Kalla fakta 20.30
_0505 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Kalla fakta 20.30

    Tar ikväll upp Livsmedelsverkets rekommendationer för gravida och ammande. Vissa av deras rekommendationer saknar visst vetenskapliga belägg, däribland alkoholrekommendationer.
  2. 1
    Kalla fakta 20.30 Tar ikväll upp Livsmedelsverkets rekommendationer för gravida och ammande. Vissa av deras rekommendationer saknar visst vetenskapliga belägg, däribland alkoholrekommendationer.
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2

    såg tv4 nyheterna igår...

    där det fann att sprite (läsk) som de hade kollat, innehöll större mängd alkohol än Bröstmjölken efter 2 glas vin......*ler* så vad säger detta, jo ge inte era bäbisar läsk!!!!!!! Ska också försöka se Kalla fakta i kväll...
  4. 2
    såg tv4 nyheterna igår... där det fann att sprite (läsk) som de hade kollat, innehöll större mängd alkohol än Bröstmjölken efter 2 glas vin......*ler* så vad säger detta, jo ge inte era bäbisar läsk!!!!!!! Ska också försöka se Kalla fakta i kväll...
  5. Medlem sedan
    Oct 2004
    #3

    Tänkte oxå på det :-) imt

    .
  6. 3
    Tänkte oxå på det :-) imt .
  7. Medlem sedan
    Feb 2004
    #4

    Saknar belägg är väl

    kanske lite mycket sagt. Vad gäller opastöriserade ostar som var ett av ämnena de ska ta upp så gäller det ju ett ev innehåll av listeria. Visst har vi extremt få fall av lisieria i Sverige varje år, men konsekvenserna om man skulle bli smittad under graviditet är INTE roliga då det ofta leder till abort. Jag tycker att man bör informera om detta och sedan låta var och en göra sin egen riskbedömning.
    Vad gäller alkohol så säger det kanske sig själv att det inte är så farligt att dricka ett glas vin och sedan amma, eftersom det som går över i bröstmjölken är blodets alkoholhalt vilken inte blir särskilt hög efter ett glas vin. Däremot är det ju betydligt värre under graviditeten då din alkoholhalt i blodet går direkt in i fostrets blodomlopp. Nåja, det ska bli intressant att se programmet.
  8. 4
    Saknar belägg är väl kanske lite mycket sagt. Vad gäller opastöriserade ostar som var ett av ämnena de ska ta upp så gäller det ju ett ev innehåll av listeria. Visst har vi extremt få fall av lisieria i Sverige varje år, men konsekvenserna om man skulle bli smittad under graviditet är INTE roliga då det ofta leder till abort. Jag tycker att man bör informera om detta och sedan låta var och en göra sin egen riskbedömning.
    Vad gäller alkohol så säger det kanske sig själv att det inte är så farligt att dricka ett glas vin och sedan amma, eftersom det som går över i bröstmjölken är blodets alkoholhalt vilken inte blir särskilt hög efter ett glas vin. Däremot är det ju betydligt värre under graviditeten då din alkoholhalt i blodet går direkt in i fostrets blodomlopp. Nåja, det ska bli intressant att se programmet.
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Ang. alkohol och amning...

    har jag hört att rekomendationen framförallt grundra sig på att det inte är lämpligt att man som berusad tar hand om ett litet spädbarn (dvs risken för att tappa, lägga sig på i sömnen osv), inte själva mängden alkohol som går över i bröstmjölken. Så det är för att barnen skall bli väl omhändertagna :)

    Vad gäller graviditet och alkohol så är det hela en helt annan sak då alkoholhalten blir mycket högre för bebisen.

    Själv kör jag följande. Inget alkohol under hela graviditeten, smakar inte ens. 1/2-1 glas vin ibland under amning men framförallt då barnet lagt sig och inte skall amma på många timmar.
  10. 5
    Ang. alkohol och amning... har jag hört att rekomendationen framförallt grundra sig på att det inte är lämpligt att man som berusad tar hand om ett litet spädbarn (dvs risken för att tappa, lägga sig på i sömnen osv), inte själva mängden alkohol som går över i bröstmjölken. Så det är för att barnen skall bli väl omhändertagna :)

    Vad gäller graviditet och alkohol så är det hela en helt annan sak då alkoholhalten blir mycket högre för bebisen.

    Själv kör jag följande. Inget alkohol under hela graviditeten, smakar inte ens. 1/2-1 glas vin ibland under amning men framförallt då barnet lagt sig och inte skall amma på många timmar.
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    Jag också

    tänkte på det alltså. Konstig jämförelse.

    Min man kom hem från jobbet (jobbar natt) och sa att han pratat med någon om det där. Och på något sätt hade de fått det till att vinet innehöll mindre alkohol än läsken :-) Man är kanske inte helt logisk på natten.
  12. 6
    Jag också tänkte på det alltså. Konstig jämförelse.

    Min man kom hem från jobbet (jobbar natt) och sa att han pratat med någon om det där. Och på något sätt hade de fått det till att vinet innehöll mindre alkohol än läsken :-) Man är kanske inte helt logisk på natten.
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Precis så gör jag med *imt*

  14. 7
    Precis så gör jag med *imt*
  15. Anja med Mira och Ruben
    #8

    Obs! Jag menar inte att

    jag tycker att det är ok att sitta och hinka vin när man ammar bara för att jag inte tror att bebisen blir \"full\" på ett till två glas vin. Jag tycker bara att man ska tala om vad som är den egentliga orsaken - att man inte ska dricka mycket alkohol och ta hand om sina barn samtidigt!
  16. 8
    Obs! Jag menar inte att jag tycker att det är ok att sitta och hinka vin när man ammar bara för att jag inte tror att bebisen blir \"full\" på ett till två glas vin. Jag tycker bara att man ska tala om vad som är den egentliga orsaken - att man inte ska dricka mycket alkohol och ta hand om sina barn samtidigt!

Liknande trådar

  1. TV 4 Kalla fakta
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 18:16
  2. Kalla fakta på tv4
    By Malou in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 19:51
  3. Kalla Fakta
    By Tinni in forum _0706 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 10:21
  4. Kalla fakta just nu
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 20:30
  5. Kalla Fakta
    By Anneli m Uno in forum _0605 Majbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 16:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar