Eftermiddagssömnen
_0411 Novemberbarn
  1. Karin m. Olle-02 och Arvid-041116
    #1

    Eftermiddagssömnen

    Undrar hur många gånger era små sover på dagen? Kommer inte riktigt ihåg när storebror började sova bara en gång. Nu sover Arvid två ggr men på eftermiddagen har han börjat bli svårsomnad så det är kanske dags att skippa den?
  2. 1
    Eftermiddagssömnen Undrar hur många gånger era små sover på dagen? Kommer inte riktigt ihåg när storebror började sova bara en gång. Nu sover Arvid två ggr men på eftermiddagen har han börjat bli svårsomnad så det är kanske dags att skippa den?
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Victor sover 2 gånger

    Petter började sova 1 gång om dagen när han var drygt 11 månader, men det var lite arbete att få det att fungera. Ungefär som när barn slutar sova middag, det är mycket utomhusaktivitet på eftermiddagen.
  4. 2
    Victor sover 2 gånger Petter började sova 1 gång om dagen när han var drygt 11 månader, men det var lite arbete att få det att fungera. Ungefär som när barn slutar sova middag, det är mycket utomhusaktivitet på eftermiddagen.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3

    Ebbe sover två gånger

    men oftast längre på fm än på eftermiddagen. Och sover han två timmar på fm, vilket händer ibland, så har han svårt att somna på em.

    Här är det nog ändå två sovpass som gäller ett tag till.

    Alternativen är väl att hålla vaken längre på fm och hoppas han sover länge och klarar sig på ett pass, eller inte låta honom sova lika länge på fm längre, så han är tröttare på em.

    Ett pyssel är det att få till bra rutiner. Rätt vad det är ändras förutsättningarna...
  6. 3
    Ebbe sover två gånger men oftast längre på fm än på eftermiddagen. Och sover han två timmar på fm, vilket händer ibland, så har han svårt att somna på em.

    Här är det nog ändå två sovpass som gäller ett tag till.

    Alternativen är väl att hålla vaken längre på fm och hoppas han sover länge och klarar sig på ett pass, eller inte låta honom sova lika länge på fm längre, så han är tröttare på em.

    Ett pyssel är det att få till bra rutiner. Rätt vad det är ändras förutsättningarna...
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Det är lite olika.

    Ibland 1 gång, ibland 2 gånger. Det beror på vad vi gör.
    Gör vi inget särskilt på förmiddagen så brukar Elias få sova innan lunch(cs 10.30) och andra gången efter mellis runt 15.00.
    Men som idag så har vi varit på öppna förskolan och det slutade inte förrän 11.30. Vi var hemma strax innan 12 och då åt vi lunch och han lekte en stund. Somnade vid ett tiden och det här kommer antagligen att bli hans enda sovstund på dagen idag.
    Alltså de dagar han bara sover en gång lägger jag honom senare. Han somnar för natten ca 19.30 och vaknar återigen på morgonen runt 8-9 (beroende på när storebror vaknar)
  8. 4
    Det är lite olika. Ibland 1 gång, ibland 2 gånger. Det beror på vad vi gör.
    Gör vi inget särskilt på förmiddagen så brukar Elias få sova innan lunch(cs 10.30) och andra gången efter mellis runt 15.00.
    Men som idag så har vi varit på öppna förskolan och det slutade inte förrän 11.30. Vi var hemma strax innan 12 och då åt vi lunch och han lekte en stund. Somnade vid ett tiden och det här kommer antagligen att bli hans enda sovstund på dagen idag.
    Alltså de dagar han bara sover en gång lägger jag honom senare. Han somnar för natten ca 19.30 och vaknar återigen på morgonen runt 8-9 (beroende på när storebror vaknar)
  9. Anna m B o T
    #5

    1-3 gånger

    Det beror på hur dagen ser ut, men det känns som om hon börjar kunna klara sig utan att sova på förmiddagen. Hon somnar allt senare. Jag tror att vi är på god väg mot en lur per dag.
  10. 5
    1-3 gånger Det beror på hur dagen ser ut, men det känns som om hon börjar kunna klara sig utan att sova på förmiddagen. Hon somnar allt senare. Jag tror att vi är på god väg mot en lur per dag.
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6

    Två ggr...

    Ca 1-1.5 timme på fm och ca 30-40 min på em.
    Den på fm är oftast hemma och den på em är i vagen/bilen.

    :)
  12. 6
    Två ggr... Ca 1-1.5 timme på fm och ca 30-40 min på em.
    Den på fm är oftast hemma och den på em är i vagen/bilen.

    :)
  13. Medlem sedan
    Jun 2004
    #7

    1-2 ggr

    Mimmi sover en lång tupplur före lunch. Hon somnar mellan 10-11 oftast och sover ca 2 timmar. Hon skulle behöva sova litet till på eftermiddagen men oftast går det inte att få henne att somna då. Brukar sätta henne i sängen vid ca kl 16 om hon verkar trött. Ibland somnar hon och sover ca 30 min-1 timme men oftast sitter hon bara och leker med sina nallar. Så har det varit ganska länge. Det är väl för spännande på eftermiddagen med storebror hemma, eller så är hon inte lika trött då. Sover hon inte på eftermiddagen brukar hon slockna runt 19.00 på kvällen såååå fort!

    Min stora pojke gick över från två tupplurar till en vid ca 11 månader om jag minns rätt. Flickan är något tidigare...
  14. 7
    1-2 ggr Mimmi sover en lång tupplur före lunch. Hon somnar mellan 10-11 oftast och sover ca 2 timmar. Hon skulle behöva sova litet till på eftermiddagen men oftast går det inte att få henne att somna då. Brukar sätta henne i sängen vid ca kl 16 om hon verkar trött. Ibland somnar hon och sover ca 30 min-1 timme men oftast sitter hon bara och leker med sina nallar. Så har det varit ganska länge. Det är väl för spännande på eftermiddagen med storebror hemma, eller så är hon inte lika trött då. Sover hon inte på eftermiddagen brukar hon slockna runt 19.00 på kvällen såååå fort!

    Min stora pojke gick över från två tupplurar till en vid ca 11 månader om jag minns rätt. Flickan är något tidigare...
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    två gånger

    Första gången vid 9 och sen vid 14, hon sover mellan 30-75min varje gång. sen somnar hon vid ca 19-19:30 och sover hela natten tills klockar är 04:45 ca. Ibland somnar hon om och sover till 06:30 men det är mer sällan.

    Ida blir olidlig om hon inte får sova sin em lur.
  16. 8
    två gånger Första gången vid 9 och sen vid 14, hon sover mellan 30-75min varje gång. sen somnar hon vid ca 19-19:30 och sover hela natten tills klockar är 04:45 ca. Ibland somnar hon om och sover till 06:30 men det är mer sällan.

    Ida blir olidlig om hon inte får sova sin em lur.
  17. Medlem sedan
    Feb 2004
    #9

    En gång, oftast efter lunch. *imt*

    ö
  18. 9
    En gång, oftast efter lunch. *imt* ö
  19. Medlem sedan
    Apr 2004
    #10

    Edvin sover fortfarande

    2 ggr/dag. För nån månad sedan prövade jag att lägga honom en gång mitt på dagen, för han hade inte velat sova på f.m ngr ggr, men han såg verkligen trött ut runt 10-tiden efter ngr försök, och sedan blev han sjuk och då gick vi tillbaka till 2 ggr/dag igen.

    Märker att han ibland är svårsövd på förmiddagen och det är väl att han håller på att ställa om sig kan jag tänka mig. Vi kör 2 ggr/dag ett tag till.
  20. 10
    Edvin sover fortfarande 2 ggr/dag. För nån månad sedan prövade jag att lägga honom en gång mitt på dagen, för han hade inte velat sova på f.m ngr ggr, men han såg verkligen trött ut runt 10-tiden efter ngr försök, och sedan blev han sjuk och då gick vi tillbaka till 2 ggr/dag igen.

    Märker att han ibland är svårsövd på förmiddagen och det är väl att han håller på att ställa om sig kan jag tänka mig. Vi kör 2 ggr/dag ett tag till.
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    1-2 ggr

    Oftast sover Torkel antingen två korta lurer eller en lång.
  22. 11
    1-2 ggr Oftast sover Torkel antingen två korta lurer eller en lång.
  23. Medlem sedan
    Jan 2001
    #12

    Nell

    Nellan sover bara en gång runt 10- 12.30, alltid ca. 2 tim. Så har det varit den senaste månaden..
  24. 12
    Nell Nellan sover bara en gång runt 10- 12.30, alltid ca. 2 tim. Så har det varit den senaste månaden..
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar