mig tyder det på att man misstänker mjölkproteinallergi... men jag har ju inte alla fakta :) OM det är mjölkproteinallergi så måste ALL mjölk uteslutas. Du skriver inte hur gammal han är, vad han äter i övrigt. Om han ammas måste _du_ hålla strikt mjölkfri kost. Om han äter vanlig mat måste den vara strikt mjölkfri - och då byter man ut mjölk mot solhavre, margarin mot mjölkfritt, lusläser innehållsförteckningarna - mjölk kan gömma sig i buljong, maränger, brödglans... ja överallt. Det är jobbigt i början innan man får ordning på det.

    Om ni ska testa mot mjölk måste ni utesluta ALL mjölk en period först och sen introducera lite lite i taget och se om, när och hur han reagerar. (En sk provokation) Detta borde göras under läkares överinseende. Vårt bvc har inte kunskapen om skillnaden mellan laktosintolerans och mjölkproteinallergi märkte jag... Å andra sidan rekommenderade de oss att söka barnläkare (ej VC).

    Läs på mer om allergi och intolerans på allergimat.com, celiaki.se, astmaoallergiforbundet.se, meadjohnson.se och försök räta ut vad som gäller för er.

  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3

    Hej!

    Han har verkligen inga andra symptom.
    Nutran var på eget bevåg iom att Enfamil är baserad på mjölk.
    Då jag lever med en vegan har jag väldigt bra koll på detta med mjölk och vad det kan gömma sig så det känne rjag att jag har koll på.
    Han ammas inte utan äter endast ersättning (plus gröt o mat).

    Tack för ditt svar.

    Kram
  6. 3
    Hej! Han har verkligen inga andra symptom.
    Nutran var på eget bevåg iom att Enfamil är baserad på mjölk.
    Då jag lever med en vegan har jag väldigt bra koll på detta med mjölk och vad det kan gömma sig så det känne rjag att jag har koll på.
    Han ammas inte utan äter endast ersättning (plus gröt o mat).

    Tack för ditt svar.

    Kram
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    de flesta barn tål laktos

    Jag tror inte det är som du säger/frågar: att _alla_ barn skulle vara mer eller mindre känsliga för laktos. Därför att bröstmjölk innehåller mycket laktos (mer än komjölk om jag minns rätt...), och de allra flesta barn tål bröstmjölk utan problem.

    Därmed inte sagt att _vissa_ barn är känsliga mot laktos. Och det är ännu vanligare att laktosintolerans kommer med åren (vanligare hos större barn, ännu vanligare hos pensionärer...)
  8. 4
    de flesta barn tål laktos Jag tror inte det är som du säger/frågar: att _alla_ barn skulle vara mer eller mindre känsliga för laktos. Därför att bröstmjölk innehåller mycket laktos (mer än komjölk om jag minns rätt...), och de allra flesta barn tål bröstmjölk utan problem.

    Därmed inte sagt att _vissa_ barn är känsliga mot laktos. Och det är ännu vanligare att laktosintolerans kommer med åren (vanligare hos större barn, ännu vanligare hos pensionärer...)
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    Det är det mest naturliga

    att vara laktosintolerant i vuxen ålder skulle jag säga :) Större delen av jordens befolkning är det. Det är vi nordbor som envisas med att äta upp kalvarnas di *ler* Enzymet som bryter ner laktosen behövs som spädbarn när man äter mammas bröstmjölk, men sen är det inte meningen att man ska äta mer mjölk och därmed avslutas enzymproduktionen. Så laktosintolerans är ingen sjukdom - det är en naturlig utveckling i mina ögon!

    Själv mår jag så mycket bättre utan mjölk och tror att vi biter oss själva i ändan när vi hävdar att komjölk är vägen till näringsriktig kost. Blir allt mer skeptisk till mjölk faktiskt. Det handlar mer om en (o)vana än ett riktigt behov för oss skandinaver.
  10. 5
    Det är det mest naturliga att vara laktosintolerant i vuxen ålder skulle jag säga :) Större delen av jordens befolkning är det. Det är vi nordbor som envisas med att äta upp kalvarnas di *ler* Enzymet som bryter ner laktosen behövs som spädbarn när man äter mammas bröstmjölk, men sen är det inte meningen att man ska äta mer mjölk och därmed avslutas enzymproduktionen. Så laktosintolerans är ingen sjukdom - det är en naturlig utveckling i mina ögon!

    Själv mår jag så mycket bättre utan mjölk och tror att vi biter oss själva i ändan när vi hävdar att komjölk är vägen till näringsriktig kost. Blir allt mer skeptisk till mjölk faktiskt. Det handlar mer om en (o)vana än ett riktigt behov för oss skandinaver.
  11. Åsa
    #6

    Kan bara instämma

    å med alla dessa mjölkallergiska barn oxå.
  12. 6
    Kan bara instämma å med alla dessa mjölkallergiska barn oxå.

Liknande trådar

  1. Mjölk eller inte mjölk?
    By MrsHyde in forum Barnsjukdomar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 08:35
  2. Mjölk eller inte mjölk?
    By MrsHyde in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-21, 20:02
  3. Är ni kunniga?
    By Mimis in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 16:45
  4. GI kunniga...
    By pinja in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 12:41
  5. Mjölk mjölk mera mjölk (långt)
    By Katta1 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 11:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar