Sömn, sömn och åter igen sömn *långt*
_0411 Novemberbarn
  1. Katti med Petter & Victor
    #1

    Sömn, sömn och åter igen sömn *långt*

    Känns som att vi är tillbaka på ruta ett igen, SUCK! Vi har ju hållt på med AW´s sova-hela-natten-kur ett tag och det gick bra någon vecka, men nu börjar jag se nackdelarna också i den. Jag ska försöka sammanfatta genom att skriva de småråd som jag har följt.
    1. skriva tider på allting - han sover kl 9 & ca 14 och läggs för kvällen kl. 19. Måltiderna serveras vid fasta tider. HELT OKEJ
    2. fm 6 Em lur i vagnen - han sover bra i vagnen och somnar väldigt fort, en promenad runt kvarteret och pojken sover så sött eller om man \"vaggar\" honom. MEN, han kan inte somna någonannanstans på fm och em - DÅLIGT!!
    3. somna själv i sängen på kvällar och nätter genom ramsa - KATASTROF!! vi lägger honom i sängen på kvällen och pojken sätter sig upp. stryker vi honom på ryggen slappnar han av när vi slutar sitter pojken och om vi inte sätter handen på honom igen börjar han att gråta. Om han slappnar av och lägger sig ner så börjar han att gallskrika när vi börjar ramsar för honom och ger sig inte förrän vi finns i rummet igen. Sitter vi i rummet kan han ibland somna.
    När han vaknar på nätterna har han ingen ro i kroppen att slappna av och gallskriker (det är alltså inte lite smågråt utan \"den stora sirenen\".) Har testat att ramsa om och det fungerar om han har fått välling eller amma innan - men inte utan detta. Jag vill gärna försöka att ta bort amning/välling på natten för att han inte ska vakna av vanan att äta...

    Så sammanfattningsvis är det väl båda bra och dåligt som kommit genom kuren, men det är lite kvar ändå. Nu har jag tagit över honom till mig i storsängen för jag ORKAR INTE springa hela nätterna till honom och försöka söva om. När han får komma över till mig sover han på en gång... Å ena sidan kan han ju sova hos mig, men då ryms inte maken och V sätter sig upp på en gång när han vaknar (även om han inte är helt vaken) och sedan kryper han iväg och jag är rädd att han ska dimpa i backen om jag inte hinner med. Å andra sidan skulle jag gärna ha honom sovande i eget rum eftersom jag upplever att han sover bättre där (när han väl sover så sover han mer sammanhängande där). Just nu vaknar han och gallskriker på kvällar och nätter vilket han INTE gjorde innan vi testade kuren.

    Några tips, ideer eller bara kommentarer till det jag skrivit. Jag suger åt mig som en svamp samtidigt som jag använder mig av det jag tycker passar mig...
  2. 1
    Sömn, sömn och åter igen sömn *långt* Känns som att vi är tillbaka på ruta ett igen, SUCK! Vi har ju hållt på med AW´s sova-hela-natten-kur ett tag och det gick bra någon vecka, men nu börjar jag se nackdelarna också i den. Jag ska försöka sammanfatta genom att skriva de småråd som jag har följt.
    1. skriva tider på allting - han sover kl 9 & ca 14 och läggs för kvällen kl. 19. Måltiderna serveras vid fasta tider. HELT OKEJ
    2. fm 6 Em lur i vagnen - han sover bra i vagnen och somnar väldigt fort, en promenad runt kvarteret och pojken sover så sött eller om man \"vaggar\" honom. MEN, han kan inte somna någonannanstans på fm och em - DÅLIGT!!
    3. somna själv i sängen på kvällar och nätter genom ramsa - KATASTROF!! vi lägger honom i sängen på kvällen och pojken sätter sig upp. stryker vi honom på ryggen slappnar han av när vi slutar sitter pojken och om vi inte sätter handen på honom igen börjar han att gråta. Om han slappnar av och lägger sig ner så börjar han att gallskrika när vi börjar ramsar för honom och ger sig inte förrän vi finns i rummet igen. Sitter vi i rummet kan han ibland somna.
    När han vaknar på nätterna har han ingen ro i kroppen att slappna av och gallskriker (det är alltså inte lite smågråt utan \"den stora sirenen\".) Har testat att ramsa om och det fungerar om han har fått välling eller amma innan - men inte utan detta. Jag vill gärna försöka att ta bort amning/välling på natten för att han inte ska vakna av vanan att äta...

    Så sammanfattningsvis är det väl båda bra och dåligt som kommit genom kuren, men det är lite kvar ändå. Nu har jag tagit över honom till mig i storsängen för jag ORKAR INTE springa hela nätterna till honom och försöka söva om. När han får komma över till mig sover han på en gång... Å ena sidan kan han ju sova hos mig, men då ryms inte maken och V sätter sig upp på en gång när han vaknar (även om han inte är helt vaken) och sedan kryper han iväg och jag är rädd att han ska dimpa i backen om jag inte hinner med. Å andra sidan skulle jag gärna ha honom sovande i eget rum eftersom jag upplever att han sover bättre där (när han väl sover så sover han mer sammanhängande där). Just nu vaknar han och gallskriker på kvällar och nätter vilket han INTE gjorde innan vi testade kuren.

    Några tips, ideer eller bara kommentarer till det jag skrivit. Jag suger åt mig som en svamp samtidigt som jag använder mig av det jag tycker passar mig...
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2

    Hej!

    Det är så jobbigt när sömnen inte funkar, man måste ju sova lite själv också, så jag har full förståelse för att du tar över honom till er säng. jag skulle lagt lite kuddar på golvet bara nedanför sängen. De börjar få lite mer koll nu tycker jag, och dimper inte bara ner, men gör han det så slår han sig inte.

    Vår Wilmer hade också så svårt att somna på kvällen. och att lägga honom i sängen och sen gå ut, fanns inte i vår värld. Det gick helt enkelt inte. Utan vi BAR honom till sömns! Det var det som funkade bäst, och vi gjorde så tills han var, hör o häpna! 1½ år! tungt blev det, men hellre bära en liten stund än skrik o gnäll i timmar.

    Nu somnar Wilmer själv efter sagan, och har så gjort ett tag. Med tiden så kommer det att funka för er också, även om det är oerhört jobbigt mitt upp i. Och jag kan lova att vi fick höra en del om att vi bar honom!

    Om Victor somnar ok när ni sitter med honom, så hade jag suttit med honom. Om man får det att funka bra ett tag, så kommer ni så småningom kunna smyga ut också. men låt det ta sin tid.

    Lång o lite rörigt kanske, men så blir det ibland...
  4. 2
    Hej! Det är så jobbigt när sömnen inte funkar, man måste ju sova lite själv också, så jag har full förståelse för att du tar över honom till er säng. jag skulle lagt lite kuddar på golvet bara nedanför sängen. De börjar få lite mer koll nu tycker jag, och dimper inte bara ner, men gör han det så slår han sig inte.

    Vår Wilmer hade också så svårt att somna på kvällen. och att lägga honom i sängen och sen gå ut, fanns inte i vår värld. Det gick helt enkelt inte. Utan vi BAR honom till sömns! Det var det som funkade bäst, och vi gjorde så tills han var, hör o häpna! 1½ år! tungt blev det, men hellre bära en liten stund än skrik o gnäll i timmar.

    Nu somnar Wilmer själv efter sagan, och har så gjort ett tag. Med tiden så kommer det att funka för er också, även om det är oerhört jobbigt mitt upp i. Och jag kan lova att vi fick höra en del om att vi bar honom!

    Om Victor somnar ok när ni sitter med honom, så hade jag suttit med honom. Om man får det att funka bra ett tag, så kommer ni så småningom kunna smyga ut också. men låt det ta sin tid.

    Lång o lite rörigt kanske, men så blir det ibland...
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3

    Vad jobbigt..

    Vad jag lider med dig. Man blir så trött när de inte sover. Och skulle de förmodan sova bra en natt sover man ändå dåligt för att spänner sig hela tiden för man tror att de vaknar nog snart.
    Nu har Elias börjat sova hela natten igenom igen *peppar peppar* och jag känner mig som en ny människa.
    Du har inte provat att ta bort en sida på spjälsängen och ha spjälisen bredvid din säng som jag föreslog tidigare. Då känner han ju ändå att han får ligga bredvid dig och maken får också plats.

    Hur som helst hoppas jag att det ordnar sig snart och ni hittar något sätt som passar alla.
  6. 3
    Vad jobbigt.. Vad jag lider med dig. Man blir så trött när de inte sover. Och skulle de förmodan sova bra en natt sover man ändå dåligt för att spänner sig hela tiden för man tror att de vaknar nog snart.
    Nu har Elias börjat sova hela natten igenom igen *peppar peppar* och jag känner mig som en ny människa.
    Du har inte provat att ta bort en sida på spjälsängen och ha spjälisen bredvid din säng som jag föreslog tidigare. Då känner han ju ändå att han får ligga bredvid dig och maken får också plats.

    Hur som helst hoppas jag att det ordnar sig snart och ni hittar något sätt som passar alla.
  7. Katti med Petter & Victor
    #4

    Nej, jag har inte testat

    Vi kommer tyvärr inte ifrån \"problemet med maken\" eftersom han inte kan somna om när V vaknar på nätterna. Det kan ta flera timmar för honom och då är hela natten borta. Därför är hans sängplats på soffan så fort V sover i sovrummet och det blir ju ohållbart i längden, nog för att vi har en jättebra soffa att sova på trots att det inte är en bäddsoffa, men det blir ju inte riktigt rätt att \"skicka iväg\" honom. Men om det inte går till sig får vi väl testa. Är det förresten säkert att ta bort en sängsida på spjälsängen? Jag tänker på ras och tipprisk.
  8. 4
    Nej, jag har inte testat Vi kommer tyvärr inte ifrån \"problemet med maken\" eftersom han inte kan somna om när V vaknar på nätterna. Det kan ta flera timmar för honom och då är hela natten borta. Därför är hans sängplats på soffan så fort V sover i sovrummet och det blir ju ohållbart i längden, nog för att vi har en jättebra soffa att sova på trots att det inte är en bäddsoffa, men det blir ju inte riktigt rätt att \"skicka iväg\" honom. Men om det inte går till sig får vi väl testa. Är det förresten säkert att ta bort en sängsida på spjälsängen? Jag tänker på ras och tipprisk.
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5

    Har just frågat maken

    och det går tydligen inte att ta bort den heller.
  10. 5
    Har just frågat maken och det går tydligen inte att ta bort den heller.
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6

    Så här har vi gjort...

    Alvin har aldrig gillat sin spjälsäng. Det var bara stora tårar i den. Så han fick då sova hos oss...
    Nu när han började krypa fick jag iden att fixa en myshörna med madrass på golvet. har använt en 90 madrass. Vi lägger oss då bredvid Alvin på madrassen och han somnar utan gråt och tårar.
    Sen om han vaknar hoppar jag ner bredvid eller tar upp han till oss och då somnar han om.

    Om ni nu inte kan ha han i ert rum kanske det vore värt att testa i ett annat rum....

    Jag hoppas ni kommer på något som passar er...

    Lycka till Kram.. :)
  12. 6
    Så här har vi gjort... Alvin har aldrig gillat sin spjälsäng. Det var bara stora tårar i den. Så han fick då sova hos oss...
    Nu när han började krypa fick jag iden att fixa en myshörna med madrass på golvet. har använt en 90 madrass. Vi lägger oss då bredvid Alvin på madrassen och han somnar utan gråt och tårar.
    Sen om han vaknar hoppar jag ner bredvid eller tar upp han till oss och då somnar han om.

    Om ni nu inte kan ha han i ert rum kanske det vore värt att testa i ett annat rum....

    Jag hoppas ni kommer på något som passar er...

    Lycka till Kram.. :)
  13. Mia m Elias och Noel
    #7

    Vår säng är..

    konstruerad så att den inte rasar om man tar bort en sida. När vi gjorde så med Noel fäste vi fast sängen i vår säng så att det inte skulle bli någon glipa mellan sängarna. Man kan använda den som soffa om man vill.
    Jag förstod det som att han inte kunde sova i sängen när V låg där, men kan han inte somna om när han vaknar är det ett annat problem.
    Hoppas det löser sig.
  14. 7
    Vår säng är.. konstruerad så att den inte rasar om man tar bort en sida. När vi gjorde så med Noel fäste vi fast sängen i vår säng så att det inte skulle bli någon glipa mellan sängarna. Man kan använda den som soffa om man vill.
    Jag förstod det som att han inte kunde sova i sängen när V låg där, men kan han inte somna om när han vaknar är det ett annat problem.
    Hoppas det löser sig.

Liknande trådar

  1. sömn å åter sömn
    By malla402 in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 12:18
  2. sömn och åter sömn
    By katper in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 12:38
  3. Sömn igen! *långt*
    By Nina m. Maja & Ellen in forum _0705 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 19:33
  4. sömn sömn och åter sömn..
    By Mia&Elin in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 10:43
  5. Sömn, sömn... *långt* även på ank. 11/2004
    By Katti med Petter & Victor in forum Bebissnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 20:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar