Dåligt samvete mot dottern?
Föräldraskap
  1. Bellas mamma*
    #1

    Dåligt samvete mot dottern?

    Dom senaste dagarna har jag börjat få dåligt samvete över att dottern redan ska bli storasyster. Hon blir 2 i dec. när nästa barn föds.

    Alltså jag har inte dåligt samvete för att jag tror dottern kommer må dåligt av det, utan det känns mer som om när hon tittar på mig ibland så undrar hon hur jag kan utsätta henne för det här, nu blir hon ju inte ensam älskad.

    Jag älskar verkligen min dotter, mer än livet självt, mer än allt man kan föreställa sig, men varför har jag dåligt samvete!??!!!

    Är det nån mer som känt så här?
  2. 1
    Dåligt samvete mot dottern? Dom senaste dagarna har jag börjat få dåligt samvete över att dottern redan ska bli storasyster. Hon blir 2 i dec. när nästa barn föds.

    Alltså jag har inte dåligt samvete för att jag tror dottern kommer må dåligt av det, utan det känns mer som om när hon tittar på mig ibland så undrar hon hur jag kan utsätta henne för det här, nu blir hon ju inte ensam älskad.

    Jag älskar verkligen min dotter, mer än livet självt, mer än allt man kan föreställa sig, men varför har jag dåligt samvete!??!!!

    Är det nån mer som känt så här?
  3. Sol m.A&L
    #2

    Men jag tror inte

    att hon tänker så, utan att det är dina egna funderingar. :) Alla föräldrar har nog samma funderingar inför ett syskon.

    Min L var två år och två månader när A föddes. Det har gått så väldigt väldigt bra. Nu är A lite över ett år och de börjar leka smått med varandra och de älskar verkligen varandra - eller är beroende av att ha varandra nära. Ibland när vi föräldrar tar ett varsitt barn för egentid, så blir de alltid oroliga och saknar varandra väldigt mycket. :)

    Jag tror det kommer gå jättebra, jag tycker att två år mellan syskon är hur bra som helst! Lycka till!
  4. 2
    Men jag tror inte att hon tänker så, utan att det är dina egna funderingar. :) Alla föräldrar har nog samma funderingar inför ett syskon.

    Min L var två år och två månader när A föddes. Det har gått så väldigt väldigt bra. Nu är A lite över ett år och de börjar leka smått med varandra och de älskar verkligen varandra - eller är beroende av att ha varandra nära. Ibland när vi föräldrar tar ett varsitt barn för egentid, så blir de alltid oroliga och saknar varandra väldigt mycket. :)

    Jag tror det kommer gå jättebra, jag tycker att två år mellan syskon är hur bra som helst! Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3

    Ja..

    så vanliga tankar inför ett väntat syskon.. Man får dåligt samvete men får inte det.. Det bästa man kan göra (om det är möjligt) -enligt mig i a f, är ju att ge ditt barn ett syskon.. Märker redan kärlek mellan mina små o se hur Jepser ger Ludvig leksaker o Ludvig avgudar sin bror.. Skiner som en sol mot honom.. Man tror kanske att man inte kan älska två sååå mkt men det går.. Vanliga tankar men det kommer gå bra!! Bara storasyster får mkt uppmärksamhet o känna sig delaktig!! Kram o lyckatill!
  6. 3
    Ja.. så vanliga tankar inför ett väntat syskon.. Man får dåligt samvete men får inte det.. Det bästa man kan göra (om det är möjligt) -enligt mig i a f, är ju att ge ditt barn ett syskon.. Märker redan kärlek mellan mina små o se hur Jepser ger Ludvig leksaker o Ludvig avgudar sin bror.. Skiner som en sol mot honom.. Man tror kanske att man inte kan älska två sååå mkt men det går.. Vanliga tankar men det kommer gå bra!! Bara storasyster får mkt uppmärksamhet o känna sig delaktig!! Kram o lyckatill!
  7. Mumselimums
    #4

    Jag med

    Dåligt samvete för att jag utsatte förstlingen för ett syskon samtidigt som jag kände att jag skulle beröva honom på något om han _inte_ fick ett syskon...

    Jag tror att dåligt samvete och oro är sådant man får dras med från den dagen man blir förälder. Det är liksom ofrånkomligt om man bryr sig om någon annan än sig själv. Det som är bra i eländet är att det får en att tänka efter och försöka göra så gott man kan ändå!

    Det kommer att bli jobbigt ibland, men för det allra mesta kommer det att gå toppenbra!
  8. 4
    Jag med Dåligt samvete för att jag utsatte förstlingen för ett syskon samtidigt som jag kände att jag skulle beröva honom på något om han _inte_ fick ett syskon...

    Jag tror att dåligt samvete och oro är sådant man får dras med från den dagen man blir förälder. Det är liksom ofrånkomligt om man bryr sig om någon annan än sig själv. Det som är bra i eländet är att det får en att tänka efter och försöka göra så gott man kan ändå!

    Det kommer att bli jobbigt ibland, men för det allra mesta kommer det att gå toppenbra!
  9. Medlem sedan
    Jul 2000
    #5

    Har du syskon?

    Om du har syskon själv och funderar på hur du känt gentemot din mamma, så tror jag att du förstår att de här tankarna bara finns i ditt huvud.
    Tankarna är så vanliga när man väntar syskon. Precis som tankar över hur man ska kunna älska ännu en så hett och intensivt som man älskar sitt första barn.
    Din dotter funderar definitivt inte på hur du kan \"utsätta\" henne för ett syskon. Däremot kanske hon funderar på hur det kommer sig att du förändras utseendemässigt *ler*.
    Det dåliga samvetet kommer försvinna när bebisen kommer, det kan jag lova, men tills dess kommer du säkert tänka, fundera och undra massor. Och det dåliga samvetet kommer med all säkerhet att ligga kvar tills dess!

    Kram och lycka till!
  10. 5
    Har du syskon? Om du har syskon själv och funderar på hur du känt gentemot din mamma, så tror jag att du förstår att de här tankarna bara finns i ditt huvud.
    Tankarna är så vanliga när man väntar syskon. Precis som tankar över hur man ska kunna älska ännu en så hett och intensivt som man älskar sitt första barn.
    Din dotter funderar definitivt inte på hur du kan \"utsätta\" henne för ett syskon. Däremot kanske hon funderar på hur det kommer sig att du förändras utseendemässigt *ler*.
    Det dåliga samvetet kommer försvinna när bebisen kommer, det kan jag lova, men tills dess kommer du säkert tänka, fundera och undra massor. Och det dåliga samvetet kommer med all säkerhet att ligga kvar tills dess!

    Kram och lycka till!

Liknande trådar

  1. Jag får dåligt samvete!
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 19:10
  2. Dåligt samvete!
    By Finafiffi in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 10:31
  3. Så dåligt samvete!
    By Vill vara anonym in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 17:22
  4. Har så dåligt samvete
    By BettyBoop8 in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 09:24
  5. Dåligt samvete..
    By johanna73 in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 10:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar