Bit på dagis?
_02/03 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Bit på dagis?

    Hej!
    Skriver inte här så ofta, men nu måste jag fråga er - jag kommer ihåg att jag läste förra året (?) om att era barn blev bitna eller bets på dagis. NU har det hänt Anton, han har blivit biten, och jag är nyfiken på hur ni som hade barn som drabbades löste det? Eller som hade barn som bets - hur fick ni dem att sluta? Vad gjordes på förskolan och vad kunde ni själva göra?
    Vår förskola HAR börjat titta på det, men föreståndaren är en hal typ och nu har han blivit biten två gånger på kort tid, ena gången hade han ett ordentligt blåmärke som var kvar i nästan en vecka.
    Hoppas någon har några tips, för jag känner ingen personligen som har varit i den här situationen.
    Tack!
  2. 1
    Bit på dagis? Hej!
    Skriver inte här så ofta, men nu måste jag fråga er - jag kommer ihåg att jag läste förra året (?) om att era barn blev bitna eller bets på dagis. NU har det hänt Anton, han har blivit biten, och jag är nyfiken på hur ni som hade barn som drabbades löste det? Eller som hade barn som bets - hur fick ni dem att sluta? Vad gjordes på förskolan och vad kunde ni själva göra?
    Vår förskola HAR börjat titta på det, men föreståndaren är en hal typ och nu har han blivit biten två gånger på kort tid, ena gången hade han ett ordentligt blåmärke som var kvar i nästan en vecka.
    Hoppas någon har några tips, för jag känner ingen personligen som har varit i den här situationen.
    Tack!
  3. Medlem sedan
    Nov 2000
    #2

    På vårt dagis

    håller personalen extra uppsikt på de barn som gärna vill bitas. Finns närmare dem hela tiden och säger till vid minsta lilla tendens.

    Linnéa blev biten ganska ordentligt av en kille på dagis. Både vi och killens föräldrar informerades och ombads prata med våra barn.

    Det var ett tag i höstas/vintras med en den bitningar på dagis, men sedan har det varit lugnt.
  4. 2
    På vårt dagis håller personalen extra uppsikt på de barn som gärna vill bitas. Finns närmare dem hela tiden och säger till vid minsta lilla tendens.

    Linnéa blev biten ganska ordentligt av en kille på dagis. Både vi och killens föräldrar informerades och ombads prata med våra barn.

    Det var ett tag i höstas/vintras med en den bitningar på dagis, men sedan har det varit lugnt.
  5. Netti m Emma och Elin
    #3

    Vad är det att lösa?

    Barn gör illa sig, och gör illa andra. Ett barn som bits/puttas/slåss/kastar saker gör det oftast inte HELT oprovocerat utan kan på något sätt känna sig trängd (inte nödvändigtvis av den stackare som blir biten) eller söker på något sätt uppmärksamhet. Personalen kan med all säkerhet lösa de konflikter som uppkommer inom förskolegruppen och pratar med det barn som \"uppför sig illa\". Här om veckan bet Elin \"fröken\" Christian och då pratade förskolepersonalen med henne och hemma pratade vi också om det, och även nu ibland, att man inte får bitas.

    Men jag tror att det bästa nu är att låta personalen göra sitt jobb och inte låta din oro gå ut över Anton så han blir otrygg på dagis.
  6. 3
    Vad är det att lösa? Barn gör illa sig, och gör illa andra. Ett barn som bits/puttas/slåss/kastar saker gör det oftast inte HELT oprovocerat utan kan på något sätt känna sig trängd (inte nödvändigtvis av den stackare som blir biten) eller söker på något sätt uppmärksamhet. Personalen kan med all säkerhet lösa de konflikter som uppkommer inom förskolegruppen och pratar med det barn som \"uppför sig illa\". Här om veckan bet Elin \"fröken\" Christian och då pratade förskolepersonalen med henne och hemma pratade vi också om det, och även nu ibland, att man inte får bitas.

    Men jag tror att det bästa nu är att låta personalen göra sitt jobb och inte låta din oro gå ut över Anton så han blir otrygg på dagis.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Tack för era svar!

    Nä, man kan ju fundera på vad som kan lösas... Till saken hör att det här barnet har bitit flera barn, inte bara Anton, och under ett bra tag (åtminstonde sedan i våras), utan att de har kommit tillrätta med det. Ofta har det varit utan förvarning, ett exempel var när barnet satt i en frökens knä och ett annat barn satt bredvid - de läste en bok tillsammans och plötsligt biter barnet det andra barnet. Ibland har det skett när de brutit upp från en aktivitet för att göra ngt annat - kanske har det blivit för stökigt eller barnet har inte fått uppmärksamhet, jag vet inte. Jag var kanske mest ute efter om det finns något speciellt som har hjälpt - t.ex om en speciell \"resursperson\" för just det barnet skulle hjälpa, eller om det är att överdriva situationen? Det jag funderar på är ju som jag skrev nu (men inte första gången) är att det har hänt så många gånger tidigare, vilket jag emellertid inte kände till innan Anton blev biten, men de har inte kommit tillrätta med det än så länge.
    Nåja, de tittar ju på det så det är bara att vänta och se. Tack igen!
  8. 4
    Tack för era svar! Nä, man kan ju fundera på vad som kan lösas... Till saken hör att det här barnet har bitit flera barn, inte bara Anton, och under ett bra tag (åtminstonde sedan i våras), utan att de har kommit tillrätta med det. Ofta har det varit utan förvarning, ett exempel var när barnet satt i en frökens knä och ett annat barn satt bredvid - de läste en bok tillsammans och plötsligt biter barnet det andra barnet. Ibland har det skett när de brutit upp från en aktivitet för att göra ngt annat - kanske har det blivit för stökigt eller barnet har inte fått uppmärksamhet, jag vet inte. Jag var kanske mest ute efter om det finns något speciellt som har hjälpt - t.ex om en speciell \"resursperson\" för just det barnet skulle hjälpa, eller om det är att överdriva situationen? Det jag funderar på är ju som jag skrev nu (men inte första gången) är att det har hänt så många gånger tidigare, vilket jag emellertid inte kände till innan Anton blev biten, men de har inte kommit tillrätta med det än så länge.
    Nåja, de tittar ju på det så det är bara att vänta och se. Tack igen!

Liknande trådar

  1. Feberfri dagis, dagis. Måste fråga er
    By heke4 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 13:17
  2. Sjuk igen...åh suck..dagis dagis
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 10:47
  3. ang.debatten dagis/inte dagis
    By missbelliz in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 22:32
  4. Denna dagis/icke dagis
    By Tittif in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 18:24
  5. Dagis eller inte dagis...
    By Älsklingsfrö in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 09:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar