Kan jag få era synpunkter på mina tankar?
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Kan jag få era synpunkter på mina tankar?

    Som jag har skrivit innan så har jag två äldre söner som båda var allergiska mot mjölkproteinet som små, den ena i kombi med soja och den andra med ägg.

    Tredje sonen har ännu inte börjat få riktig mat, jag ammar honom och vi har börjat tänka lite på smakisar bara, han är 5,5 månader. Jag har _tyckt_ att han har reagerat på komjölkproteinet i bröstmjölken, och därför så har jag dragit ned kraftigt på mjölkintaget, observera att jag inte äter helt mjölkfritt, men i mesta möjliga mån utan att laga egen mat till mig.

    De reaktioner som jag tyckte mig märka var att han var ganska orolig och pruttig som liten, inte skrikig men ändå knipig i magen. Dessutom har han torr hud, den var lite exemig när han var mindre (och jag drack mjölk som vanligt), nu är den \"bara\" torr. Att jag alls kopplat ihop det här med mjölkallergi beror givetvis på att jag förväntar mig allergi eftersom båda de andra var allergiska.

    Nu till frågeställningen: Tycker ni att jag ska ge honom helt mjölkfritt när jag börjar med maten? Jag kommer att fortsätta amma tills han är runt året, så jag antar att jag inte behöver Nutra förrän då ifall det nu visar sig vara allergi. Hur mycket måste man amma för att han ska få i sig tillräckligt med kalcium? Son nr 2 vägrade Nutra/Profylac så han fick Kalcitena, men det var efter att jag slutat amma.

    Är det tillrådligt att ge helt mjölkfritt utan att vara under läkares uppsikt? Jag vet ju att jag kan för jag har gjort det två gånger förut.

    Jag har ingen lust att testa med mjölkprodukter, jag vill inte att han ska må kasst ens för en sekund.

    Vad tycker ni?
  2. 1
    Kan jag få era synpunkter på mina tankar? Som jag har skrivit innan så har jag två äldre söner som båda var allergiska mot mjölkproteinet som små, den ena i kombi med soja och den andra med ägg.

    Tredje sonen har ännu inte börjat få riktig mat, jag ammar honom och vi har börjat tänka lite på smakisar bara, han är 5,5 månader. Jag har _tyckt_ att han har reagerat på komjölkproteinet i bröstmjölken, och därför så har jag dragit ned kraftigt på mjölkintaget, observera att jag inte äter helt mjölkfritt, men i mesta möjliga mån utan att laga egen mat till mig.

    De reaktioner som jag tyckte mig märka var att han var ganska orolig och pruttig som liten, inte skrikig men ändå knipig i magen. Dessutom har han torr hud, den var lite exemig när han var mindre (och jag drack mjölk som vanligt), nu är den \"bara\" torr. Att jag alls kopplat ihop det här med mjölkallergi beror givetvis på att jag förväntar mig allergi eftersom båda de andra var allergiska.

    Nu till frågeställningen: Tycker ni att jag ska ge honom helt mjölkfritt när jag börjar med maten? Jag kommer att fortsätta amma tills han är runt året, så jag antar att jag inte behöver Nutra förrän då ifall det nu visar sig vara allergi. Hur mycket måste man amma för att han ska få i sig tillräckligt med kalcium? Son nr 2 vägrade Nutra/Profylac så han fick Kalcitena, men det var efter att jag slutat amma.

    Är det tillrådligt att ge helt mjölkfritt utan att vara under läkares uppsikt? Jag vet ju att jag kan för jag har gjort det två gånger förut.

    Jag har ingen lust att testa med mjölkprodukter, jag vill inte att han ska må kasst ens för en sekund.

    Vad tycker ni?
  3. Sara med Edith 6 mån
    #2

    Hej Magda!

    Jag hade fortsatt med amning (dragit ner på mjölkintag som du redan gjort men inte tagit bort det helt). Tanken är ju att dom skall klara mjölk så småningom och det bästa sättet att vänja dom borde ju vara via bröstmjölken. Jag hade däremot väntat med att introducera mjölk via gröt eller nåt annat i ytterligare några månader.
    Lycka till!
    Sara med Edith 6 mån
  4. 2
    Hej Magda! Jag hade fortsatt med amning (dragit ner på mjölkintag som du redan gjort men inte tagit bort det helt). Tanken är ju att dom skall klara mjölk så småningom och det bästa sättet att vänja dom borde ju vara via bröstmjölken. Jag hade däremot väntat med att introducera mjölk via gröt eller nåt annat i ytterligare några månader.
    Lycka till!
    Sara med Edith 6 mån
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    Inte utesluta i onödan

    Det är ju dumt att begränsa sig om man inte måste. Hade jag varit som du hade jag tagit upp frågan med en barnläkare - ni har säkert redan kontakterna redan. För att konstatera mjölkproteinallergi görs ju provokationer, och ett par sådana ger ju svar på dina frågor.
  6. 3
    Inte utesluta i onödan Det är ju dumt att begränsa sig om man inte måste. Hade jag varit som du hade jag tagit upp frågan med en barnläkare - ni har säkert redan kontakterna redan. För att konstatera mjölkproteinallergi görs ju provokationer, och ett par sådana ger ju svar på dina frågor.
  7. Åsa
    #4

    Jag resonerade precis

    som du när min nummer 2 var liten. Nu behövde vi aldrig hamna i din sits eftersom jag när han var ca 4mån blev så sugen på fil så jag åt fil frukost 3 dagar i rad. Då kom eksemen som jag promto gick och visade vår barnläkarkontakt. Vilken ville ta pricktest och som då även visade positivt.

    Men innan det hade jag bestämt mig för att vänta till iallafall 12mån med rena mjölkprodukter och att inte ge köpegröt eller välling utan amma till minst 1 år. Vi bodde ett tag utom lands och deras barngrötar är mer som flingor som man blandar med ersättning eller vatten om man ammar. Så jag tänkte mig att jag fäljer deras råd vilket verkligen är mjölkfritt till 1år förutom ersättning om man inte ammar. Så jag har ingen kännsla av att vänta med mjölk är att utesluta. Även om mina barn tålt mjölk så hade jag gått på de internationella rekomendationerna att vänta med mjölkprodukter till 12mån. De länder som gör så verkar ju ha mindre mjölkallergier än vi har iallafall. Utan för mig handlar det om att introducera långsammare.

    Du bör amma ca 3ggr/dygn för attt barnet ska få kalk så det räcker. Men det är som sagt inget svårt. En liten morgonsnutt lite kvällssnutt och så någon mellis på dagen.
  8. 4
    Jag resonerade precis som du när min nummer 2 var liten. Nu behövde vi aldrig hamna i din sits eftersom jag när han var ca 4mån blev så sugen på fil så jag åt fil frukost 3 dagar i rad. Då kom eksemen som jag promto gick och visade vår barnläkarkontakt. Vilken ville ta pricktest och som då även visade positivt.

    Men innan det hade jag bestämt mig för att vänta till iallafall 12mån med rena mjölkprodukter och att inte ge köpegröt eller välling utan amma till minst 1 år. Vi bodde ett tag utom lands och deras barngrötar är mer som flingor som man blandar med ersättning eller vatten om man ammar. Så jag tänkte mig att jag fäljer deras råd vilket verkligen är mjölkfritt till 1år förutom ersättning om man inte ammar. Så jag har ingen kännsla av att vänta med mjölk är att utesluta. Även om mina barn tålt mjölk så hade jag gått på de internationella rekomendationerna att vänta med mjölkprodukter till 12mån. De länder som gör så verkar ju ha mindre mjölkallergier än vi har iallafall. Utan för mig handlar det om att introducera långsammare.

    Du bör amma ca 3ggr/dygn för attt barnet ska få kalk så det räcker. Men det är som sagt inget svårt. En liten morgonsnutt lite kvällssnutt och så någon mellis på dagen.
  9. karinxxx
    #5

    Glöm inte kalktillskottet!

    Du kan ju det här nu och kan nog bedömma själv (eller kolla med en dietist). Jag skulle gjort som du och dragit ner på mjölk under amningen. MEN, viktigt: Glöm inte att själv äta kalktillskott!!!!!
  10. 5
    Glöm inte kalktillskottet! Du kan ju det här nu och kan nog bedömma själv (eller kolla med en dietist). Jag skulle gjort som du och dragit ner på mjölk under amningen. MEN, viktigt: Glöm inte att själv äta kalktillskott!!!!!
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6

    Ett jobbigt tips

    Istället för att utesluta en viss produkt skulle du kunna föra en noggrann dagbok över _all_ mat och ev reaktioner likväl som uteblivna reaktioner. Gör man det under en längre tid (1 månad) så kan man utläsa ganska mycket. Det kan ju vara något annat, eller tom normala reaktioner för ditt barn?

    Läkarna rekommenderade mat-dagbok förr. Tyvärr var det få som orkade med det, så jag tror de gått ifrån det.

    Jag förde dagbok över min dotters mat/mage när hon var liten och laktosintollerant och fick på så sätt till slut hjälp. (BVC talade om för mig att jag var hysterisk och erbjöd mig _psykologhjälp_. Med dagboken i hand fick hon efter 9 månader äntligen rätt hjälp. Fast först efter att blivit rejält utskälld för att \"exerimenterat\" med mitt barn!)

  12. 6
    Ett jobbigt tips Istället för att utesluta en viss produkt skulle du kunna föra en noggrann dagbok över _all_ mat och ev reaktioner likväl som uteblivna reaktioner. Gör man det under en längre tid (1 månad) så kan man utläsa ganska mycket. Det kan ju vara något annat, eller tom normala reaktioner för ditt barn?

    Läkarna rekommenderade mat-dagbok förr. Tyvärr var det få som orkade med det, så jag tror de gått ifrån det.

    Jag förde dagbok över min dotters mat/mage när hon var liten och laktosintollerant och fick på så sätt till slut hjälp. (BVC talade om för mig att jag var hysterisk och erbjöd mig _psykologhjälp_. Med dagboken i hand fick hon efter 9 månader äntligen rätt hjälp. Fast först efter att blivit rejält utskälld för att \"exerimenterat\" med mitt barn!)

  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Tack för era bra svar!

    Bra tips och råd! Han kommer ju inte att äta \"riktig\" mat än på ett tag men det känns bra att fundera i förväg lite.
  14. 7
    Tack för era bra svar! Bra tips och råd! Han kommer ju inte att äta \"riktig\" mat än på ett tag men det känns bra att fundera i förväg lite.

Liknande trådar

  1. Nu går mina tankar
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 10:14
  2. Mina tankar...
    By Mamma T in forum Gravidsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 11:07
  3. Mina tankar (OT) ...
    By Eleonor m Cesar & Bianca in forum _0505 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 17:37
  4. Mina tankar
    By peter56 in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-01, 11:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar